کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۳۸۹
تاریخ خبر:

وقتی ‌محمود فکری مدیون احمد نورالهی شد!

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پرسپولیس با ترکیب حامد لک، سیدجلال حسینی، احمد نوراللهی، سیامک نعمتی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید آقایی، کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک، احسان پهلوان، مهدی عبدی و وحید امیری به دربی پا گذاشت. ترکیبی که در آن غیبت مهره باتجربه‌ای مثل امید عالیشاه به شدت به چشم می‌آمد. یحیی باز هم هر سه هافبک دفاعی تخصصی تیمش را در ترکیب اصلی قرار داده بود و البته نورالهی این بار کمی عقب‌تر از پست بازی‌اش در مقابل سپاهان بازی می‌کرد. مهدی عبدی و وحید امیری هم زوج خط حمله پرسپولیس در این بازی بودند.

محمود فکری هم تیمش را با ترکیب رشید مظاهری، محمدحسین مرادمند، عارف غلامی، احمد‌ موسوی، محمد نادری، مسعود ریگی، مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند، وریا غفوری، مهدی قایدی و ارسلان مطهری به مصاف پرسپولیس فرستاد. در واقع استقلال با دو تغییر بزرگ نسبت به دو بازی قبلی خود وارد دربی شد. محمد نادری جای محمد دانشگر را در دفاع چپ گرفته بود و آرش رضاوند هم بعد از یک بازی نیمکت‌نشینی، به جای فرشید اسماعیلی در ترکیب اصلی استقلال قرار گرفت. روی نیمکت هم بازیکنانی مثل دیاباته، میلیچ و دانشگر حضور داشتند.

*** گاف زودهنگام کمال
در دومین دقیقه بازی، توپ در یک رفت و برگشت وارد محوطه جریمه پرسپولیس شد و کمال کامیابی‌نیا در حالی که می‌توانست توپ را دفع کند یا به همبازیانش پاس بدهد، تصمیم به تصاحب توپ گرفت و با یک اشتباه محاسباتی، توپ از او جدا شد و در بهترین زاویه ممکن به ارسلان مطهری رسید. مهاجم فرصت‌طلب استقلال هم بدون معطلی با یک شوت بغل پای دقیق، توپ را به گوشه دروازه حامد لک فرستاد و دروازه‌بان پرسپولیس هم چاره‌ای جز تماشای ورود توپ به دروازه تیمش نداشت.

*** و عقب‌نشینی زودهنگام استقلال!
احتیاط بیش از حد! این چیزی بود که هواداران استقلال نگرانش بودند. محمود فکری حتی در بازی‌های ساده‌تر هم وقتی تیمش از حریف پیش می‌افتاد خیلی زود، شاگردانش را به عقب فرا می‌خواند و باعث می‌شد تا حریفان به راحتی این تیم را حتی در خانه‌اش تحت فشار بگذارند. این اتفاق در دربی هم رخ داد و استقلال پس از گل دقیقه ۲، عقب کشید و توپ و میانه میدان را در اختیار پرسپولیس قرار داد.

البته در نگاه اول به نظر می‌رسید آبی‌ها برای این شرایط هم پلن متفاوتی در نظر داشته باشند، چرا که جلو کشیدن پرسپولیسی‌ها، بهترین فضاها را در اختیار بازیکنانی مثل مهدی قایدی و ارسلان مطهری قرار می‌داد و این می‌توانست به معنای فرصت‌های گل بیشتر و خطرناک‌تر برای استقلال باشد‌ اما واقعیت این بود که استقلال هیچ طرحی برای ضدحملات نداشت و بعد از گل زودهنگام، کاملا عقب نشست و فقط به حوادث و اتفاقات دل بست. نتیجه اینکه تنها حمله و شوت در چارچوب استقلال در نیمه اول همان توپی بود که منجر به گل مطهری شد. در سوی دیگر پرسپولیس هم باوجود در اختیار داشتن توپ و میدان نتوانست موقعیت خاصی خلق کند و نیمه اول با نتیجه یک بر صفر به سود استقلال به پایان رسید.

***‌تعویض ظاهرا هجومی
استقلال در نیمه دوم با یک تعویض عجیب و غیرمنتظره وارد زمین شد. سیداحمد موسوی که در اواخر نیمه اول یک کارت زرد گرفته بود از ترکیب آبی‌ها خارج شد و شیخ دیاباته به جای او به زمین آمد. تعویضی که در ظاهر هجومی به نظر می‌آمد اما از توان حملات استقلال از جناح راست کم کرد؛ چراکه وریا غفوری یک خط عقب‌تر رفت و دیگر خبری از نفوذهای او نبود.

*** خط دفاعی که ویران شد
به شکل عجیبی خط دفاع استقلال از اوایل نیمه دوم پراشتباه نشان داد و پرسپولیس خیلی زود روی یکی ا‌ز همین اشتباهات به گل مساوی رسید. در دقیقه ۵۱ پاس بلند از خط دفاعی پرسپولیس و اشتباه مرادمند در زدن ضربه سر موجب شد تا توپ به مهدی عبدی برسد و این بازیکن با یک سرتوپ عالی محمد نادری و عارف غلامی را فریب دهد و با ضربه فنی پای چپ و زمینی دروازه استقلال را باز کند.

در دقیقه ۵۵ مهدی عبدی با فرار از وسط زمین در آستانه تک به تک شدن با مظاهری بود که غلامی او را متوقف کرد تا داور به مدافع استقلال کارت زرد نشان دهد. یک دقیقه بعد کامیابی‌نیا با توپ‌ربایی وارد محوطه جریمه استقلال شد و از بین نادری و مرادمند عبور کرد و در موقعیت تک به تک با مظاهری قرار گرفت که پاس در عرض او توسط مدافعان آبی‌پوش دفع شد.

در دقیقه ۶۱ مهدی عبدی با توپ‌گیری عالی از مرادمند موقعیت گلزنی برای پرسپولیس خلق کرد و در موقعیت تک به تک با مظاهری با سه سر توپ مقابل غلامی و گلر استقلال توپ را به نوراللهی رساند که شوت او از مقابل دروازه خالی تبدیل به گل نشد و با تکل به موقع و نجات دروازه تماشایی مسعود ریگی به کرنر رفت. سرانجام در دقیقه ۶۶ مهدی عبدی در سمت چپ زمین صاحب توپ شد و در حالی که دو مدافع استقلال را مقابل خود داشت، با پاس رو به جلو، احسان پهلوان را راه انداخت تا ارسال کوتاه او را وحید امیری بدون مکث و با بغل پای سرضرب تبدیل به گل کند. همه این فرصت‌های صددرصد برای پرسپولیس، نه روی حملات تاکتیکی و بابرنامه شاگردان یحیی، بلکه روی اشتباهات بچگانه و باورنکردنی مدافعان میانی استقلال به دست می‌آمدند و به جرات می‌شود گفت در این دقایق، شاهد ویران‌ترین خط دفاع چند سال اخیر استقلال بودیم!

*** کادر فنی استقلال در خواب بود؟
در این دقایق هیچ خبری از تدابیر تاکتیکی برای بازگشت آرامش و هماهنگی به خط دفاعی از سوی کادر فنی استقلال نبود. البته فکری، محمد دانشگر را به جای نادری به زمین فرستاد اما تعلل خود دانشگر بود که باعث به ثمر رسیدن گل دوم پرسپولیس توسط وحید امیری شد. به نظر می‌رسید مربیان استقلال کاملا مسخ شده بودند و هیچ کاری از دست آنها برای تغییر شرایط بازی برنمی‌آمد. دو مدافع میانی استقلال یعنی غلامی و مرادمند کاملا به هم ریخته بودند و اشتباهات مرگباری از آنها سر می‌زد اما کادر فنی استقلال فقط در حال تماشای این وضعیت اسفناک بودند.

*** قایدی این بار به داد فکری رسید
هرچه به لحظات پایانی بازی نزدیک می‌شدیم، انتظارات برای حملات استقلال بیشتر می‌شد اما نمایش شاگردان محمود فکری کاملا ناامیدکننده بود. سرانجام حملات نصفه و نیمه استقلالی‌ها در اواخر وقت‌های تلف شده بازی نتیجه داد و مهدی قایدی که توپ در گوشه محوطه جریمه صاحب توپ شده بود، پس از دو بار فریب مدافعان پرسپولیس، اقدام به شوتزنی کرد که توپ او از میان پاهای کنعانی‌زادگان و سپس حامد لک گذشت و از خط دروازه پرسپولیس هم عبور کرد و سیدجلال حسینی در دفع توپ ناکام ماند و گل تساوی استقلال به ثمر رسید. ثانیه‌هایی بعد هم رضا کرمانشاهی سوت پایان بازی را زد.

کدخبر: ۳۶۸۳۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر