کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۷۷۷۹
تاریخ خبر:

وقتی عصر جدید غرق در آب می‌شود!

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی |مسابقه عصرجدید درحالی یکشنبه شب ۱۳۵ دقیقه طول کشید و تا ساعت یک بامداد ادامه داشت که به راحتی می‌توانستند آن را در ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه جمع کنند. علت چیست؟

قسمت اول از مرحله سوم مسابقه «عصرجدید» یکشنبه شب درحالی روی آنتن رفت که با وجود اینکه فقط سه شرکت‌کننده اجرا داشتند، مسابقه ۲ساعت و ۱۴ دقیقه طول کشید. این در حالی است که متوسط مدت زمان هر قسمت از مرحله اول مسابقه، با وجود هفت اجرا، چیزی مابین یک‌ساعت و ۳۰ تا یک ساعت و ۵۰ دقیقه بود و در مرحله دوم هم با وجود چهار شرکت‌کننده، معمولا از دو ساعت فراتر نمی‌رفت. آیا برنامه به این مدت زمان طولانی نیاز دارد؟ ریتم کند و صحبت‌های طولانی مدت و اضافه شدن بخش‌ها و مهمان‌های جدید، مخاطبان را خسته نمی‌کند؟ بیایید بخش‌های مختلف برنامه را به لحاظ زمانی بررسی کنیم.

***مدت زمان اجرا، داوری و فینال
اجرای گروه اول یعنی پسران خورشید، ۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول کشید و داوران هم ۱۰ دقیقه و ۳۰ ثانیه نظر دادند و با بچه‌ها گفت‌وگو کردند. گروه نواندیشان، ۱۱ دقیقه اجرا کردند و نظرات داوران و صحبت‌های آنها هم ۹ دقیقه طول کشید. پارسا در مدت ۷ دقیقه، سه قطعه اجرا کرد و داوران هم ۱۰ دقیقه درباره اجرایش نظر دادند و با او گپ زدند. به طور متوسط اگر مدت زمان اجرای هر گروه را ۱۰ دقیقه در نظر بگیریم و ۱۰ دقیقه هم برای گپ و گفت داوران حساب کنیم، می‌توانیم بگوییم، ۳۰ دقیقه از زمان مسابقه، برای اجرای شرکت‌کننده‌ها در نظر گرفته شد و ۳۰دقیقه هم برای داوری‌ها. حدود ۱۲ دقیقه از زمان مسابقه هم صرف پخش سه وله درباره سه شرکت‌کننده شد. درواقع یک ساعت و ۱۲ دقیقه، زمانی بود که این فرآیند زمان برد و با احتساب ۲۰ دقیقه‌ای که برای فینال این قسمت در نظر گرفته شد، می‌توانیم بگوییم مسابقه می‌توانست به طور کامل در یک ساعت و ۳۰ دقیقه به پایان برسد.

***صحبت‌های مجری و داوران
در شروع قسمت اول از مرحله سوم، احسان علیخانی حدود ۳ دقیقه توضیحاتی درباره شیوه اجرای فصل جدید داد و در بخش دیگری از صحبت‌ها، ۵ دقیقه با داوران درباره اینکه در مرحله قبل کدام یکی از آنها سخت‌گیر‌ترین، سهل‌گیرترین شناخته شده و … صحبت کرد. این بخش به اضافه آیتم دو دقیقه‌ای که علیخانی درباره اپلیکیشن صحبت به میان آورد و بخش ۵ دقیقه‌ای که درباره جمع‌آوری کمک برای سیل‌زده‌ها و زلزله‌زده‌ها با مخاطبان گفت‌وگو کرد، حدودا ۱۳ دقیقه زمان برد.

***مهمان‌های داخل استودیو
از ابتدای فصل دوم مسابقه، علیخانی برای اینکه مدت زمان برنامه به خاطر کاهش تعداد شرکت‌کنندگان پایین نیاید، با یک مهمان یا یکی از تماشاگران که کار مهم یا خاصی انجام داده بود گفت‌وگویی کوتاه انجام می‌داد که البته بیشتر از ۱۰دقیقه زمان نمی‌برد. یکشنبه شب، این بخش حدود ۲۵ دقیقه طول کشید. بعد از اجرای گروه پسران خورشید، لیلا بلوکات که بین تماشاچی‌ها حضور داشت، بلند شد و درباره دو پسر کوچک معلولی که در گروه پسران خورشید حضور داشتند صحبت کرد و علیخانی هم از اینکه بلوکات، به این کودکان رسیدگی می‌کند از او تشکر کرد. بعد از این مرحله، بچه‌ها به علیخانی هدیه دادند و او از آنها درباره سالن ورزشی چابهار پرسید. گفتند هنوز اقدامی در این رابطه صورت نگرفته و علیخانی هم از مسئولان خواست که اگر خودشان برای تاسیس سالن کاری انجام نمی‌دهند، او برای جمع‌آوری کمک پیشقدم شود و … اگر این بخش به تنهایی در برنامه حضور داشت، مشکلی پیش نمی‌آمد. مشکل ا صلی زمانی ایجاد شد که علیخانی پای مهمان دیگری را به برنامه باز کرد و از رئیس یک مرکز ترک اعتیاد خواست تا درباره فعالیت‌هایشان صحبت کند و بعد هم از معتادی که تازه اعتیادش را ترک کرده خواست روی سن بیاید و حرکات ورزشی انجام دهد. این مرحله ۱۵ دقیقه طول کشید و باعث شد ریتم برنامه به شدت پایین بیاید.

***کش دادن برنامه
نمی‌دانیم دلیل اصرار عوامل «عصرجدید» برای طولانی‌تر کردن مدت زمان برنامه چیست؟ وقتی مسابقه می‌تواند نهایتا ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه روی آنتن باشد چرا باید ۱۳۵ دقیقه طول بکشد؟ «عصرجدید»، یکشنبه شب، ساعت ۲۰:۵۰ شروع شد و بدون احتساب آگهی‌های بازرگانی میانی، تا ساعت یک و ۵ دقیقه بامداد روی آنتن بود. به‌هرحال بخش مهمی از مخاطبان این مسابقه، افرادی هستند که باید روز بعد، صبح زود از خواب بیدار شوند و از این جهت که مسابقه برایشان مهم است، حاضرند بیدار بمانند. واقعا چه اصراری وجود دارد که با دعوت از مهمان‌های مختلف و اضافه کردن بخش‌های مختلف، مخاطبان را تا نیمه شب بیدار نگه‌دارید؟

کدخبر: ۲۶۷۷۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر