کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۹۷۳
تاریخ خبر:

«ویگو» هم از ایران رفت

روزنامه هفت صبح، محمدجواد ترابی | ماجرای تاثیر قدم به قدم تحریم‌ها بر بدنه گردشگری کشور؛ یک موتور جست‌وجوی سفر هم درهایش را به‌روی کاربران ایرانی بست .‌ شبح تحریم به دور گردشگری ایران پرسه می‌زند و هر از گاهی یک قربانی تازه می‌گیرد؛ در تازه‌ترین مرحله «ویگو» هم پنجشنبه گذشته از توقف خدماتش در ایران خبر داد.

ویگو (Wego) یک موتور جست‌وجوی سفر است که مقر اصلی آن در سنگاپور واقع شده و با بیش از ۵۰ سایت کشوری (محلی) به بیش از ۲۰ زبان و ارز محلی خدمات ارائه می‌دهد. درگاه سایت ویگو بر پاشنه واسطه‌گری فروش بلیت هواپیما و هتل می‌گردد با این تفاوت که فقط نقش موتور جست‌وجو را بازی می‌کند و مناسب‌ترین پروازها و اقامت‌ها را به همراه مقایسه قیمت آنها در سایت‌های مختلف به نمایش می‌گذارد.

ویگو از خلأیی که در فضای گردشگری ایران بود، استفاده کرد و wego.ir‌ را به راه انداخت. این سایت در ایران با امکان نمایش تفاوت قیمت ارائه‌کنندگان اصلی بلیت (مانند خطوط هوایی)،‌ آژانس‌های گردشگری و استارتاپ‌های فروش بلیت و همچنین عرضه‌کنندگان بین‌المللی،‌ این امکان را به مخاطب ایرانی می‌داد که از طریق کارت‌های بانکی ایرانی و شبکه شتاب،‌ خرید خدمات گردشگری بین‌المللی با کمترین نرخ ممکن داشته باشد.

این کار شرکت ویگو چنان به دل ذی‌نفعان این حوزه نشست که بسیاری از مدیران فنی آژانس‌های گردشگری، راهنمایان گردشگران و اهالی سفر، از این موتور جست‌وجو برای یافتن منصفانه‌ترین پیشنهاد بهره می‌بردند. یکی از نکات قوت سایت ویگو، اتصال به همه سامانه‌های متعارف ررزو بود و به همین علت، بخش پرواز این سایت برای کاربران ایرانی‌ و شرق آسیا،‌ به مراتب بهتر از «گوگل فلایتز» کار می‌کرد و پیشنهاداتی را پیش روی مخاطب قرار می‌داد که بعضا در گوگل فلایتز هم ارائه نشده بود.

با این حال پنجشنبه گذشته این شرکت برای کاربران نسخه فارسی این اپلیکیشن پیامی با عنوان «توقف سرویس ویگو در ایران» و بدین شرح فرستاد: «همراهان گرامی، ما در ویگو تمام تلاشمان را کردیم تا سرویسی در خور به ایرانیان ارائه کنیم. اما متاسفانه در این برهه چاره‌ای جز خروج از بازار ایران نداریم و از این بابت ناراحت هستیم.

از این پس، زبان فارسی و بخشی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، همچنان در نتایج جست‌وجوی ویگو قابل مشاهده خواهند بود. اما امکان خرید با کارت شتاب، خرید پرواز و هتل از آژانس‌های مسافرتی ایرانی و پشتیبانی فارسی‌زبان دیگر غیرفعال می‌شوند.» بدین ترتیب عملا کاربران ایرانی فقط می‌توانند از ظاهر فارسی این سایت بهره ببرند و از مرجعیت این موتور جست‌وجوی سفر، در ایران کاسته خواهد شد.

این در حالی است که ما به ازایی برای این سایت در ایران وجود ندارد و سایت‌هایی مشابه تی‌چارتر، برای ارائه اطلاعات خرید منصفانه، هزینه شارژ دریافت می‌کنند. از زمان خروج آمریکا از برجام در حدود یک ونیم سال می‌گذرد و این اولین باری نیست که فعالیت‌های گردشگری مورد ضربه قرار می‌گیرد.

خروج دفاتر برخی ایرلاین‌های شناخته شده از ایران و کاهش شدید پرواز ایرلاین‌های خارجی به مقصد ایران و خداحافظی بوکینگ‌دات‌کام با بازاریابی و رزرواسیون اقامتگاه‌ها و هتل‌های ایرانی، بزرگ‌ترین ضرباتی بود که به حوزه گردشگری ایران پس از آغاز مجدد تحریم‌ها وارد شد. با تمام این‌ها برخی از این اتفاقات منجر به قوت‌گرفتن همتایان داخلی شد؛ به طور مثال ماهان‌ایر پروازهای مالزی را از ایرآسیا ربود.

اما فرسودگی هواپیماهای ایرانی و تحریم تعمیر و خدمات به آنها (که البته در مواردی مانند هواپیماهای ATR خزانه‌داری آمریکا مجوز دریافت کرده‌اند) خواهی نخواهی روی تصمیم گردشگران برای ورود به ایران از کشورهای دور تاثیر می‌گذارد و با تغییر سبک گردشگران ورودی مواجه هستیم؛ همانطور که امسال بیش از همیشه ایران محبوب گردشگرانی از کشورهای همسایه‌اش بود.

کدخبر: ۲۷۸۹۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر