کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۷۸۹
تاریخ خبر:

ویروس کرونا از طریق ذرات شناور در هوا هم منتقل می‌شود

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا در راهنمای جدیدش درباره کرونا برای نخستین بار تایید می‌کند که ویروس این بیماری می‌تواند از طریق از استنشاق هوای حاوی ذرات بسیار ریز پخش‌شده در هوا نیز انجام شود. راهنمای قبلی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) راه انتقال ویروس کرونا را قطرک‌های تنفسی پخش‌شده هنگام سرفه و عطسه یا تماس دست‌های الوده با این قطرک‌ها با دهان، بینی و چشم‌ها اعلام می‌کرد. اما راهنمای جدید تصریح می‌کند که ذرات بسیار ریز حاوی ویروس که هنگام تنفس از دهان و بینی افراد وارد هوا می‌شوند و ممکن است به فاصله‌های بیش از ۲ متر هم انتقال پیدا کنند، می‌توانند باعث انتقال کرونا شوند.

این تغییر لحن عمده‌ای نسبت به راهنمای قبلی است که تاکید می‌کرد اغلب عفونت‌ها از طریق تماس نزدیک (فاصله کمتر از ۲ متر) و نه انتقال از طریق ذرات شناور در هوا یا هواپخش (که به فاصله‌های بیشتر هم منتشر می‌شوند) انجام می‌شود. هنگامی که پاندمی کرونا در سال پیش در جهان در حال گسترش بود، بسیاری از کارشناسان برای ماه‌ها هشدار دادند که CDC و سازمان جهانین بهداشت پژوهش‌هایی را که نشان می‌دهند ویروس کرونا از طریق ذرات ریز شناور در هوا هم منتقل می‌شود، نادیده می‌گیرند. دانشمندان از تغییر راهنمای کرونای CDC و حذف عبارت «تماس نزدیک» که معنی روشنی نداشت و انتقال ویروس بوسیله ذرات ریز شناور در هوا را را نمی‌رساند، استقبال کردند.

این راهنمای جدید پیامدهای مهمی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در محیط‌ها دربسته و محل‌های کار دارد. به گفته کارشناسان ذرات ریز تنفسی آئروسول‌های حاوی ویروس در اتاقی که تهویه خوبی ندارد، برای ساعت‌ها در هوا شناور می‌مانند و تجمع پیدا می‌کنند. در محیط‌های کاری دربسته و شلوغ در زدن ماسک جراحی یا پزشکی حتی اگر لبه‌های آن کاملا روی پوست چسبیده باشد حفاظت کافی در برابر انتقال ویروس از طریق ذرات ریز شناور در هوا ایجاد نمی‌کند.

کارشناسان می‌گویند با توجه به راهنمایی جدید کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، راننده‌های اتوبوس و افراد دیگر در محیط‌های کاری دربسته ممکن است نیاز به ماسک‌های موثرتر مانند ماسک‌های N95 داشته باشند. همچنین تهویه کافی (مثلا با باز کردن درها و پنجره‌های اتاق) ضروری است. در غیر اینصورت، ذرات ریز شناور حاوی ویروس در هوا تجمع پیدا می‌کنند و همه افراد حاضر در معرض خطر عفونت با ویروس قرار می‌گیرند.

کدخبر: ۳۸۸۷۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر