کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۳۱۶
تاریخ خبر:

راهکارهای جبران کمبود ویتامین‌ در نبرد با ویروس‌ها

جلال الدین میرزای رزاز رئیس انجمن تغذیه ایران می‌گوید: یک سری ویتامین‌ها می‌توانند کمک بیشتری در زمینه آمادگی بدن و افزایش سیستم ارتقا و کیفیت ایمنی ما انجام دهند. چند ویتامین محلول در چربی داریم به نام A،ِD ،E که اینها معروف تر هستند که خیلی خوب می‌توانند ما را در مقابل بیماری‌ها کمک بیشتری کنند. از گروه ویتامین‌های محلول در آب ویتامین c خیلی این روزها راجع به آن صحبت می‌شود. آخرین اطلاعاتی که راجع به آن در حال حاضر داریم ویتامین C در همان حدی که در غذاهای رایج، میوه و سبزیجات که استفاده می‌کنیم کافی است. دریافت مکمل اضافه لازم نیست.

ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

نگرانی‌هایی در زمینه استفاده از ویتامین c وجود دارد حتماً برخی منابع مثل WHO اشاره کرده بودند که در هنگام ابتلاء به بیماری کرونا این ویتامین خیلی کمک کننده نیست و در برخی موارد شاید مضر هم باشد. ولی گرفتن ویتامین c از منابع طبیعی مانند میوه و سبزیجات چه قبل از بیماری و چه بعد از بیماری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی تصریح کرد: دو تا ریز مغذی دیگر هم داریم که از گروه ریز مغذی‌ها هستند. این دو ماده معدنی یا ریز مغذی زینک و یا روی است که ما مشکلاتی که داریم در این زمینه به صورت طبیعی خیلی از افراد کمبودی به نام کمبود حاشیه‌ای دارند. کمبود حاشیه‌ای بدین معنا است که خود فرد هیچ گونه علائمی از کمبود آن ویتامین یا ریز مغذی را ندارد ولی در شرایط خاصی که مواجهه می‌شود سیستم ایمنی آن به طور کامل عمل نمی‌کند. پس از گروه ریز مغذی‌ها زینک یا روی را به آن اشاره می‌کنیم و دیگری عنصری به نام سلنیوم است که این هم گفته می‌شود با توجه به مقالاتی که در این زمینه وجود دارد مفید و کمک کننده برای بدن می‌باشد. توصیه ما به همه مردم این است که به منابع غذایی روی آورند تا به مکمل درمانی.

رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به رژیم‌های غذایی گفت: رژیم‌های غذایی که دارای تنوع هستند و هم گروه‌های غذایی در آن استفاده می‌شود تمام آن چیزهایی که من ذکر کردم را دارا هستند و نیازی به مکمل درمانی نیست مگر در شرایط خاص.

وی در خصوص ویتامین D در کشور گفت: ما در کشور در خصوص ویتامین D مشکل داریم که سیاست‌های دولت یکی غنی سازی در این زمینه است که در حال حاضر عمدتاً از طریق غنی سازی آرد و روغن صورت می‌گیرد. اگر چه گروهی دیگر از منابع علمی معتقد به دریافت ویتامین D از طریق مکمل یاری هستند. در مجموع استفاده از مکمل‌ها در شرایط و در دوران خاصی از زندگی شاید لازم باشد که باید از متخصصین این حوزه استفاده کنند و مشاوره بگیرند.

وی در ادامه افزود: با حدود ۹ هزار فارغ التحصیل رشته تغذیه در سراسر کشور هموطنان عزیز امکان استفاده از مشاوره تخصصی این فرهیختگان را دارند.

میرزای رزاز با اشاره به شرایط موجود کشور و شیوع ویروس کرونا گفت: مردم با توجه به شرایط موجود جامعه و شیوع ویروس کرونا به صورت وسواسی و تهاجمی به دنبال مکمل‌ها نباشند و از یک رژیم غذایی متنوعی که شامل همه گروه‌های غذایی است پیروی کنند. ۸۰ تا ۸۵ درصد مردم به صورت عادی تمام مواد مغذی لازم را از همین تنوع رژیم غذایی می‌تواند دریافت کنند.

این استاد دانشگاه گفت: تمام مواد مغذی لازم را از همین تنوع رژیمی غذایی می‌توانند دریافت کنند. استفاده از مکمل‌ها در شرایط خاص و در دوران خاصی از زندگی با نظر متخصصین و مشاورینی که در این حوزه فعالیت دارند لازم است که اتفاق بیفتد مانند دوران بارداری و دوران شیر دهی و همین طور در دوران بلوغ که ممکن است نیاز به مصرف مکمل وجود داشته باشد.

وی در خصوص تفکیک سیستم ایمنی خانم‌ها از آقایان گفت: شاید این تفکیک خیلی امکان پذیر نباشد ولی در شرایط عادی خانم‌ها گروه‌های در معرض خطر بیشتری هستند. در کشور ما به دلیل مسائل و محدودیت‌های اقتصادی و یا موارد ذائقه ای و سلیقه‌ای در زمینه مصرف گوشت که منبع غنی آهن می‌باشد، شیوع کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن در خانم‌ها وجود دارد. اغلب خانم‌ها در زمینه کمبود آهن دارای مشکلاتی به صورت حاشیه‌ای هستند که اکثراً با نظر متخصصین نیازمند دریافت مکمل آهن در اشکال مختلف می‌باشند.

استفاده از مکمل ویتامین D نیز برای خانم‌ها و در سنین سالمندی حتی برای آقایان نیز توصیه می‌شود.

کدخبر: ۳۱۲۳۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر