کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۱۱۵
تاریخ خبر:

وضعیت ‌بازار لوازم خانگی پس از خروج کره‌ای‌ها

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | همین یک سال پیش بود. زیاد فاصله نگرفته‌ایم از زمانی که سامسونگ و ال‌جی از بازار لوازم خانگی رفتند و قرار شد جایگزین‌های داخلی‌شان جایشان را پر کنند. آن زمان با هشت میلیون تومان می‌شد یخچال فریزر بالا و پایین کره‌ای خرید. مدل‌های سایدبای‌ساید ال‌جی و سامسونگ حدود ۱۷میلیون تومان فروخته می‌شدند.

خرید بهترین تلویزیون ۴۹اینچی حدود پنج میلیون تومان بودجه لازم داشت و با شش میلیون تومان می‌شد یک ماشین لباسشویی هشت کیلوگرمی ال‌جی یا سامسونگ خرید. آن زمان بهترین جاروبرقی‌ها بین دو تا سه میلیون تومان قیمت داشتند. یک سال پیش دلمان قرص بود که تولیدکننده‌های داخلی می‌توانند در روزهای بی‌وفایی کره‌ای‌ها خیالمان را راحت کنند.

قرار بود لوازم خانگی با همان کیفیت و خیلی ارزان‌تر به دست مشتری برسد. حالا زمان زیادی نگذشته. قیمت لوازم خانگی کره‌ای که احتمالا اغلب آنها از راه قاچاق وارد کشور می‌شوند، یا ته‌مانده انبار فروشگاه‌ها هستند، تقریبا چهار تا پنج برابر شده.

برندهای جایگزین آنها یعنی سام و جی‌پلاس در سایت فروشگاهشان روی اغلب محصولات برچسب ناموجود زده‌اند و آن مدل‌هایی که به بازار عرضه شده‌اند، گران‌تر از آخرین محصولات لوازم خانگی کره‌ای فروخته می‌شوند. این روزها به جای بودجه هشت میلیونی برای خرید یخچال فریزر کره‌ای، حدود ۱۲میلیون تومان باید برای خرید یخچال فریزر جی‌پلاس هزینه کنیم. این تنها یک نمونه از مدل جانشینی برندهای داخلی است.

*** یخچال فریزر ایرانی؛ حداقل ۹میلیون تومان
آخرین یخچال فریزرهای سامسونگ و ال‌جی قبل از خروجشان از ایران بین هشت تا ۲۰میلیون تومان قیمت داشتند. آن زمان با بودجه‌ای در حدود هشت میلیون تومان می‌توانستیم بهترین یخچال فریزرهای بالا پایین با تکنولوژی روز دنیا را بخریم. یکی از پرفروش‌ترین‌هایشان که در هر مغازه‌ای توجه مشتریان را به خودشان جلب می‌کرد، یخچال فریزر سامسونگ مدل RT580 بود که با قیمت هشت میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شد.

آن زمان قیمت یک یخچال فریزر سایدبای‌ساید سامسونگ مدل HM34 تقریبا ۱۷میلیون تومان بود. با ۲۴میلیون تومان می‌توانستیم یخچال سایدبای‌ساید چهار در ال‌جی بخریم که با یک ضربه در آن شفاف می‌شود و می‌توان داخل یخچال را مشاهده کرد. شاید باور نکنید اما قیمت همین یخچال فریزر ال‌جی در حال حاضر به حدود ۱۰۰میلیون تومان رسیده است و یخچال فریزر بالا پایین هشت میلیونی سامسونگ، حدود ۴۰میلیون تومان فروخته می‌شود.

تازه اگر بتوان آنها را پیدا کرد. آنها صرفا در بعضی فروشگاه‌های لوازم خانگی پیدا می‌شوند و عموما به صورت غیرقانونی و از طریق قاچاق وارد کشور شده‌اند. آن روزهایی که یخچال فریزر‌های کره‌ای هشت تا ۲۴میلیون تومان قیمت داشتند، قرار بود برندهای داخلی جایشان را پر کنند. حالا تقریبا یک سال از آن روزها گذشته.

اگر سری به فروشگاه‌های آنلاین برندهای داخلی بزنید، اغلب با کلمه ناموجود مواجه می‌شوید. حتی اگر بتوان در فروشگاه‌های لوازم خانگی پیدا کرد، باید حداقل ۹میلیون تومان برای خرید ارزان‌ترین یخچال فریزر پول بدهیم. برندهایی که قرار بود جایگزین سامسونگ و ال‌جی هشت میلیونی شوند، حالا یخچال فریزر بالا پایین را با قیمت ۱۲میلیون تومان می‌فروشند.

ارزان‌ترین یخچال فریزر سایدبای‌ساید آنها ۲۳میلیون تومان قیمت دارد و تنها ویژگی‌اش داشتن دو در کنار هم است و برای همین اسمش را ساید‌بای‌ساید گذاشته‌اند. یخچال فریزر جی‌پلاس مدل GSS-J705 یک نمونه از آنها است.

صد رحمت به جی‌پلاس؛ سام که قرار بود جایگزین برند سامسونگ باشد، حتی سراغ تولید یخچال فریزر سایدبای‌ساید نرفته و تنها مدل بالا و پایین آن حدود ۱۳میلیون تومان قیمت دارد. قیمت یخچال‌های ساید دیگر برندهای داخلی هم به حدود ۴۰میلیون تومان می‌رسد. قبل از خروج برندهای کره‌ای با کمتر از نصف این رقم می‌توانستیم یخچال فریزر سایدبای‌ساید سامسونگ و ال‌جی بخریم.

*** ماشین لباسشویی ایرانی؛ حداقل ۱۰میلیون تومان
ارزان‌ترین ماشین لباسشویی اتوماتیک هشت کیلوگرمی در حال حاضر حداقل ۱۰میلیون تومان قیمت دارد. بیایید به یک سال قبل برگردیم. یعنی زمانی که سامسونگ و ال‌جی بارشان را بستند و با بازار لوازم خانگی ایران خداحافظی کردند. آن زمان هشت میلیون تومان برای خرید بهترین ماشین لباسشویی کره‌ای کافی بود.

حتی با بودجه‌ای حدود شش میلیون تومان می‌شد ماشین لباسشویی هفت کیلوگرمی سامسونگ مدل رفت که قابلیت اضافه کردن لباس در حین شست‌وشو دارد. این روزها قیمت همین ماشین لباسشویی سامسونگ یعنی Q1255 به حدود ۲۰میلیون تومان رسیده است و عموما به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. ماشین لباسشویی هشت کیلوگرمی ال‌جی زمانی هشت میلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت داشت و حالا اگر بتوانید آن را پیدا کنید، احتمالا باید برایش حدود ۲۳میلیون تومان پول بدهید.

قیمت بهترین مدل‌های لباسشویی‌هم به بیشتر از ۵۰میلیون تومان رسیده است. سام و جی‌پلاس، همان برندهای داخلی که قرار بود جای خالی لباسشویی‌های شش تا ۹میلیونی سامسونگ و ال‌جی را پر کنند، این روزها محصولاتشان را با قیمت ۱۰ تا ۱۸میلیون تومان می‌فروشند. تازه این ارقام مربوط به محصولات جی‌پلاس است و اینطور که پیداست سام هنوز ماشین لباسشویی به بازار عرضه نکرده است. فروشگاه این برند حتی دسته‌بندی ماشین لباسشویی ندارد.

زمانی با هشت میلیون می‌شد یکی از بهترین ماشین لباسشویی‌های ال‌جی را خرید و حالا باید به همان رقم حدود دو میلیون تومان اضافه کنیم تا بتوانیم ارزان‌ترین ماشین لباسشویی هفت کیلوگرمی جی‌پلاس یعنی GWM-K723 را بخریم. لباسشویی‌های هشت کیلوگرمی جی‌پلاس حدود ۱۲میلیون تومان فروخته می‌شوند و قیمت انواع ۱۰کیلوگرمی آنها به ۱۷میلیون تومان می‌رسد. پیش از خروج برندهای کره‌ای ماشین لباسشویی ۹کیلوگرمی سامسونگ مدل P1494 حدود ۱۰میلیون تومان بود که حالا قیمت مدل‌های قاچاق آن تقریبا ۲۸میلیون تومان است.

دیگر برندهای لوازم خانگی داخلی هم ماشین‌های لباسشویی هفت کیلوگرمی را بین ۹ تا ۱۲میلیون تومان می‌فروشند. لباسشویی‌های هشت کیلوگرمی بین ۱۱ تا ۱۵میلیون تومان، لباسشویی‌های ۹کیلوگرمی بین ۱۲ تا ۱۶میلیون تومان و لباسشوهایی ۱۰کیلوگرمی هم بین ۱۴ تا ۱۸میلیون تومان فروخته می‌شوند. همانطور که می‌بینید برندهای داخلی به خوبی جای خالی ماشین لباسشویی‌های ال‌جی و سامسونگ را پر کرده‌اند!

*** تلویزیون ایرانی؛ حداقل هفت میلیون تومان
باورمان نمی‌شود که حدود یک سال پیش در همین صفحه زمانی که می‌خواستیم جدول قیمت تلویزیون ۵۵اینچی بنویسیم، قیمت یکی از محصولات سامسونگ یعنی تلویزیون N6950 حدود ۱۰میلیون تومان بود. تازه این مورد یکی از بهترین تلویزیون‌هایی بود که می‌شد در بازار لوازم خانگی پیدا کرد. تلویزیون‌های LED ال‌جی هم در همین محدوده قیمت داشتند و قیمت انواع OLED بیشتر و حدود ۱۶میلیون تومان بود. آن زمان می‌شد تلویزیون‌های ۴۳اینچی سامسونگ و ال‌جی را با بودجه چهار میلیون تومان بخریم.

تلویزیون‌های ۴۹اینچی هم حدود پنج تا شش میلیون تومان قیمت داشتند. این قیمت‌ها مربوط به آخرین ماه‌هایی است که این دو برند کره‌ای در بازار ایران حضور داشتند. اگر این روزها بخواهید سراغ خرید تلویزیون‌های ال‌جی و سامسونگ بروید، احتمالا به محصولاتی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند برمی‌خورید که قیمتشان افزایش نجومی داشته. مثلا در حال حاضر قیمت تلویزیون‌های ۴۳اینچی این برندها که زمانی چهار میلیون تومان بود، به حدود ۱۵میلیون تومان می‌رسد.

تلویزیون‌های ۴۹اینچی حدود ۱۷ تا ۲۰میلیون تومان و تلویزیون‌های ۵۵اینچی حدود ۲۵ تا ۳۰میلیون تومان فروخته می‌شوند. خواستیم دلمان را خوش کنیم به اینکه حداقل برندهای داخلی جایگزین توانسته‌اند جای خالی تلویزیون‌های کره‌ای را پر کردند اما به در بسته خوردیم. چون این روزها اگر بخواهیم تلویزیون ۴۳اینچی بخریم، به جای چهار میلیون برای تلویزیون‌های‌ کره‌ای باید حدود شش میلیون تومان برای خرید تلویزیون جی‌پلاس هزینه کنیم. تلویزیون ۴۳اینچی سام هم تقریبا هفت میلیون تومان قیمت دارد.

اگر زمانی می‌شد با پنج تا شش میلیون تومان تلویزیون ۴۹اینچی سامسونگ و ال‌جی خرید، الان برای خرید تلویزیون ۵۰اینچی سام باید هشت میلیون و ۸۰۰هزار تومان پول خرج کرد. تلویزیون‌های ۵۵اینچی جی‌پلاس هم که زمانی قرار بود جای خالی تلویزیون ۱۰میلیونی ال‎‌جی را پر کند، این روزها با قیمت ۱۲میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود.

این یعنی نه‌تنها بعد از جایگزینی برندهای داخلی نتوانستیم لوازم خانگی را با قیمت پایین‌تر بخریم، بلکه مجبور شدیم با پرداخت پول بیشتر به جای تلویزیون‌های ال جی و سامسونگ سراغ محصولات جی‌پلاس و سام برویم. تلویزیون‌های دیگر برندها هم قیمت مشابهی دارند. در حال حاضر خرید تلویزیون ۴۳اینچی حدود هفت میلیون، ۴۹ یا ۵۰اینچی حدود ۹میلیون و ۵۵اینچی حدود ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان بودجه لازم دارد.

*** جاروبرقی ایرانی؛ حداقل دو میلیون تومان
جاروبرقی‌های سامسونگ در آخرین ماه‌های حضور رسمی این برند در بازار ایران حدود یک میلیون و ۵۰۰ تا به سه میلیون تومان قیمت داشتند. یک نمونه آنها جاروبرقی سامسونگ مدل king-18 بود که در بازار با قیمت دو میلیون تومان فروخته می‌شد. این مدل را همچنان می‌توان در بازار پیدا کرد اما قیمت آن به حدود شش میلیون تومان رسیده است.

زمانی با دو میلیون و ۷۰۰هزار تومان می‌توانستیم جاروبرقی بدون کیسه سامسونگ بخریم که در زمان خودش یکی از گران‌ترین جاروبرقی‌های موجود در بازار بود. در حال حاضر قیمت همین جاروبرقی بدون کیسه سامسونگ به حدود ۱۲میلیون تومان می‌رسد. جاروبرقی‌های ال‌جی قبل از خروج برندهای کره‌ای وضعیت مشابهی داشتند و با دو میلیون تومان می‌شد یکی از بهترین جاروبرقی‌های کیسه‌دار موجود در بازار را خرید. مدل‌های بدون کیسه جاروبرقی‌های ال‌جی هم تقریبا دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت داشتند.

جاروبرقی VB-5220HTS از نمونه آنهاست که در حال حاضر قیمت آن به حدود شش میلیون و ۴۰۰هزار تومان می‌رسد. برندهای داخلی که قرار بود بعد از خروج ال‌جی و سامسونگ جای آنها را پر کنند، این روزها پشت مشتریان بازار لوازم خانگی را خالی کرده‌اند. طوری که حتی سایت فروشگاه اصلی جی‌پلاس محصولی برای فروش ندارد و فروشگاه اصلی سام صرفا یک مدل جاروبرقی با قیمت سه میلیون و ۳۰۰هزار تومان عرضه می‌کند. در حال حاضر برای خرید ارزان‌ترین جاروبرقی‌ها حدود دو میلیون تومان بودجه لازم است و اگر بخواهیم سراغ مدل‌هایی برویم که بتوان رویشان حساب باز کرد، باید حداقل سه میلیون تومان پول خرج کنیم.

کدخبر: ۳۵۸۱۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر