کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۹۳۲
تاریخ خبر:

وعده‌ها و واقعیت‌ها؛ سه یادداشت از سیاست تا سینما

روزنامه هفت صبح | یک: دیروز گزارشی کار کردیم درباره تاکید نامزدها به مسائل مربوط به تذکرات حجاب و اینکه در تمام انتخابات‌های ۲۴سال گذشته این مسئله یکی از محورهای تبلیغاتی بسیاری از نامزدها بوده. خب دلیلش واضح است. عدم برخورد امنیتی و پلیسی با مسئله حجاب ازآن خواسته‌های دیرباز و پراهمیت بخش طبقه متوسط ایرانی است و روی آن تاکید دارند. طبقه متوسط طبقه مهمی در جامعه ایرانی است و موتور محرکه بسیاری از اتفاقات و وقایع و تلاش‌ها و خب کاندیداها هم این ماجرا را متوجه هستند و طبیعی است که به عنوان وعده بر این نوع مسائل و به‌خصوص سهل‌گیری درباره مقوله حجاب تاکید کنند.

اما خب مسئله اینجاست که برخورد با مقوله حجاب سیاست‌هایش در شورای‌عالی فرهنگی تدوین می‌شود و اجرایش در نیروی انتظامی پیگیری می‌شود و رئیس‌جمهور علنا نمی‌تواند سیاست‌های کلان این حوزه را تغییر دهد.روحانیت تاکید مضاعفی بر حفظ مقررات مربوط به حجاب دارد. از دیرباز در نماز جمعه تهران و شهرهای بزرگ یکی از خواسته‌های همیشگی امامان جمعه تلاش بیشتر نیروی انتظامی برای برخورد با مقوله عدم رعایت کامل حجاب بوده است.

آیت‌الله جنتی،‌مرحوم آیت‌الله محمد یزدی و همینطور آیت‌الله احمد خاتمی در تهران و آیت‌الله علم الهدی و آیت‌الله طباطبایی در مشهد و اصفهان،‌مقوله حجاب را بارها و بارها مطرح کرده‌اند. نیروی انتظامی هم نشان داده که رابطه‌ای بسیار نزدیک با حوزه روحانیت و خواسته‌های آنها دارد.دیروز در تایید همین ماجرا کسی که به شدت با حرف‌های همتی در مذمت پیامک حجاب مخالفت کرد آیت‌الله احمد خاتمی بود.می‌خواهم بگویم بعید است دیدگاه‌های روسای‌جمهور در مقوله حجاب و وعده‌هایشان برای سختگیری کمتر بتواند به مرحله عمل برسد.در واقع تصمیم‌گیری درباره شدت و حدت برخورد با مقوله حجاب در سطح دیگری تصمیم‌گیری و سیاستگذاری می‌شود.

* دو: چالش بزرگ در انتخابات برخلاف سطح انرژی که کاندیداها می‌گذارند تا طبقه متوسط شهری را متقاعد کنند در جذب طبقات فرودست شهرهای بزرگ است. محله‌ها و شهرک‌هایی که اطراف تهران و مشهد و کرج و اصفهان و شیراز و اهواز شکل گرفته و میلیون‌ها نفر درآنها ساکن هستند و آنچنان دست به گریبان امرار معاش که سیاست و انتخابات را از رده مقولات مورد توجه خود خارج کرده‌اند. جذب و تهییج این طبقات اجتماعی کلید پیروزی هر نامزدی می‌تواند باشد.اما در وهله اول باید آنها را متقاعد کرد که پای صندوق‌ها بیایند و این نیاز به کار تبلیغاتی فشرده‌ای دارد.

* سه: در این دورهمی فرندز نکته جالب توجه وسواسی بوده که سازندگان و خالقان سریال در همان سال ۱۹۹۳ روی انتخاب بهترین چهره‌ها برای نقش‌های شش‌گانه سریال داشتند.مارتا کافمن می‌گوید که برای انتخاب نقش چندلر یا فیبی چندین ماه معطل بودند و از ده‌ها نفر تست گرفته بودند. تقریبا متقاعد شده‌ام که هیچ کار ماندگاری اتفاقی و شانسی روی نمی‌دهد. از سن ما که گذشت اما شما یادتان باشد.

کدخبر: ۳۹۳۹۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Arashk

    اصلاح طلبان چون هیچ کارنامه موفقی ندارن موقع انتخابات در مورد حجاب صحبت میکنن تا یه عده خاص بهشون رای بدن.مشکل مردم الان اقتصاد و تورم افسارگسیخته ست نه حجاب و ورود به ورزشگاه و غیره.در ثانی الان از ح جاب چیزی نمونده