کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۱۸۶
تاریخ خبر:

وقتی که تیسترها عصبانی می‌شوند! ‌

روزنامه هفت صبح ، علی رستگار | بازتاب باورنکردنی یک گزارش مسالمت آمیز درباره درآمد نجومی‌تیسترهای اینستاگرامی. در شماره دوشنبه ۴ شهریور هفت صبح گزارشی منتشر کردیم درباره درآمد سرسام‌آور تیسترها. خلاصه داستان این شکلی بود که هزینه تبلیغ یک رستوران را در صفحه چند تا از این تیسترهای اینستاگرامی‌پُرس و جو کردیم و با یک حساب سرانگشتی به این رسیدیم که این دوستان بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون در ماه درآمد دارند.

این ادعا را البته قبلا خود یکی از همین افراد مطرح کرده بود و ما آن را در حقیقت راستی آزمایی کردیم. هیچ جای گزارش هم نگفتیم که کار تیسترها خوب است یا بد. فقط این پرسش را مطرح کردیم این گروه که تعدادشان کم هم نیست، با این درآمد نجومی‌مالیات هم می‌دهند یا نه؟ و اینکه جنس کاری که این افراد انجام می‌دهند کاملا با نمونه‌های بین‌المللی متفاوت است. سرتان را درد نمی‌آوریم.

این گزارش بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. حالا جلوتر نظرات کاربران را یک مروری می‌کنیم اما عجیب‌ترین واکنش را از طرف مستر تیستر دیدیم. کسی که معمولا سعی دارد یک وجهه علمی‌و متخصص برندینگ و دیجیتال مارکتینگ از خودش تحویل مخاطبین بدهد. او روز گذشته متن مفصل و بغض‌آلودی روی اینستاگرامش خطاب به هفت صبح منتشر کرد که خب ثابت کرد چرا از قدیم می‌گفتند حرف را بینداز زمین صاحبش بر می‌دارد.

مستر تیستر یا حمید سپیدنام در متنی که نوشته اول چند تا حرف نامربوط به شخص من نسبت داده که حالا کاری نداریم. در ادامه وظایف خبرنگاری را به بنده یادآور شدند اما نقطه اوج قضیه جایی است که نوشته: «کافی بود امروز با من در کنار تنور بالای ۱۰۰ درجه فیلم می‌گرفتید تا از زحمات این حرفه هم با خبر شوید» حالا به نظرتان منظور از تنور بالای ۱۰۰ درجه کوره ذوب آهن است یا تنور نانوایی؟

هیچ‌کدام. طبق عکسی که خود مستر تیستر ضمیمه این متن کرده منظور از تنور فر مرغ بریان است. هرچیزی به این جمله اضافه کنیم از طنز ماجرا کم می‌کند. بعد هم از کمک‌هایش به یک بچه سرطانی گفته و جمع آوری پول برای سیل زده‌ها و زلزله زده‌ها و عواطف ما را نشانه رفته که ما بگوییم ببخشید برای کاری که تخصصش را ندارید میلیونی پول می‌گیرید و مالیات هم نمی‌دهید!

‌ یکی دیگر از واکنش‌ها از سوی مهدیس فریدونی بود. صاحب صفحه مهدیس فود آمده نوشته: «کاش به این موضوع هم اشاره می‌کردن که مالیات ما سلامتی ماست. من شخصا هم کبد چرب دارم هم تیروئید و خیلی از غذاها رو نباید بخورم اما به خاطر شغلم مجبور هستم…عمیقا قلبم شکست» خود همین جمله «مالیات ما سلامتی ماست» ثابت می‌کند که تیسترهای ایرانی اصولا تصور درستی از این شغل ندارند.

تیسترهای‌ بین‌المللی معمولا مقدار کمی ‌از غذا می‌چشند و اطلاعات تخصصی و جالبی در مورد عناصر تشکیل دهنده طعم به مخاطب ارائه می‌دهند و مثل یک ژورنالیست حرفه‌ای به طور منظم تولید محتوا می‌کنند. وگرنه اصلا اینطور نیست که جلوی دوربین غذا را به شکلی فجیع گاز بزنند. بماند که حالا همین جمله ربط مالیات و سلامتی خودش سوژه بعضی کاربران توئیتر شده.

کاربری به نام الهه هم در توئیتر با طعنه نوشته این دوستان چه شغل سختی دارند و به خاطر من و شما فداکاری می‌کنند. واکنش‌ها اکثرا از این جنس هستند. نکته آخر هم اینکه در گزارش دو روز پیش جملاتی نقل کرده بودیم از علی زمانی، دبیر علمی و عضو شورای سیاستگذاری ایده بازار غذا و نوشابه دانشگاه امیر کبیر که به اشتباه از او به عنوان استاد دانشگاه امیر کبیر اسم برده بودیم.

کدخبر: ۲۷۷۱۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mehdimahdi

    عجب. دمتون گرم