کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۳۴۶
تاریخ خبر:

وقایع‌نگاری تلخ‌ترین روز بورس در سال ۱۳۹۹

روزنامه هفت صبح | شاخص بورس دیروز ۲۶هزار واحد ریزش کرد تا عنوان بدترین روز سال ۹۹ بورس تا اینجا به نام سه‌شنبه ۲۳اردیبهشت ثبت شود. در این روز صف طولانی سرمایه‌گذاران برای خرید سهام شرکت‌ها به صف فروش تبدیل شد و خیلی‌ها در فروش سهامشان از یکدیگر سبقت گرفتند. در این گزارش ۱۰نکته درباره این روز را مرور می‌کنیم.

* یک: شاخص بورس دیروز ۲۶هزار و ۳۱۸واحد ریزش کرد تا بزرگ‌ترین ریزش تاریخ بورس رقم بخورد. پیش از این رکورد ریزش متعلق به روز ۲۴ اسفندماه بود که شاخص کل در آن روز ۱۸هزار واحد کاهش پیدا کرده بود. در این روز ۴۷۸میلیارد تومان توسط سهامداران خرد از بورس خارج شد.

* دو: یکی دیگر از رکوردهای بازار دیروز، مربوط به حجم معاملات است. سرمایه‌گذاران بازار دیروز رقمی حدود ۱۹هزار و ۷۰۰میلیارد تومان سهام خرید و فروش کردند که اگر این رقم را کنار معاملات شش هزار میلیارد تومانی فرابورس بگذاریم، می‌بینیم دیروز بورس میزبان حدود ۲۵هزار میلیارد تومان خرید و فروش سهام بود.

* سه: نماد شپنا متعلق به شرکت پالایش نفت اصفهان دیروز به تنهایی شاهد جابه‌جا شدن رقمی حدود دو هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بود که بیشترین میزان معاملات سهام یک شرکت در روز به حساب می‌آید.

* چهار: سهام خیلی از شرکت‌ها کار خود را در آغاز معاملات با صف خرید آغاز کردند اما در ادامه روز فشار فروش به حدی بالا گرفت که حتی سهام شرکت‌های ارزنده هم به صف فروش رفتند و با حداکثر ضرر یعنی کاهش پنج درصدی قیمت روبه‌رو شدند. صف خرید زمانی تشکیل می‌شود که تقاضا برای خرید سهم روی حداکثر قیمت به قدری بالا باشد که فروشنده‌ای برای آن پیدا نشود. در طرف مقابل صف فروش زمانی برای سهام یک شرکت به وجود می‌آید که عرضه سهام از تقاضا پیشی بگیرد.

* پنج: دیروز چشم‌ها به سه نماد حفارس، وبلمت و وخارزم دوخته شده بود. این سه نماد به ترتیب پربیننده‌ترین نمادها در سایت tsetmc.com بودند که از قضا هر سه آنها کارشان را با کاهش پنج درصدی قیمت به پایان بردند. حفارس نماد شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، وبملت نماد بانک ملی و وخارزم نماد شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی است که دیروز شرایط چندان مساعدی نداشتند.

* شش: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس بیشترین تاثیر را در ریزش دیروز بازار گذاشت. قیمت سهام این شرکت که دیروز با حراج بازگشایی شده بود، ۹٫۷۵درصد کاهش پیدا کرد و به تنهایی شاخص بورس را شش هزار واحد پایین کشید. نماد پارسان متعلق به شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان و نماد فملی متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران دیگر نمادهای تاثیرگذار در ریزش شاخص بورس بودند که هر کدام شاخص را هزار و ۸۰۰واحد کاهش دادند.

* هفت: خیلی از نمادهای بورسی دیروز با یک اتفاق عجیب روبه‌رو بودند. با اینکه قیمت پایانی سهام شرکت‌ها با رشد بالای چهار درصد روبه‌رو شده بود، فروشنده‌ها سهامشان را با قیمت بسیار کم، حتی پایین‌تر از حداقل قیمت روز بعد به فروش گذاشتند. این اتفاق دست کم برای ۳۴نماد بورسی قابل مشاهده بود که از جمله آنها می‌توان به شتران، شپنا، شبریز، شبندر، خپارس، خریخت، خاذین، خبهمن، کگل، وبصادر، ما و … اشاره کرد.

* هشت: دیروز طولانی‌ترین صفوف فروش به ترتیب متعلق به نمادهای وبملت، فملی، ثفارس، وغدیر و وبانک بود. سهامداران بانک ملت دیروز رقمی حدود ۵۴۳میلیارد تومان از سهام این شرکت را به فروش گذاشته بودند و خریداری برای آن پیدا نمی‌شد. ارزش صف فروش سهام شرکت ملی صنایع مس ایران به ۲۹۴میلیارد تومان می‌رسید و این رقم برای شرکت عمران و توسعه فارس ۲۴۹میلیارد تومان محاسبه می‌شود.

* ۹: صف خرید شستا دیروز بعد از رشد متوالی نزدیک به یک ماه فروریخت. دیروز حدود ۱۴۰هزار نفر از سهامداران شستا سهامشان را به فروش گذاشتند و رقمی حدود هزار و ۱۹۰میلیارد تومان از سهام این شرکت در بورس فروخته شد. معاملات دیروز می‌تواند آغازی بر ریزش سهام شستا باشد. هرچند بعضی نظر مخالفی دارند و به ادامه رشد قیمت سهام شستا امیدوار هستند.

* ۱۰: از مجموع ۳۲۳نماد بورسی، دیروز ۲۶۵نماد با کاهش قیمت روبه‌رو بودند و صرفا ۵۸شرکت توانستند از ریزش بازار جان سالم به در ببرند. با وجود ریزش بازار دیروز، بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با نماد خاهن و شرکت نورد آلومینیوم با نماد فنوال بود که هرکدام پنج درصد رشد داشتند.

کدخبر: ۳۲۷۳۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر