کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۶۴۱۸
تاریخ خبر:

وقتش رسیده سوت پایان شوتبال را بزنید!

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| سال 98 شبکه نسیم از مسابقه «شوتبال» رونمایی کرد و اگر مخاطب آن بوده باشید، اطلاع دارید که چهره‌های شناخته شده در قالب گروه‌های مختلف در چالش‌هایی شرکت داده می‌شوند و با هم رقابت می‌کنند. «شوتبال» در کنار بِرندهای شبکه نسیم، به رنگ‌آمیزی این شبکه کمک کرد و به‌خاطر شروع خوبی که داشت، مورد توجه قرار گرفت. حالا اما این مسابقه به تکرار افتاده‌ و از همین منظر لطمه خورده. گواه شکست «شوتبال» آمار پایین بازدید آن در اپلیکیشن تلوبیون است که در ادامه به این مورد اشاره شده.

‌مورد اول| فضای کلی
مسابقه «شوتبال» با اجرای حامد آهنگی شروع شد. او در هر قسمت پذیرای مهمان‌های مطرح می‌شد و در مقام مجری و داور، برنامه را هدایت می‌کرد. سازندگان مسابقه برای جذب بیشتر مخاطب، سراغ چهره‌های آشنا رفتند که جواب هم گرفتند. با این حال دعوت از ورزشکاران تیم‌های مختلف اتفاق مهم «شوتبال» بود که باعث شد مسابقه از آسیب سلبریتی‌زدگی تا حدودی دور بماند.

با این حال در ویژه‌برنامه‌ها باز هم چهره‌های مطرح مدنظر بودند. مسابقه «شوتبال» دارای آیتم‌های مختلف است که در راستای ایجاد جذابیت و محک عیار توان جسمی و هوش شرکت‌کنندگان شده. در فصل‌های مختلف برخی آیتم‌ها حذف شدند و موارد جدیدی مورد استفاده قرار گرفتند.

مورد دوم| شمایل فصل جدید
سری جدید «شوتبال» از مهر ماه امسال با اجرای سوگل طهماسبی (بخش بانوان) و علی عامل‌هاشمی (بخش مردان) روی آنتن شبکه نسیم رفته است. تا اینجا غالب شرکت‌کنندگان را چهره‌های ورزشی تشکیل می‌دهند که اکثر آنها برای مخاطب عام ناشناخته هستند. به خاطر برطرف شدن مشکل کرونا، این بار هم تماشاگران در استودیو حضور دارند. در هر قسمت دو گروه با هم رقابت می‌کنند تا با عبور از چالش‌های مختلف یک تیم پیروز شود.

مورد سوم| یک مسابقه تکراری
واقعیت این است که برخی برنامه‌ها ظرفیتی محدود دارند. مثلا «دورهمی» بعد از یک دوره به تکرار افتاد و سازندگان تصمیم بر تغییر ماهیت آن گرفتند. «خندوانه» هم در هر فصل ایده‌هایی تازه در قالب مسابقه، حضور شخصیت‌ها و … رو می‌کرد تا گرفتار یکنواختی نشود. دسته‌ای از برنامه‌ها هستند که حتی با تغییر آیتم‌ها‌، مجری و … باز هم دچار تحول نمی‌شوند.

«شوتبال» جزو این دسته است و مثلا اگر از یک مخاطب سوال شود تفاوت فصل جدید با سری اول چیست، احتمالا نتواند به‌طور کامل تغییرات را ‌‌شرح دهد. وانگهی، راز اصلی موفقیت یک مسابقه ایجاد هیجان ناشی از رقابت است. این اتفاق برای «شوتبال» نیفتاده و موجی که یک مسابقه یا برنامه ایجاد می‌کند، نصیب آن نشده. در چنین شرایطی بود و نبود چنین برنامه‌ای علی‌السویه است و بهتر بود شبکه نسیم، به ایده‌ای جدید در برنامه‌سازی می‌رسید.

مورد چهارم| عملکرد مجریان
در یک قیاس‌، مجریان قبلی «شوتبال» موفق‌تر بودند و حضورشان برجذابیت مسابقه می‌افزود. حامد آهنگی کمدین است و ضمن حفظ احترام شرکت‌کننده‌ها و مخاطب، رفتار و گفتارش باعث «شادی» بیننده می‌شد. این کاری است که از علی عامل‌هاشمی انتظار نمی‌رود و او یک اجرای معمول دارد. همین ویژگی در اجرای سوگل طهماسبی دیده می‌شود که جایگزین مبینا نصیری شده. نصیری با شور و حرارت بیشتر «شوتبال» را اجرا می‌کرد. این هم یکی دیگر از ضعف‌های سری جدید «شوتبال» است.

مورد پنجم| آمار مسابقه
با نگاهی به اپلیکیشن تلوبیون می‌توان پی به عدم محبوبیت «شوتبال» پیش مخاطب برد. برنامه‌ای که دهم مهر در این اپلیکیشن بارگذاری شده، حدود 700 بازدید داشته است. آمار بریده‌های همین قسمت هم پایین است و در معدود مواردی به نزدیک 500 مشاهده می‌رسد. برنامه «شوتبال» در 23 مهر 490 بازدید و در 24 مهر 577 بازدید داشته است. این ارقام گویای ناکامی مسابقه شبکه نسیم است که لطمه اصلی را از تکراری بودن خورده.

نمی‌خواهیم یکسره ارزش‌های «شوتبال» را نادیده بگیریم. کما اینکه در این مسابقه فرصتی در اختیار بانوان قرار گرفت تا وارد رقابت شوند. نمونه چنین مسابقه ورزشی که تماما اختصاص به بانوان داشته باشد، در تلویزیون وجود نداشته و حتی در «عصر جدید» بخشی از برنامه به بانوان تعلق گرفت. با این حال واقعیت این است عمر «شوتبال» سر آمده و شبکه نسیم بهتر است سوت پایان این مسابقه را بزند و سراغ تولید محصولات تازه و متفاوت برود.

کدخبر: ۴۸۶۴۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر