کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۱۹۴
تاریخ خبر:

وضعیت ‌نگران‌کننده نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | کمتر از دو هفته دیگر لیگ قهرمانان آسیا پیگیری خواهد شد و
چهار نماینده ایران که در بازی‌های قبلی خود هم نتایج چندان قابل قبولی نگرفته بودند، باید در فاصله کمتر از ۱۰ روز چهار بازی باقی مانده مرحله گروهی خود را انجام دهند‌ اما متاسفانه شرایط فعلی هر چهار تیم به شکلی است که احتمال حذف همه آنها بیشتر از شانس صعودشان است.

*** استقلال: کانون بحران
بعد از نایب قهرمانی در لیگ برتر و پیروزی در دربی و رسیدن به فینال جام حذفی به نظر می‌رسید استقلال در شرایط خوبی قرار دارد و با روحیه خوبی وارد رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد اما استعفای مجیدی در کمتر از ۲۴ ساعت پس از پیروزی در دربی شوک بزرگی به استقلال وارد کرد. او در اعتراض به سفر احمد سعادتمند به ایتالیا و شایعه مذاکره او با استراماچونی برای بازگشت به استقلال استعفا داد و یکی، دو روز بعد و با مذاکره با بازیکنان راضی شد برگردد و تیمش را در فینال جام حذفی همراهی کند.

هر چند شنیده می‌شود این بازگشت هم موقتی است و مجیدی بعد از فینال جام حذفی دوباره استعفا خواهد داد و این بار بازگشتی درکار نخواهد بود. به این ترتیب و به احتمال زیاد، استقلال در فاصله کمتر از یک هفته تا آغاز دوباره لیگ قهرمانان سرمربی خود را از دست خواهد داد و باید با مربی دیگری وارد این رقابت‌ها شود. این البته تنها مشکل استقلال نیست. پنجره نقل و انتقالاتی استقلال با حکم فیفا بسته شده و این تیم تا پرداخت مطالبات بویان نایدنوف و تایید این پرداخت توسط او به فیفا، نمی‌تواند بازیکن و مربی جدیدی استخدام کند.

ضمن اینکه قرارداد چند استقلالی هم بعد از پایان جام حذفی به پایان می‌رسد و ممکن است این تیم نتواند از آنها استفاده کند. برنامه بازی‌های این تیم هم نسبت به دیگر نمایندگان ایران در آسیا فشرده‌تر بود و بازیکنانش خسته‌تر هستند و استراحت کمتری کرده‌اند. استقلال در گروه A لیگ قهرمانان آسیا در بازی اول خود مقابل الشرطه در عراق به تساوی یک - یک رسید و در دومین بازی ۲بریک مغلوب الاهلی عربستان شد و در حال حاضر با یک امتیاز از دو بازی در رده سوم گروه قرار دارد و برای صعود به مرحله بعد کار دشواری در پیش دارد.

*** پرسپولیس: بحران‌های خودساخته
پس از پوکر قهرمانی به نظر می‌رسید پرسپولیس روزهای خوش و آرامی را در پیش داشته باشد اما به شکلی غیرمنتظره، این روزها اوضاع این باشگاه به هم ریخته است. باخت در دربی و حذف از جام حذفی، تبعات زیاد و عجیبی به دنبال داشت. یحیی گل‌محمدی از عملکرد مدیران باشگاه به شدت گله‌مند بود و گلایه‌هایش را در یک پست اینستاگرامی طوفانی منتشر کرده بود که البته بعد از بازخوردهای منفی، خیلی زود پشیمان شد و این پست را پاک کرد اما دیگر دیر شده بود.

حتی بیانیه باشگاه در حمایت از او هم کمکی به کمتر شدن حواشی نکرد. شایعاتی هم درباره توافق او با سپاهان منتشر شد که یحیی به جای تکذیب این خبر، از رسانه‌ای که خبر را منتشر کرده بود گله کرد‍ و به شایعات دامن زد‌ اما شوک بزرگ به پرسپولیس را دیروز مهدی ترابی با درخواست فسخ یکطرفه قراردادش داد و با توجه به شواهد و قرائن، جدایی او از این تیم تقریبا قطعی شده است اما مشکل بزرگ‌تر پرسپولیس نزدیک شدن به پایان مهلت فیفا برای پرداخت مطالبات برانکو است.

اگر این باشگاه تا ۱۶ شهریور باقی مانده مطالبات برانکو را پرداخت نکند پنجره نقل و انتقالاتی‌اش مثل استقلال بسته خواهد شد و دیگر قادر به جذب بازیکن نخواهد بود. این در حالی است که پرسپولیس همین حالا در چند پست نیاز به بازیکن دارد و گفته می‌شود با چند بازیکن به توافق رسیده اما اگر پول برانکو پرداخت نشود، پروژه جذب آنها به بن‌بست خواهد رسید. پرسپولیس در در لیگ قهرمانان آسیا، ابتدا با دو گل مغلوب الدحیل قطر شد و در دومین بازی مقابل الشارجه امارات به تساوی ۲-۲ رسید. سرخ‌ها با یک امتیاز در رده سوم گروه خود قرار دارند اما نتایج این گروه به شکلی رقم خورده که احتمال صعود نکردن این تیم بیشتر از احتمال صعود کردنش است.

*** شهرخودرو: با رحمتی؟
وضعیت شهرخودرو احتمالا از تمام نمایندگان ایران در آسیا وخیم‌تر است. این تیم در هفته‌های پایانی لیگ سرمربی دوم خود یعنی مجتبی سرآسیایی را هم از دست داد و سهراب بختیاری‌زاده جایگزین او شد. اما سهراب نتوانست نتایج خوبی بگیرد و تیمی که تا هفته‎های پایانی شانس گرفتن سهمیه آسیای فصل بعد را داشت، در این راه ناکام ماند. در دو هفته آخر هم اختلافاتی بین کادر فنی و سیدمهدی رحمتی پیش آمد که منجر به کنار گذاشته شدن او از تیم در هفته آخر شد. در نهایت اما خود سهراب بختیاری‌زاده بود که قربانی این اختلافات شد و در پایان فصل از تیم رفت.

حالا در اقدامی عجیب و باورنکردنی، سیدمهدی رحمتی بدون کوچک‌ترین سابقه مربیگری، به عنوان سرمربی جدید این تیم معرفی شده است. مشکل بزرگ او اما نداشتن ابتدایی‌ترین مدارک مربیگری است که مانع از معرفی او به عنوان سرمربی جدید به کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد شد. مشکل دیگر شهرخودرو این است که قرار است رحمتی فقط به عنوان سرمربی در این تیم فعالیت کند و به این ترتیب، تیم مشهدی مجبور است در آسیا از دروازه‌بانانی استفاده کند که حتی سابقه بازی در لیگ برتر را هم ندارند! اتفاق بد دیگری که برای این تیم رخ داده، کم شدن محبوبیت فرهاد حمیداوی در میان هواداران است.

جدایی سرآسیایی از شهرخودرو باعث دلخوری هواداران تیم از مالک باشگاه شده و آنها معتقدند ‌ حمیداوی دیگر مثل سابق علاقه‌ای به تیم‌داری ندارد و با اقداماتی که در ماه‌های اخیر انجام داده، نشان داده که قصد ندارد تیمش را برای آسیا و البته فصل بعد تقویت کند. شهرخودرو در گروه B لیگ قهرمانان آسیا، ابتدا در بازی اول خود با دو گل مغلوب الهلال عربستان شد و در بازی دوم هم با نتیجه عجیب ۳برصفر به پاختاکور باخت. این تیم با صفر امتیاز از دو بازی قعرنشین گروه خود است و شانس چندانی برای صعود به مرحله بعد ندارد.

*** سپاهان: دوران سخت پساژنرال
سپاهان یک نیم‌فصل دوم مصیبت‌بار را در لیگ برتر پشت سر گذاشت. این تیم در نهایت شگفتی در لیگ برتر پنجم شد و در جام حذفی هم با باخت به استقلال حذف شد تا سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده را از دست بدهد. نتایج این تیم در هفته‌های پایانی آنقدر بد بود که امیر قلعه‌نویی برای اولین بار در دوران مربیگری خود مجبور به استعفا شد. وضعیت مدیریتی باشگاه هم در این فصل تعریف چندانی نداشت و هواداران سپاهان به دلیل اتفاقاتی مانند بازی نکردن این تیم مقابل پرسپولیس و نتایج ضعیف و از دست دادن سهمیه آسیا و مدارای مدیران با قلعه‌نویی به شدت علیه آنها موضع گرفتند.

در نهایت فشار هواداران باعث شد تا مسئولان کارخانه فولاد سپاهان مدیریت باشگاه را به محمدرضا ساکت بسپارند تا بلکه او بتواند این تیم را به روزهای اوجش برگرداند. مشکل بزرگ سپاهان اما این است که این تیم هنوز سرمربی ندارد و در چنین شرایطی اقدام به مذاکره و حتی جذب چند بازیکن جدید کرده است. دانیال اسماعیلی‌فر رسما به این تیم پیوسته و رضا اسدی ستاره تراکتور و علیرضا ابراهیمی مدافع گلزن گل‌گهر سیرجان هم در آستانه پیوستن به این تیم قرار دارند. مشکل دیگر سپاهان احتمال جدایی بازیکنانی مثل محمد محبی، پیام نیازمند، سروش رفیعی و استنلی کی‌روش است که می‌تواند این تیم را در آستانه آغاز دوباره لیگ قهرمانان آسیا تضعیف کند.

به نظر می‌رسد سپاهان تا پیدا کردن جانشین مناسب برای قلعه‌نویی روزهای سختی را در پیش رو خواهد داشت. سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا شروعی طوفانی داشت و العین را در امارات با چهار گل شکست داد اما در بازی دوم ۳برصفر مغلوب السد قطر شد. این تیم با سه امتیاز در گروه خود سوم است اما با توجه به حضور النصر عربستان در این گروه، به نظر می‌رسد سپاهان هم در نهایت شانس چندانی برای صعود به مرحله بعد نداشته باشد.

کدخبر: ۳۴۷۱۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر