کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۰۷۷
تاریخ خبر:

وضعیت پیچیده نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | لیگ قهرمانان آسیا از فردا دوباره کلید می‌خورد و نمایندگان ایران باید در یک دوره فشرده حدودا ۱۰ روزه چهار بازی باقی‌مانده مرحله گروهی خود را انجام دهند. قبلا هم درباره وضعیت نه‌چندان مناسب این تیم‌ها نوشته‌ایم اما در آستانه آغاز بازی‌ها، اوضاع کمی فرق کرده و البته این بار به وضعیت حریفان آنها هم پرداخته‌ایم.

*** استقلال
در این باشگاه همه چیز روی هواست! حتی می‌شود این وضعیت را به کل گروه استقلال در آسیا هم تعمیم داد. چند رسانه عربی خبر از انصراف تیم الوحده امارات از ادامه حضور این تیم در بازی‌ها ‌ دادند اما این خبر هنوز به طور رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال تایید نشده است. اگر انصراف الوحده قطعی باشد، این تیم از جدول بازی‌ها حذف خواهد شد و استقلال به رده دوم گروه صعود خواهد کرد و کار نسبتا راحت‌تری برای صعود خواهد داشت.

ضمن اینکه دو بازی اول استقلال در آسیا مقابل همین تیم بود که فعلا لغو شده و استقلال فرصت بیشتری برای استراحت خواهد داشت. با این شرایط شانس استقلال برای دوم شدن در گروهش بیشتر است و البته نتیجه این دوم شدن، روبه‌رو شدن با تیم اول گروه A یعنی الهلال عربستان است که قطعا حریف مورد علاقه استقلال در این مقطع نیست‌ اما اگر استقلال سرگروه شود احتمالا در مرحله بعد به مصاف پاختاکور ازبکستان خواهد رفت که اگرچه حریف آسانی نیست اما قطعا آبی‌ها این تیم را به الهلال ترجیح می‌دهند.

الهلال همین چند روز پیش قهرمان لیگ عربستان شد و تیم آماده‌ای است و با گومیس و جووینکو و آندره کاریو و عمر خریبین، نه‌تنها شانس اصلی صعود از گروه بلکه یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی در این مسابقات است. آنها سال گذشته هم قهرمان این مسابقات شدند‌ اما اولویت استقلال فعلا باید صعود به عنوان سرگروه گروه خود باشد.

اگر الوحده به بازی‌ها برگردد کار این تیم سخت خواهد شد اما اگر الوحده برنگردد، استقلال می‌تواند با دو پیروزی مقابل الشرطه عراق و الاهلی عربستان صدرنشین شود و در مرحله بعد کار نسبتا ساده‌تری در پیش داشته باشد.

اما خود استقلال! فعلا قرار است مجید نامجومطلق هدایت استقلال را در این چهار بازی برعهده داشته باشد اما مشکل اصلی آبی‌ها، بلاتکلیفی ترکیب این تیم است. معلوم نیست هروویه میلیچ و شیخ دیاباته آماده به این بازی‌ها برسند یا نه! تکلیف محمد دانشگر و علی کریمی هم هنوز مشخص نیست و پنجره بسته آبی‌ها هم اجازه استفاده این تیم از مهره‌های جدید را به نامجو نخواهد داد. ضمن اینکه عدم اطمینان نامجو از آینده‌اش در این تیم و حتی احتمال برکناری احمد سعادتمند به دلیل حواشی ماجرای بازگرداندن استراماچونی، اردوی این تیم را هم تحت تاثیر قرار داده است!

*** شهرخودرو
وضعیت شهرخودرو برای لیگ قهرمانان آسیا اصلا مساعد نیست. این تیم قرار است با سرمربیگری مهدی رحمتی وارد این مسابقات شود که تا امروز به شکل رسمی حتی یک دقیقه هم به عنوان مربی روی نیمکت هیچ تیمی ننشسته است. این یکی از مشکلات اصلی شهرخودرو در آسیاست اما دردسرهای تیم مشهدی خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. آنها که در نیم‌فصل دوم چندین مهره کلیدی و مهم خود را از دست داده بودند بعد از پایان فصل هم محمدحسین مرادمند و میلاد سرلک را به استقلال و پرسپولیس داده‌اند و مهره تاثیرگذاری جذب نکرده‌اند.

اما اصلی‌ترین مشکل شهرخودرو گروه بسیار دشواری است که در آن قرار گرفته‌اند. شهرخودرو همین حالا با صفر امتیاز از دو بازی در قعر گروه خود قرار دارد. آنها دو باخت بد مقابل الهلال و پاختاکور داشتند و حتی یک گل هم نزده‌اند. البته سومین تیم این گروه هم یعنی الشباب امارات مثل شهرخودرو دو باخته و بدون امتیاز است. واقعیت این است که شهرخودرو اگرچه از لحاظ ریاضی شانس صعود به مرحله بعد را دارد .

اما اگر منطقی به وضعیت این گروه نگاه کنیم، می‌شود پیش‌بینی کرد که رده‌بندی این گروه در پایان هفته آخر احتمالا به همین شکل فعلی خواهد بود. فقط اگر خیلی خوشبین باشیم، ممکن است جای تیم‌های سوم و چهارم با هم عوض شود که این جابه‌جایی چیزی در سرنوشت این تیم‌ها ایجاد نخواهد کرد و اگر چه بی‌رحمانه و ناامیدانه به نظر می‌رسد اما یک نگاه فوتبالی منطقی به ما می‌گوید که حذف شهرخودرو و الشباب امارات از همین حالا تقریبا قابل پیش‌بینی است.

*** سپاهان
وضعیت سپاهان در آسیا کمی پیچیده و تقریبا غیرقابل پیش‌بینی است. آنها در بازی اول خود العین را در امارات تحقیر کردند و با چهار گل شکست دادند اما در بازی دوم خود به السد ۳برصفر باختند و حالا با سه امتیاز در رده سوم گروه خود قرار دارند‌اما از آن روز تا امروز تغییرات زیادی در سپاهان و حتی تیم‌های دیگر این گروه رخ داده است.

سپاهان با امیر قلعه‌نویی در لیگ برتر و جام حذفی یک ناکامی بزرگ را تجربه کرد و با قرار گرفتن در رده پنجم لیگ برتر و حذف شدن در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی، سهمیه فصل بعد آسیا را از دست داد. قلعه‌نویی هم بعد از باخت به استقلال در جام حذفی استعفا داد و رفت. بعد از مدتی سردرگمی در همه ارکان این باشگاه، سرانجام محمدرضا ساکت به عنوان مدیرعامل جدید این باشگاه معرفی شد.

محرم نویدکیا اسطوره این باشگاه هم بدون هیچ تجربه‌ای جانشین قلعه‌نویی شد. سپاهان البته در فصل نقل و انتقالات مثل همه سال‌های اخیر عملکرد نسبتا موفقی داشته و دو بازیکن مهم و تاثیرگذار ذوب‌آهن یعنی محمد نژادمهدی و دانیال اسماعیلی‌فر را جذب کرده ‌ اما بی‌تجربگی نویدکیا در روی نیمکت سپاهان می‌تواند اتفاقات تلخ و غیرمنتظره‌ای را برای سپاهان در آسیا رقم بزند.

سپاهان در دو بازی بعدی خود در آسیا باید دو بار متوالی به مصاف النصر عربستان برود. تیمی که با السد مساوی کرده و العین را برده و با چهار امتیاز در رده دوم گروه قرار دارد. این تیم عربستانی، از نظر مهره یکی از قوی‌ترین تیم‌های فعلی عربستان و حتی آسیاست. عبدالرزاق حمدالله و نورالدین امرابات دو ستاره تیم ملی مراکش بهترین بازیکنان این تیم هستند.

حمدالله در رقابت با بافتیمبی گومیس موفق شد آقای گل لیگ عربستان هم بشود. برد جونز دروازه‌بان تیم ملی استرالیا هم در این تیم بازی می‌کند و احمد موسی ستاره تیم ملی نیجریه هم نیازی به معرفی ندارد. آنها برخلاف سپاهان ثبات خود را در همه ارکان حفظ کرده‌اند و تقریبا در اوج آمادگی وارد لیگ قهرمانان آسیا می‌شوند اما در سپاهان شاید حتی خود نویدکیا هم نمی‌داند ‌ که تیمش دقیقا در چه شرایطی قرار دارد.

دیگر تیم مدعی این گروه هم السد قطر است که اگرچه دیگر ژاوی را در ترکیب خود ندارد اما سانتی کاسورلا را از ویارئال جذب کرده و او هم با درخشش در اولین بازی خود در لیگ ستارگان قطر نشان داده که دستکمی از سرمربی خود ندارد! در واقع به نظر می‌رسد مدعیان اصلی صعود از این گروه السد و النصر هستند و سپاهان برای اینکه بتواند از این گروه صعود کند کار سختی در پیش دارد. آن هم در شرایطی که باوجود داشتن بازیکنان خوب و موثر، از لحاظ تمرینی، هماهنگی و حتی روحی وضعیت ایده‌آلی ندارد و ممکن است خیلی زود و پس از این دو بازی با النصر امید خود برای صعود از این گروه از دست بدهد.

کدخبر: ۳۴۹۰۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر