کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۴۲۰
تاریخ خبر:

ویدئوهای محبوب سال ۹۸

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده| درباره چهره‌هایی که بیشترین بازدید ویدئویی را از سوی کاربران کسب کرده‌اند. مهران مدیری، مهناز افشار، رائفی‌پور ، محمود کریمی و باب اسفنجی. سایت «آپارات» گزارش سالانه ۱۳۹۸ خود را منتشر کرده که حاوی اطلاعات خواندنی درباره علاقه‌های کاربران ایرانی در زمینه تماشای ویدئو در اینترنت است. رفتار پیچیده و بعضا عجیب کاربران ایرانی در محیط وب حتی در تماشای ویدئو هم وجود دارد؛ در حالی که در رده‌بندی هنرمندان مرد، کاربران ویدئوهای مهران مدیری را می‌بینند اما در رده‌بندی سیاست، بیشتر از همه به تماشای ویدئوهای علی‌اکبر رائفی‌پور راغب هستند! در زمینه موسیقی هم خواننده‌ای در سطح محسن ابراهیم زاده بیشترین بازدید ویدئو را داشته است… در این گزارش تلاش کرده‌ایم تا نکات جذاب این گزارش را برای شما جمع‌آوری کنیم.

*** پربازدیدترین چهره‌ها
سال گذشته مهناز افشار و محمد‌رضا گلزار دو بازیگر پربازدید زن و مرد سینمای ایران در آپارات بودند که امسال هم مهناز افشار، عنوان پربازدیدترین بازیگر زن را از آن خود کرد و مهران مدیری، جایگزین محمدرضا گلزار در بخش پربازدیدترین‏ بازیگران مرد سال ۹۸ شد. همچنین محسن ابراهیم‌‏زاده، خواننده در رتبه نخست پربازدیدترین خواننده‏‌های کشور قرارگرفته است و در کنار او محمودکریمی، مداح سرشناس کشور در صدر مداحان کشور حضور دارد که مردم در آپارات به سراغش رفته‌‏اند. در بخش پربازدیدترین شخصیت کارتونی، باب اسفنجی، در بین بی‏شمار شخصیت کارتونی، جزو برترین کاراکتر‏هایی بود که مردم ایران به تماشای آن نشسته ‌اند. از بین شخصیت‌های سیاسی نیز علی‌‏اکبر رائفی‌پور و در بین ورزشکاران، کریستیانو رونالدو دارای آمار بازدید بیشترین ویدئو است.

*** زمان تماشای ویدئو
به نظر می‌رسد روزهای چهارشنبه محبوب‌ترین زمان برای صرف وقت در آپارات توسط مردم به شمار می‌آید به نحوی که تعداد کاربران در این روز به ۷ میلیون نفر می‌رسد. به علاوه اینکه معمولا بیشترین نرخ مخاطب (معادل با ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر همزمان) در این وب‌سایت بین ساعات ۲۲ الی ۲۴ شب است که نشان از شب‌نشینی مردم در تماشای محتوای ویدئویی دارد. البته بدون شک این موضوع بی‌ربط به ساعات اداری شرکت‌ها و مراکز آموزشی هم نیست.

*** کسی حوصله ویدئوی بلند ندارد
آپارات آمار مهمی برای تولیدکنندگان محتوای ویدئویی نیز منتشر ساخته که بر اساس آن بیش از ۱۹ درصد کاربران تمایل به دیدن ویدئوهای یک تا سه دقیقه‌ای دارند و بخش اعظم دیگری (۱۷.۸ درصد) ویدئوهای زیر یک دقیقه را تماشا می‌کنند. این موضوع می‌تواند به مدت زمان ساخت یک برنامه ویدئویی با بازخورد بالا کمک کند و نشان دهد برنامه‌های بالای ده دقیقه عملا مخاطب چندانی ندارند.

*** علاقه دهه شصتی‌‌ها به ویدئو آنلاین
دهه شصتی‌ها بیشترین کاربران آپارات به شمار می‌آیند، همان‌هایی که در زمان شروع فعالیت آپارات احتمالا جوانانی بیست و چند ساله بودند و کماکان جزو کاربران وفادار این پلتفرم به شمار می‌آیند. آپارات در بخشی از گزارش خود، ترکیب سنی کاربران را ارائه می‌کند که نشان‌دهنده‌ تمایل بیشتر متولدان دهه‌۱۳۶۰ به این سرویس است؛ چراکه ۴۶ درصد از کاربران آپارات، متولد دهه‌ یادشده هستند. در رتبه‌های بعدی هم، متولدان دهه‌ ۱۳۷۰ (۳۶ درصد)، متولدان قبل از دهه‌ ۱۳۶۰ (۱۳ درصد) و متولدان دهه‌ ۱۳۸۰ ( ۱۱ درصد) قرار دارند. احتمالا دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها از بسترهای دیگری مانند اینستاگرام برای تماشای ویدئو استفاده می‌کنند.

