کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۰۷۶
تاریخ خبر:

وقتی که نباید پول از بورس خارج می‌شد!

روزنامه هفت صبح، حمید علیخانی | اهمیتی ندارد که نقدینگی خارج شده به کدام بازار رفته است. مهم این است که چرا باید شرایطی فراهم‌ می‌شد که نقدینگی از شفاف‌ترین بازار مالی کشور خارج شود؟ هفته‌گذشته سایت بورس‌نیوز در یک نظرسنجی از مخاطبانش پرسید سرمایه‌هایی که از بورس خارج شده، به کدام مقصد رفته است. در بین گزینه‌های مختلف، بازار رمزارزها بیشترین حجم آرا را به خود اختصاص داده است.

حمید علیخانی، مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه‌گذاری ایران سهام می‌گوید اصولا معتقدم اهمیتی ندارد که نقدینگی خارج شده به کدام بازار رفته است. مهم این است که چرا باید شرایطی فراهم‌ می‌شد که نقدینگی از شفاف‌ترین بازار مالی کشور خارج شود؟ نکته اینجاست که بازار سرمایه ظرف دو سال گذشته مورد توجه دولت قرار گرفته و در روزهای اخیر هم سران قوا در مورد این بازار جلسه‌ای برگزار کرده‌اند.

قرار گرفتن بازار سرمایه در کانون توجهات، خود نقطه قوتی برای بازار سرمایه ما تلقی می‌شود اما اتفاقات ۹ماه اخیر و اظهار دلواپسی‌ها و مشکلات این بازار، به اعتماد نسبت به بازار سرمایه ضربه زد. تکرار مکرر حباب در بورس در حالی صورت گرفت که هیچ یک از حباب شناسان، در هیچ بازار دیگری تشخیص حباب ندادند.

شاید مشکلات بازار سرمایه ناشی از نگرش نادرست سیاست‌گذاران نسبت به این بازار بوده است. بازار سرمایه، فقط به موضوع اقتصاد مرتبط نیست و سرمایه اجتماعی یا اعتماد از جمله موضوعات مهم این بازار است که سیاست‌گذاران به آن توجهی نداشتند و تصور می‌کردند مثل بقیه حوزه‌ها، می‌توانند در مقطعی به بازار سرمایه توجه کرده و بعد هم آن را به حال خود رها کنند.

چون در سایر بخش‌های اقتصادی کشور همواره ناپایداری وجود داشته، سیاست‌گذاران تصور می‌کردند با بازار سرمایه هم می‌توانند مثل سایر بخش‌ها رفتار کنند. در حالی که این بازار نشان داد تاب بی‌ثباتی و ناپایداری را ندارد و تا الان هم هر راهکاری برای پایان دادن به مشکلات بازار سرمایه اجرایی شده، بی‌اثر بوده است! تصمیم‌گیری هر روزه و وضع مکرر قوانین به نفع این بازار نیست و برای جلوگیری از خروج بیشتر نقدینگی از این بازار باید ثبات بیشتری در قوانین داشت.

ظرف یکسال گذشته به اندازه یک کتاب بخشنامه و دستورالعمل در بازار سرمایه تدوین شده و هیچ کدام هم راهگشا نبوده است. فقط این سیگنال به فعالان این بازار داده شده که بازار سرمایه از کنترل سیاست گذاران خارج شده است! ضمن اینکه بسیاری از وعده‌های حمایت از بازار سرمایه فقط در حد حرف بوده و عملا اقدام موثری برای جلب اعتماد سهامداران به این بازار صورت نگرفته است.

بهتر است سیاست‌گذاران همان وعده‌های حمایتی را عملی کنند و اعتماد را به این بازار بازگردانند. مهم این است که نقدینگی را در این بازار حفظ کنیم و اگر پول از این بازار خارج شود، دیگر اهمیتی ندارد که مقصد نقدینگی کجا بوده است.

کدخبر: ۳۹۰۰۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر