کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۲۳۴
تاریخ خبر:

وعده محمدباقر قالیباف برای تحول بورس

روزنامه هفت صبح | قالیباف دیروز وعده داد که به‌زودی شاهد تحول در بورس خواهیم بود البته نه قالیباف رئیس سازمان بورس، منظور اینجا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس است. دیروز در بهارستان یک جلسه غیرعلنی برگزار شد با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی. بحث اصلی هم در مورد آینده بازار سرمایه بود که چند هفته‌ای است به دغدغه تعدادی از نمایندگان مجلس تبدیل شده.

محمد باقر قالیباف در مورد خروجی این جلسه اینطور توضیح داده که:‌« مجلس مصمم است حمایت و تقویت لازم و تثبیت را در بازارهای بورس و سرمایه انجام دهد و تلاش کند هدایت نقدینگی در بازار بورس به‌سمت مسائل تولیدی برود و پروژه‌های صنعتی در بخش تجاری، کارخانجات و تولید در کشور رونق بگیرد. تلاش دیگر ما این است که حتما از سرمایه مردم در بازار بورس به‌درستی صیانت شود.

در این راستا حتما کمک‌هایی را که لازم باشد به دولت جهت تثبیت بورس انجام خواهیم داد. واقعیت این است که لازم است در حوزه بورس تصمیمات جدیدی مورد توجه قرار گیرد. حجم مبنا، حداقل سفارش و سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه از نکاتی است که مجلس شورای اسلامی مصمم است در کار کارشناسی و نظارتی خود در بورس به آن توجه کند.»

یک نکته مثبت این اظهارات و جلسات این است که سهامداران می‌بینند دولت و مجلس مصمم به حمایت از بورس هستند و این اتفاق دلگرم‌کننده‌ای است. هرچند بدبین‌ها هم می‌گویند خب مشابه این وعده‌ها در مورد بازار ارز هم داده می‌شد اما نتیجه را این روزها با دلار ۲۶ هزار تومانی و سکه ۱۲٫۹ میلیونی می‌بینیم.

رئیس مجلس در ادامه یک نکته کلیدی هم گفته که قبلا کمتر شنیده بودیم از مسئولان کسی درباره آن صحبت کند. با این فرضیه یکی از دلایل ریزش‌های اخیر بازار می‌تواند همین مسئله‌ای باشد که قالیباف گفته.

این جملات او را بخوانید: «بخشی از شرکت‌هایی که در بورس هستند حقوقی و دولتی هستند که در زمان اوج بازار درآمدهایی پیدا شد و بعد به هر دلیل از بازار بورس کم شد. همه اینها شرکت‌هایی هستند که به‌نوعی دولتی محسوب می‌شوند و مدیریت دولتی دارند. اینها مکلف هستند وجوه را به بازار بورس برگردانند و بورس را تقویت کنند تا بازارگردانی درست پیش برود و کسی خارج از موضوع لیدری بورس را انجام ندهد.»

این اظهارنظر رئیس مجلس از نظر فنی بیراه نیست اما یک اشتباه لفظی به نظر می‌رسد در آن رخ داده. قالیباف اینجا سهامداران حقوقی را دولتی تلقی کرده که اینطور نیست. یعنی سهامدار حقوقی لزوما معادل سهامدار دولتی نیست. اصل حرف رئیس مجلس اما درست است. از ابتدای امسال تا ۲۰ مردادماه حقوقی‌ها حسابی سهام فروختند اما از ۲۰ مرداد ماه که ریزش بازار شروع شد سرجمع چیزی حدود ۲۵هزار میلیارد تومان سهام خریدند.

بنابراین این تلقی درست است که انتظار داشته باشیم این سهامداران حقوقی که از ابتدای امسال با فروش سهام منتفع شدند حالا با خرید سهام از بازار حمایت کنند. ضمن اینکه از ابتدای امسال خود شرکت‌های دولتی هم با عرضه بخش دیگری از دارایی‌شان در بورس اقدام به تامین مالی کردند که الان انتظار حمایت از سوی آن‌ها هم می‌توانیم داشته باشیم.

محمد باقر قالیباف دیروز اشاره کرده بود که حالا نوبت سهامداران حقوقی و دولتی است که از بورس حمایت کنند. این نمودار مشخص می‌کند که منظور رئیس مجلس چیست. سهامداران حقوقی از ابتدای امسال و تا همین ۲۰ مردادماه که ریزش‌ها شروع شد تا توانستند سهام فروختند و سود کردند. ماکزیمم خروج نقدینگی هم توسط این گروه از سهامداران، یک هفته مانده به پایان تیرماه بوده با ۵ هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان.

سهام به چه کسانی فروختند؟ طبعا سهامداران حقیقی. از ۲۰ مرداد ماه اما که بازار نیاز داشته با حمایت حقوقی‌ها نجات پیدا کند اینطور نشده و آن‌ها سر جمع چیزی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سهام خریدند. نقطه اوج آن هم همان اوایل شهریور بوده که حدود ۷هزار میلیارد تومان وارد بورس کردند. الان توقع از سهامداران حقوقی این است که برای احیای بازار بیشتر سهام بخرند تا نمادها در رنج مثبت قرار بگیرند.

کدخبر: ۳۴۹۲۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر