کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۵۱۶
تاریخ خبر:

وقتی تلویزیون هم نمک روی زخم مردم می‌ریزد!

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | وضعیت تلویزیون از نظر در اختیار داشتن سریال جدید نسبت به سال پیش بهتر است. از منظر کیفی اما به‌ندرت می‌توان سریال‌هایی خوب در سال ۱۴۰۰ را مثال زد. به غیر از نون خ و زیرخاکی بقیه سریال‌ها از سطح استاندارد فاصله دارند. عیب دیگر، به درون مایه آن‌ها بازمی‌گردد که فاقد ویژگی‌های لازم برای همراه کردن مخاطب هستند. این شب‌ها که همزمان چهار سریال جدید روی آنتن است، شاهد یک اتفاق دیگر هستیم. به غیر از سریال شبکه پنج (زن زندگی، مرد زندگی که فضایی کمدی دارد اما اثری ضعیف است) بقیه تا دل‌تان بخواهد غم تحویل بیننده می‌دهند.

‌افرا |شبکه یک
تلخی‌ها‌: فقر، اختلاف طبقاتی‌، مشکلات زناشویی‌، قتل‌، دادگاه
تحلیل: سیزده قسمت از سریال افرا به کارگردانی بهرنگ توفیقی، روی آنتن شبکه یک رفته است و به جز چند سکانس عروسی و عشق و عاشقی، بقیه اتفاقات داستان به تلخی گذشته. هفته پیش جوان عاشق پیشه (پیمان با بازی محمد صادقی) تیر خورد. او روی تخت بیمارستان و در میان تلاش کادر درمان جان داد.

افرا که پیش از این چهره‌ای عبوس داشت، با مرگ این جوان تلخ‌تر شد. حالا در کنار اختلاف زن و شوهر قصه (مینا وحید و روزبه حصاری) که مدام از جدایی و طلاق صحبت می‌کنند، دادگاه بررسی پرونده قتل هم برگزار شده. به این‌ها بیافزایید گریه و زاری و چهره‌های درهم کشیده‌ای که غم جوان از دست رفته را با خود حمل می‌کنند. طعم فقر و نداری هم در سریال هست که به همراه اختلاف طبقاتی و تحقیر ناشی از آن، نمکی دیگر است بر زخم بیننده‌ها.

در کنار پروانه‌‌ها| شبکه دو
تلخی‌ها: فقر، بیماری، قتل، ورشکستگی، زندان
تحلیل: در کنار پروانه‌ها ساخته داریوش یاری در حالی آغاز شد که ریحانه (نگار عابدی) بدهکار شد و به زندان افتاد. برادر بیمارش (رهی با بازی سامرند معروفی) به هر دری می‌زند تا خواهر را آزاد کند. تا مرگ رهی فاصله‌ای چندان نمانده بود و همین دستمایه سکانس‌هایی غمبار در چند قسمت شد. هفته پیش با اهدای قلب به او، سریالی رنگی از امید دید.

با این حال مرگ اهدا کننده عضو، تلخ بود و حالا که پای خانواده‌اش به قصه باز شده است، آن‌ها را سیاهپوش و محزون می‌بینیم. یعنی در سریال شبکه دو هم، تلخی بر شیرینی می‌چربد. ضمن آن که رهی شخصیتی عبوس است و رفتارهای او روان مخاطب را آزار می‌دهد. خانه رهی و پدرش که فقر از سر و روی آن می‌بارد‌، غم بر دل هر بیننده‌ای می‌نشاند. کاراکتر کاوه سماک باشی به این منظور طراحی شده است تا فضای در کنار پروانه‌ها تلطیف شود. حرف‌های بامزه‌ او اما در میان اتفاقات پر از غم‌، وصله‌ای ناجور است.

هم‌سایه| شبکه سه
تلخی‌ها: فقر‌، مشکلات مهاجرتی‌، اختلافات زناشویی، مرگ، قتل
تحلیل: با پایان فصل دوم گاندو‌، شبکه سه سریال هم‌سایه به کارگردانی محمدحسین غضنفری را در کنداکتور قرار داده است. در همین سه قسمت ابتدایی‌، مخاطب با سلسله اتفاقاتی تلخ روبه‌رو شده. علاوه بر نمایش زندگی پر مشقت افغانستانی‌های مقیم ایران، شاهد تلخی‌های دیگر هستیم. غمبارترین اتفاق سریال هم سایه قتلی است که در همان قسمت اول رخ داد و داستان بر مبنای آن، پیش می‌رود. در قسمت سوم هم کاراکتر مهران رجبی که از غم این قتل، آرام و قرار ندارد، سکته می‌کند.

شاید در قسمت چهارم با مرگ این کاراکتر مواجه شویم. سریال هم‌سایه مثل سریال افرا سرشار از دعواهای زن و شوهری است. کاراکتر شقایق فراهانی و علی دهکردی مدام با هم اختلاف دارند و شخصیت زن، بر سر هر مسئله همسرش را تحقیر می‌کند. پسر و دختر جوان سریال هم‌، در همین ابتدای راه و در آغاز نامزدی، گرفتار اختلاف هستند. از قسمت سوم، داستان به شکل رسمی وارد زندگی افغانستانی‌ها شد و بر اساس نشانه‌هایی که داد باید منتظر شکل تازه‌تری از غم و غصه و تلخی باشیم.

کدخبر: ۴۱۳۵۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1568532767

    اون وقت سریالهایی که تو پلتفرمها هستند و باهمین حال و هوا هستند عالیه، ولی تلویز یون حق نداره؟!