کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۵۲۶
تاریخ خبر:

وقتی کمال‌گرایی قاتل بهره‌وری می‌شود

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان| کمال‌گرایی ظاهرا ویژگی مثبتی است که به کیفیت کار شما می افزاید. با این حال همین ویژگی مثبت می‌تواند به عاملی برای کاهش بهره‌وری تبدیل شود. در نتیجه اگر فرد کمال‌گرایی هستید بهتر است مراقب پیامدهای منفی کمال‌گرایی هم باشید. اما چطور ممکن است کمال‌گرایی از بهره‌وری بکاهد؟ مجله هاروارد بیزنس ریویو در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده آسیب‌های کمال‌گرایی را مرور و راه‌هایی را برای حل آن‌ها پیشنهاد داده است.

*** هیچ تصمیمی را کوچک نمی‌شمرید
موضوع اینجاست که برای تصمیمات کم اهمیت نباید زمان زیادی صرف کنید بلکه یا باید سریع تصمیم بگیرید و یا اینکه تصمیم‌گیری در این مورد را به فرد دیگری بسپارید. اما مشکل افراد کمال‌گرا این است که به همه تصمیمات بیش از حد اهمیت می‌دهند و به هیچ وجه نمی‌توانند با سهل انگاری با برخی مسایل مواجه شوند.

در نتیجه چنین افرادی زمان و انرژی زیادی را صرف اخذ بهترین تصمیم درباره مسایل نه چندان مهم می‌کنند و در نتیجه از بهره‌وری آن‌ها کاسته می‌شود. اگر شما هم چنین مشکلی دارید، اول اینکه باید از دخالت در جزئیات تصمیم‌گیری دیگران پرهیز کنید و اگر کاری را به فرد دیگری می‌سپارید، اجازه دهید که بار ذهنی آن کار یا تصمیم از دوش شما برداشته شود و به آن نیندیشید. همچنین سعی کنید که سریع تصمیم بگیرید. تصمیماتی که سریع گرفته می‌شوند هرچند لزوما بهترین تصمیم نیستند اما مزایای خود را هم دارند؛ به خصوص هنگام تصمیم گیری درباره مسایل بی‌اهمیت.

*** کیفیت کار را بیش از حد بالا می‌برید
اگر یک کارفرما برای انجام یک پروژه برای مثال سه میلیون تومان به شما می‌پردازد و محصول و خدمتی که شما در مقابل ارایه می‌دهید کیفیت به مراتب بیشتر از پول پرداخت شده دارد، احتمالا شما فردی کمال‌گرا هستید که حتی اگر بخواهید هم نمی‌توانید ارزش کارتان را متناسب با پول پرداخت شده تعدیل کنید و همیشه سعی می‌کنید بهترین خروجی ممکن را ارائه دهید.

بیشتر افراد کمال‌گرا در واقع از ترس اینکه کار بی‌ارزشی تحویل بدهند، ارزش کارشان را به شدت بالا می‌برند. در این صورت بهتر است به این فکر کنید که اختصاص دادن زمان بیش از حد لازم و کافی برای یک پروژه باعث می‌شود که دیگر بخش‌های زندگی شما (از سلامت و خانواده گرفته) تا دیگر پروژه‌های شما تحت تاثیر قرار بگیرند.

*‌** انعطاف پذیر نیستید
هنگامی که افراد کمال‌گرا قصد دارند عادات تازه‌ای را به کار بگیرند معمولا دچار یکی از مشکلات زیر می‌شوند: یا اینکه برنامه‌ای را آنقدر ایده‌آل گرایانه تنظیم می‌کنند که عملا در اجرای آن ناکام می‌مانند یا اینکه از افزودن هر عادت یا برنامه جدیدی می‌پرهیزند مگر اینکه مطمئن باشند که این عادت تازه به بهترین نحو اجرا خواهد شد.

هر دوی این مشکلات از عدم انعطاف پذیری حکایت دارند. انعطاف پذیری یکی از نشانه‌های سلامت روانی به حساب می‌آید به همین خاطر باید بکوشید که آن را کسب کنید. اگر صبح کمی دیرتر از زمان مدنظرتان از خواب بلند شده‌اید و یا کمی دیرتر به محل کار رسیده‌اید و ضعف‌های کوچکی در کار وجود دارند، بهتر است

کدخبر: ۳۱۵۵۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر