کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۸۷۵
تاریخ خبر:

وقتی گمشده ‌توچا‌ل در ترکیه پیدا شد!

روزنامه هفت صبح | مردی که در توچال گم‌ شده بود، سر از ترکیه درآورد! این خبر عجیب روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی داشت. ماجرا این بود که هفته پیش یک شهروند تهرانی برای کوهنوردی به ارتفاعات توچال می‌رود. تا ایستگاه پنج هم مرتب با خانواده‌‌اش در تماس بوده و فیلم و عکس می‌فرستاده اما بعد ناپدید می‌شود و ناگهان خانواده‌اش با توجه به کولاک و برف توچال فرضیه گم شدن و حتی فرضیه جان باختن او را به ذهن می‌آورند؛

این‌که او گرفتار برف و بهمن یا حادثه‌ای شده و سپس جست‌وجو برای یافتن او شروع می‌شود. در اوج ناامیدی‌ها سرنخ‌هایی کشف می‌شود که ای دل غافل گمشده مزبور نه در توچال برفی که در سواحل معتدل و مطبوع مدیترانه قرار دارد!

در واقع بعد از چند روز عملیات و نگرانی شدید خانواده مشخص می‌شود که او اصلا گم نشده، بلکه ساعت پنج صبح روز جمعه از فرودگاه امام خمینی خیلی شیک رفته خارج! خانواده‌اش هم از این ماجرا بی‌خبر بودند. یعنی در واقع او با ترتیب دادن یک سناریوی سینمایی فرار کرده. از چه چیزی؟ یک روایت این است که او ۸ میلیارد تومان بدهی داشته که خیلی دقیق نیست. هفت‌صبح اما به جزئیات بیشتری از این پرونده دست پیدا کرده که نشان می‌دهد این تریلر دلهره‌آور پشت‌پرده‌ای ملودرام دارد.

توچال را وجب به وجب گشتند
جزئیات این ماجرا و عملیات جست‌وجو برای این کوهنورد را از محمد مساعدیان مسئول بخش جست‌وجو و نجات فدراسیون کوهنوردی جویا شدیم. او در گفت‌و‌گو با هفت‌صبح توضیح داد: «روز پنجشنبه ایشان به توچال می‎رود و دو یا سه تا کلیپ و عکس از خودش می‎گیرد. شرایط هوایی به نظر خوب بوده و مشکلی وجود نداشته.

احتمالا با تله‌کابین به ایستگاه پنج می‎رود و پایین‌تر از ایستگاه پنجم کوله‌‎اش را رها می‌کند و مفقود می‌شود. بعد از مفقود شدن خانواده‌اش که ظاهرا مسافرت بودند به خانه برمی‌گردند و متوجه می‎شوند که خبری از او نیست. همان شب اعلام می‌شود که دو خانم هم در کوه توچال گم شده‌اند. همان نیمه‌شب تیم جست‌وجو به آنجا اعزام می‌شوند و دو زن مفقود شده را پیدا می‌کنند اما آقا را نه! روز جمعه چهار تیم به منطقه اعزام می‌شود و در اطراف آنجا کوله‌پشتی پیدا می‎شود و متوجه می‌شوند که متعلق به مرد مفقود شده است.»

مساعدیان در ادامه توضیح می‌دهد:‌ « روز شنبه علاوه بر تیم‌های اعزامی هلال‌احمر چندین تیم هم از طرف هیات فدراسیون کوهنوردی به کمک تیم‌های جست‌وجو می‎روند و حتی از دستگاه پهپاد استفاده می‎کنند تا بتوانند بهتر منطقه را کاوش کنند. مجددا اثری از او پیدا نمی‌کنند. روز یکشنبه همه این تلاش‌ها دوباره تکرار می‌شود و تمام منطقه را وجب به وجب می‌گردند.

مسئولان طی صحبت با خانواده فرد مفقودشده و با توجه به عکس و فیلم‌هایی که از او وجود داشت، شک می‌کنند. با انجام تحقیقاتی متوجه می‌شوند که ایشان گویا صبح جمعه از ایران به مقصد ترکیه خارج شده. تمام این جست‌و‌جو‌ها و گم شدن و کوله‌پشتی داستانی بوده که احتمالا برای فرار از مشکلات قضایی یا چیزهای دیگر این کار را کرده. بعید است اما گویا خانواده اطلاعی نداشتند.»

پشت پرده ماجرای مرد متواری
پرس‌و‌جوی ما برای مشخص شدن انگیزه این مرد کوهنورد از ترتیب دادن چنین نقشه‌ای به اینجا رسید که او با یک زن از کشور خارج شده. این کوهنورد فراری متولد ۱۳۵۹ است و در تهران با همسرش زندگی می‌کرد. به ادبیات و داستان خیلی علاقه داشته و احتمالا طراحی چنین سناریویی هم از همین علاقه او سرچشمه می‌گیرد. او از یک سال پیش در فضای مجازی با اسم مستعار فعالیت می‌کرده و زندگی دوگانه داشته.

سابقه سوءمصرف و یک پرونده کیفری هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. یکی از مسئولان هلال‌احمر در گفت‌وگو با هفت‌صبح می‌گوید کوله‌پشتی فرد متواری را شخص دیگری روز جمعه تحویل داده است. در بررسی‌ها اما مشخص شده که خودش یک روز قبل‌تر کوله‌پشتی را پیدا کرده و همین تعلل او در تحویل دادن وسایل سوال‌برانگیز است.

یعنی یک فرضیه این است که این فرد هم در سناریوی طراحی شده توسط کوهنورد فراری ایفای نقش کرده و با او هماهنگ بوده. نکته مشکوک بعدی این است این فرد جایی را به‌عنوان محل پیدا شدن کوله‌پشتی معرفی کرد که نه احتمال سقوط وجود داشت نه تا شعاع صد متری آن اثری از فرد مفقود پیدا شده بود. گفته شده آتش‌نشانی و فدراسیون کوهنوردی و هلال‌احمر ممکن است از این فرد شکایت کنند.

گفتنی است این اولین‌بار نیست که کسی برای فرار از مشکلات مالی یا قضایی و حتی خانوادگی به این راه، روی می‎آورد و مرگش را صحنه‌سازی می‎کند. مثلا سال قبل فردی مرگ خود را با دزدیدن شناسنامه شخص دیگر جعل کرده بود تا از بدهکاری و مشکلات مالی فرار کند. حتی برای او مراسم ختم هم گرفته شد و بعدا مشخص شد خودش هم از دور به دیدن ختم خودش رفته بود. بعدها او را در یک شهرستان پیدا می‌کنند و مشخص می‌شود واقعا نمرده بود!

روایت مدیر‌مجموعه توچال
روح‌الله امداد، مدیر مجموعه توچال هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا توضیحاتی در مورد جزئیات عملیات جست‌و‌جو برای یافتن این شهروند ارائه داده که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:‌

با همکاری پرسنل ما و دوستان آتش‌نشانی موفق شدیم دو خانم را در جان‌پناه قله نجات بدهیم، اما یک نفر مفقود شده بود و طی روزهای گذشته دوستان هلال‌احمر و آتش‌نشانی پیگیر بودند. خبری از این فرد نبود تا اینکه روز قبل آثاری از کوله‌پشتی و وسایلش را در یکی از دره‌های ایستگاه پنج به سمت پس‌قلعه پیدا کردند. مقداری به موضوع مشکوک شدند و بعد از پیگیری از طریق مراجع قانونی مطلع شدند، به خارج از کشور رفته است.

این فرد تصاویری از خود در فضای مجازی منتشر کرده بود که حال خوبی ندارد و در حال از دست دادن جانش است اما بعد از پیگیری متوجه شدند، صبح جمعه از کشور خارج شده و به سمت مقصدی که مدنظرش بوده عزیمت کرده است. خانواده این فرد هم اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. البته عده‌ای می‌گویند ظاهرا خانواده‌اش هم از این قضیه مطلع بوده‌اند، اما اینکه دقیقا هدفش از این کار چه بوده، می‌خواسته شناسنامه‌اش باطل شود یا نه را باید مسئولان مربوطه جواب بدهند.

از روز دوشنبه هفته گذشته که بارش داشتیم، کار آغاز شد و تا حدود سه روز به شدت پیگیری کردند چون این عرصه هم بسیار وسیع و پهناور است، دره‌ها و ارتفاعات متعددی دارد و قدم به قدم جاهایی که احتمال یافتنش بود را گشتند. تلفن همراه‌ او هم خاموش شده بود و از آخرین نقاطی که GPS زده بود و امکان ردیابی وجود داشت، شروع کرده بودند و بعد از چند روز پیگیری، روز گذشته مطمئن شدند، از کشور خارج شده‌ است.

اوضاع جوی خیلی خراب بود. به هر حال دوستان امداد و نجات واقعا ایثار می‌کنند و جانشان به خطر می‌افتد. کسانی که برای کوهنوردی می‌آیند، باید توجه کنند که عزیزان امداد و نجات فقط آموزش دیده‌اند، اما تمام خطرات را باید به جان بخرند و گاهی تا کمر در برف می‌روند. جانشان به خطر می‌افتد و بارها پیش آمده که از آتش‌نشانی نیمه‌شب با ما تماس گرفته‌ و گفته‌اند که همکارانشان دارند تلف می‌شوند و از ما خواهش کرده‌اند خط را روشن کنیم‌ تا آنها را منتقل کنند. نصف شب هم نفر نداریم و با مشقت نفراتمان را پیدا کرده و آنها را با طناب بالا کشیده‌ایم تا سوار کابین شوند. در شب هم اگر برای خط ما اتفاقی بیفتد، حادثه دیگری پیش می‌آید.

سازمان امداد و نجات آتش‌نشانی و هیات کوهنوردی استان تهران می‌خواهند شکایت کنند. شرکت تله‌کابین توچال هم شکایت دارد و ما هم از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم.

کدخبر: ۴۲۵۸۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر