کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۷۳۱
تاریخ خبر:

وقتی ‌حوثی‌ها دست آمریکایی‌ها را خواندند

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: ‌اولین اقدام بایدن در سیاست خارجی خود، اعلام خبر خروج آمریکا از ائتلاف سعودی علیه یمن بود. او بلافاصله اعلام کرد که انصارالله را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج خواهد کرد و در فروش سلاح به سعودی‌ها تجدید نظر می‌کند. این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا باعث شد تا تصورات در مورد اینکه جنگ یمن به سرعت به پایان خود نزدیک شود بالا بگیرد. ‌با این حال کمی بعد مشخص شد که ریاض و صنعا وارد دور دیگری از بحران شده‌اند. حملات انصارالله به مناطقی از عربستان در دفاع از خود به شدت بالا گرفت و در مآرب، جایی که پیش از این در دست طرفداران سعودی بود، درگیری‌ها برای باز پس گیری قدرت جریان پیدا کرد.

* دو: تیموتی لیندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن ماه گذشته در عمان دیداری با نمایندگان انصارالله داشته است. در این دیدار که پس از دیدار این نماینده با مسئولان عربستان انجام شده، راهکارهایی از سوی ایالات متحده برای حل بحران یمن ارائه شده بود.

* سه: یک ماه پس از پیشنهاد آمریکا و در شرایطی که واشنگتن اعلام کرده در مقابل حملاتی که از سوی حوثی‌ها برای سعودی‌ها پیش آمده، سیستم دفاعی عربستان را مجهزتر خواهد کرد، حوثی‌ها دست رد به پیشنهاد لیندرکینگ زده‌اند.محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله ضمن رد پیشنهادی که به تازگی از سوی دولت جدید آمریکا و از طریق نماینده ویژه این کشور در امور یمن ارائه شده این طرح را دسیسه‌ای خواند که به گفته او کشورش را در مرحله‌ای خطرناک‌تر از وضعیت کنونی قرار خواهد داد.

او تاکید کرد آنچه در قالب پیشنهاد از سوی آمریکا مطرح شده دربرگیرنده دیدگاه‌ سعودی و فرستاده سازمان ملل متحد است که یک سال پیش نیز ارائه شده بود. سخنگوی جنبش انصارالله که در تلویزیون المسیره، رسانه خبری حوثی‌ها سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد که پیشنهاد آمریکایی‌ها هیچ کمکی به توقف محاصره و یا برقراری آتش‌بس نمی‌کند و تنها تغییر آرایشی در جهت منافع عربستان و ادامه یافتن محاصره است. به گفته محمد عبدالسلام «اگر آنها (آمریکایی‌ها) در جلوگیری از تهاجم و محاصره جدی بودند، می‌بایست به شکل جدی پایان جنگ و محاصره را اعلام می‌کردند.»

سخنگوی حوثی‌ها تاکید کرد که تنها در این صورت امکان استقبال از طرح پیشنهادی آمریکا وجود داشت؛ در حالیکه آنچه پیشنهاد شده بسیار ضعیف‌تر از طرح سازمان ملل متحد است. محمد عبدالسلام در ادامه تصریح کرد که آمریکا با ارائه طرحی مبتنی بر شروط و دیدگاه‌های عربستان بار دیگر نشان داد که به صورت علنی حامی تجاوز و محاصره است.

وی در این خصوص یادآور شد «آنها آنچه از طریق جنگ و ویرانی به‌دست نیاوردند را از طریق گفت‌وگو کسب نخواهند کرد.» سخنگوی انصارالله همچنین درباره کمک‌های بشر دوستانه گفت: «ما تمام شرایط پیشنهادی طرف‌های دیگر را برای اطمینان از رساندن کمک‌های بشردوستانه پذیرفتیم و وقتی آنها بهانه‌ای برای ادامه حصر پیدا نکردند، گفتند این کمک‌ها به کسانی که شایسته آن هستند، نمی‌رسد.»

* چهار: ناظران مسائل من معتقدند که جنگ بین دو طرف نمی‌تواند بیش از این طول بکشد و حالا نوبت به امتیازخواهی‌ها رسیده است. دولت مستعفی یمن در شرایطی که مدام در حال از دست دادن تصرفاتش است، اصرار دارد که کماکان به عنوان دولت رسمی این کشور شناخته شود. از سوی دیگر انصارالله می‌خواهد که گفت‌وگوها به سمتی پیش رود که محاصره یمن هر چه زودتر به پایان برسد و در مسیری که عربستان و آمریکا در پیش گرفته‌اند دورنمایی برای رسیدن به این خواسته نمی‌بیند.از نظر سیاسی هم آنها مایلند تا آینده سیاسی‌شان را در یمن تضمین کنند و پیش از شروع هر گفت‌وگویی با دست پر بر سر میز بنشینند. حملات هفته‌های اخیر و عملیات‌هایی که برای بازپس‌گیری مآرب انجام می‌گیرد هم در زمره چنین تصمیماتی قرار دارد.

هنوز مشکل است که بگوییم جنگ یمن در چه زمانی پایان خواهد گرفت. چرا که اختلافات اساسی بین دو کشور هنوز حل نشده باقی مانده‌اند و هرچند آمریکا دیگر به عربستان سلاح نمی‌فروشد اما ریاض کماکان به خرید سلاح‌های پیش رفته از دیگر کشورها مشغول است و بابت جنایات یمن، جوابی پس نمی‌دهد. وضعیت در فقیرترین کشور عربی به شدت وخیم است و گرسنگی، فقر و از بین رفتن زیرساخت‌ها از یک سو و حضور گروه‌هایی از القاعده و تندروهای مسلح از سوی دیگر ابهامات زیادی را در مورد آینده یمن ایجاد کرده است.

کدخبر: ۳۷۸۷۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر