کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۳۵۶
تاریخ خبر:

وقتی گزارش ورزشی لذت اهدای جام را بر باد داد!

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| نمی‌دانیم مسابقه تیم‌های فرانسه و اسپانیا را از طریق کدام شبکه دیدید. اگر انتخاب شما شبکه سه و برنامه گزارش ورزشی بود، همین ابتدا می‌دانید قرار است چه بگوییم. فرشاد محمدی‌مرام خوب گزارش کرد و مثل غالب موارد عملکرد معقولی داشت.

مهم‌ترین امتیاز گزارش او این است که با روان مخاطب بازی نمی‌کند. در لحظه اهدای جام اما خبری از
زیبایی‌شناسی نبود و مجریان برنامه گزارش ورزشی شبکه سه به‌جای سکوت تا توانستند حرف زدند. کار تا جایی پیش رفت که لذت یک مسابقه جذاب، در مراسم هفت دقیقه‌ای اهدای مدال‌ها و جام برباد رفت.

مورد اول| یک برنامه حراف
مسابقه که به پایان رسید، شبکه سه آگهی بازرگانی پخش کرد و بعد از آن آنتن در اختیار گزارش ورزشی قرار گرفت. از لحظه ورود بازیکن‌های اسپانیا برای دریافت مدال نقره تا بالا رفتن جام کمی بیش از هفت دقیقه طول کشید. مجریان برنامه یعنی رضا جاودانی و حسین اسدی هم هفت دقیقه حرف زدند!

فارغ از آن که صحبت‌های‌شان جذاب و مفید است یا خیر، عدم سکوت آن هم در لحظه اهدای جام، یک ایراد بزرگ محسوب می‌شود. کمتر به یاد داریم که در شبکه سه موقع تشریفات جام، مجریان تا این اندازه صحبت کنند. حتی زمانی که کارشناس بنام در استودیو حاضر است، سکوت حاکم می‌شود و صدای استودیو به همراه یک موزیک جای حرف‌ها را می‌گیرد. ناگفته پیدا است، مخاطب با این شیوه، بهتر فضای ورزشگاه و حال و هوای آن را حس می‌کند.

مورد دوم| بی‌برنامگی
درباره ضعف‌های گزارش ورزشی همین چند هفته پیش نقدی مفصل منتشر کردیم. مورد تازه ایرادهای برنامه در فینال لیگ ملت‌های اروپا به چشم آمد که گزارش ورزشی مصافی بد با آن داشت. در این برنامه نه از یک کارشناس خوب خبری بود و نه کاری ویژه برای این مسابقه مهم انجام شد. در عوض مجریان تا توانستند حرف زدند و لذت را از مخاطب گرفتند.

مورد سوم| نوبت جاودانی
رضا جاودانی مجری با سابقه‌ای است که بارها توانایی‌اش در اجراهای شسته رفته را اثبات کرده. او در لحظه اهدای جام اما حواسش به سکوت نبود. جاودانی در مراسم هفت دقیقه نزدیک به پنج دقیقه صحبت کرد. شروعش این بود:«جامی که می‌بینید، حسین آقا، حدود ۱۲ میلیون یورو برای فرانسه درآمد زایی داشت.» بعد از آن گفت این تیم یکی از بهترین‌های فرانسه است و همزمان اشاره کرد کاپیتان اسپانیا برای گرفتن مدال نقره وارد می‌شود.

و اما جمله بعدی که همه فوتبال دوستان درباره‌اش می‌دانند:« یوفا، لیگ ملت‌های اروپا را طراحی کرد تا از تیم‌های بزرگ بیشتر بازی ببینیم، حسین عزیز. هم از نظر درآمد زایی خوب است و هم بازی‌های بزرگ می‌بینیم.» جاودانی با خنده به این مسئله اشاره کرد که تیم‌ها تمایلی به مدال نقره ندارند. بلافاصله گفت:«قسمت‌های متنوعی برای این مسابقه آماده کرده‌ایم که بین دو نیمه بازی کلمبیا و برزیل خواهید دید.» حرفش را خیلی زود با تعریف از مسابقه فینال و این که سه گل داشت پی گرفت.

بعد به واران و مصدومیت او اشاره کرد. دوباره حرف پیشین را به زبان آورد که لیگ ملت‌های اروپا هم درآمدزایی دارد و هم علاقه‌مندان، زیاد بازی بزرگ می‌بینند.«دروازه‌بان خوب از نان شب واجب‌تر است» با این شوخی رضا جاودانی، جام بالای سر تیم قهرمان رفت و باز هم از سکوت خبری نبود.

مجری در این لحظه از این جملات استفاده کرد:« این هم اهدای جام به فرانسه که از طریق گزارش ورزشی مشاهده می‌فرمایید. آمار و ارقام همه به نفع شون بود و… ببینیم در سال ۲۰۲۳ چه تیمی قهرمان خواهد شد. تیم داوری را هم مشاهده می‌کنید و این هم فرانسوی‌های خوشحال. ما هم به‌خاطر کشتی خیلی خوشحالیم.»

مورد چهارم| نوبت اسدی
حسین اسدی از فصل جدید به برنامه گزارش ورزشی اضافه شده و جای محمدرضا احمدی را گرفته است. در گزارش قبلی اشاره کردیم که او فعلا موفق نبوده. در شب فینال و در لحظه اهدای جام رضا جاودانی خیلی به او فرصت صحبت نداد. او جمله‌اش را این طور شروع کرد:«هر دو تیم خوب بازی کردند. اسپانیا جوان‌تر است. خوشحالم نیمه دوم جذابی مردم ما دیدند. از ارزش اسپانیا کم نمی‌شود؛ این تیم آینده دار است.»

او در خلال صحبت‌های جاودانی به این مسئله اشاره کرد که لیگ ملت‌ها جای خود را باز می‌کند؛ هرچند برخی بازیکن‌ها گلایه داشتند. پیام یکی از مخاطبان را هم خواند و بار دیگر اشاره کرد اسپانیا خوب بازی کرده. اسدی ضمن اشاره به عملکرد خوب دروازه‌بان و اعتراض مربی فرانسه باز هم گفت:« فرانسه و اسپانیا هر دو خوب بازی کردند و می‌شود گفت حق فرانسه بود.» همین!

کدخبر: ۴۱۹۳۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر