کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۷۷۹۱
تاریخ خبر:

و ‌اینگونه‌ پراید‌ با‌ شتر تصادف کرد...

روزنامه هفت صبح، اکرم احمدی| تصادف یک راننده پراید با یک نفر شتر در زرند حالا به‌نفع همه راننده‌ها در کل کشور تمام شده است. چون از این به‌بعد شرکت‌های بیمه باید 50درصد از دیه خسارت را به راننده‌هایی بدهند که در جریان تصادف آسیب دیده‌اند. قضات هیات عمومی شعب حقوقی دیوان‌عالی کشور این رای را صادر کرده‌اند و شرکت بیمه‌کننده باید بیمه شخص ثالث را هم در مورد راننده و هم در مورد شخص ثالث اعمال کند. چگونگی صادر شدن این رای هم داستان جالبی دارد که در ادامه جزئیات آن را می‌خوانید.

تقصیر راننده و ساربان شتر بود
داستان صادر شدن این رای به پرونده تصادف یک خودروی پراید با یک نفر شتر در زرند مربوط می‌شود. در این تصادف راننده پراید و ساربان شتر هر دو ۵۰درصد مقصر شناخته می‌شوند. اما راننده که در جریان تصادف مصدوم شده و البته مقصر هم بوده اعلام کرده، شرکت بیمه برابر مفاد بیمه‌نامه به تعهد خود عمل نکرده و فقط مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان از دیه را پرداخت و دیگر الباقی را به راننده پرداخت نکرده است.

به همین دلیل راننده پراید به دادگاه شکایت می‌کند و دادخواستی برای صدور حکم به محکومیت شرکت بیمه و پرداخت بقیه خسارت و دیه به نرخ روز ادای دِین ارائه می‌کند. اما دادگاه حقوقی زرند با توجه به ماده ۱۳ قانون بیمه اجباری مصوب ۹۵، اعلام می‌کند دیه و خسارت بدنی فقط به شخص ثالث به قیمت روز ادای دِین پرداخت می‌شود و خسارتی به راننده تعلق نمی‌گیرد و رای به بی‌حقی راننده پراید صادر می‌شود.

راننده پراید بعد از این دادگاه بار دیگر این پرونده را در شعبه هم‌عرض دیگر فرجام‌خواهی می‌کند. اما شعبه سوم دادگاه عمومی زرند هم همان رای را صادر و اعلام می‌کند به استناد بند «ت» ماده یک قانون بیمه اجباری و ماده ۳ همان قانون، جبران خسارت وارده به راننده مسبب حادثه، عنوان دیه ندارد و از نوع پرداخت خسارت است، یعنی دیه‌ای به راننده پراید تعلق نمی‌گیرد و فقط شرکت بیمه به او خسارت می‌دهد.

دیوان عالی و صدور رای به‌نفع همه راننده‌ها
اصرار این راننده پراید پرونده را به دیوان عالی کشور می‌کشاند تا هم یک رای به نفع راننده برگردد و هم این که یک رای نهایی برای تعلق گرفتن دیه خسارت وارده برای همه راننده‌ها صادر شود. بعد از ارجاع این پرونده به دیوان عالی کشور این پرونده در هیات عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد و قضات درباره این موضوع که آیا جبران خسارت وارده به راننده حادثه‌دیده، عنوان دیه دارد یا نه و آیا دیه تعلق گرفته به شخص ثالث به قیمت روز ادای دِین مشمول راننده حادثه دیده می‌شود یا نه؟

بحث و تبادل‌نظر می‌کنند. نتیجه این بررسی هم به اینجا می‌رسد که طبق رأی اکثریت قاطع هیأت عمومی دیوان عالی کشور و با توجه به بند «ب» ماده ۱۱۵ قانون برنامه توسعه پنج ساله پنجم توسعه درباره تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به اعمال بیمه شخص ثالث در مورد راننده مثل سرنشین بیمه شخص ثالث و مواد ۳ و ۱۳ قانون بیمه، شرکت بیمه باید دیه خسارت وارده را به قیمت روز ادای دِین به راننده پرداخت کند و راننده حادثه دیده، استحقاق دریافت ۵۰‌درصد خسارت دیات وارده را دارد.

کدخبر: ۴۸۷۷۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1664569183

    نگارش گنگ بود نفهمیدیم آخرش چه شد کاش به زبان ساده میگفت