*** از ایرانسل تماشا می‌کنند
یکی از نکات جالب در آمار فنی ارائه شده از آپارات به پیشتازی کاربران اپراتورهای موبایل برمی‌گردد که اینترنت سیار و پرسرعت ۴G را به کاربران خود می‌دهند؛ سرعت و کیفیتی که برای دیدن محتوای ویدئویی ایده‌آل‌ترین است و با توجه به کاربران ۸۰ درصدی موبایلی این پلتفرم، اپراتور ایرانسل در رتبه اول قرار دارد و حدود ۳۲ درصد کاربران با اینترنت پر سرعت ایرانسل به تماشای ویدئو آنلاین می‌پردازند. در میان اینترنت‌های پر سرعت خانگی نیز رتبه کاربران مخابرات و شاتل اول است.

*** سامسونگی‌ها و تماشای ویدئو آنلاین
آمارهای فنی آپارات حکایت جالب دیگری را نیز مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد کاربران این پلتفرم از طریق گوشی تلفن هوشمند خود به تماشای ویدئوها می‌پردازند که از این مقدار، ۶۶ درصد آنها کاربران اندرویدی هستند. همانطور که بر اساس آمار بازار موبایل کشور نیز می‌توان حدس زد، بیشترین کاربران آپارات موبایل سامسونگ دارند (۵۳درصد) و سپس آیفون‌دارها (۲۱ درصد) در رتبه بعدی کاربران ویدئو قرار می‌گیرند.

*** ویدئوها با کیفیت‌تر می‌شود
به نظر می‌رسد با افزایش سرعت اینترنت و ترافیک یک سوم وبسایت‌های داخلی، کاربران در سال جدید بیشتر به آپلود ویدئوهای با کیفیت روی آورده‌اند به طوری که ۴۳۶ هزار و سیصد و پنجاه و یک ویدئو با کیفیت در آپارات آپلود شده است. البته کماکان با توجه به آمار بیش از ۵ میلیون آپلود در سال باید گفت که یک دهم ویدئوها هم به کیفیت ۱۰۸۰ مجهز نیستند و به نظر می‌رسد این روند در سال آتی بهتر شود.

*** یکه‌تازی گیم استریم‌ها
از سرویس‌های دیگر می‌توان به استریم لایو اشاره کرد. بسیاری از تولیدکننده‌های محتوا برای پوشش رویدادهای خود از بستر لایو آپارات استفاده می‌کنند. استریم لایو بازی یکی از کاربردهای پرطرفدار این بستر محسوب می‌شود که در جهان هم با سرویس‌های بزرگی همچون توئیچ شناخته می‌شود. کاربران ایرانی باتوجه‌به امکانات و سرعت بهتر آپارات برای کاربران داخلی، به‌مرور به‌سمت این سرویس‌ داخلی تمایل پیدا کرده‌اند. درحال‌حاضر، ۳،۵۰۰ استریمر بازی از آپارات بهره می‌برند و از بازی‌های پرطرفدار در این بخش نیز می‌‌توان Minecraft ،Dota 2 ،Fortnite ،Roulette و Battlegrounds را نام برد.

*** درآمدزایی از کانال‌های ویدئویی
درآمدزایی از محتوای ویدئویی یکی از کانال‌های محبوب‌ درآمدزایی در دنیای کنونی محسوب می‌شود. کافی است نگاهی به آمار درآمدی یوتیوبرها و اینفلوئنسرهای ویدئویی در سرویس‌های متنوع بیندازید تا متوجه حجم درخورتوجه گردش مالی در این بخش شوید. آپارات نیز به‌عنوان محبوب‌ترین سرویس ویدئویی ایران بستر مناسبی برای درآمدزایی تولیدکننده‌های محتوای ویدئویی فراهم می‌کند. درحال‌حاضر، بیش از ۲،۰۳۰ کانال در این سرویس فعالیت و ازطریق آن درآمدزایی می‌کنند.

*** بیش از ۵ میلیون ویدئو در یک سال
رشد ۳۴درصد تعداد آپلود ویدئو در آپارات نسبت به سال ۹۷ و ۵۶ برابر شدن تعداد ویدئو نسبت به سال ۹۰، این موضوع را تأیید می‌کند که تماشای ویدئو آنلاین به یک سرگرمی جدید و جدایی ناپذیر تبدیل شده است. به طوری که تعداد آپلود ویدئو در سال ۹۸ به بیش از ۵ میلیون ویدئو رسیده است. همچنین، تعداد ویدئوهایی که با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل در آپارات آپلود شده نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شده است.

کدخبر: ۳۱۵۴۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر