کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۱۷۴
تاریخ خبر:

وضعیت صفر در بازار لاستیک!

روزنامه هفت صبح |‌ خبر دادن اختیار تعیین قیمت لاستیک به تولیدکنندگان این حوزه می‌توانست خبری خوب برای این شرکت‌ها باشد. آنها مدت‌ها بود که باید تایرهای‌شان را به قیمت اعلام‌شده توسط سازمان حمایت به فروش می‌رساندند.

این وضعیت اگرچه در ظاهر به نفع خریدار بود‌ اما میزان تولید را به شدت کاهش داده بود و تنها معدود شرکت‌ها و افراد توزیع‌کننده خرد می‌توانستند به تولید درب کارخانه دسترسی پیدا کنند. سود سه درصدی حاصل از این شرایط هم به قدری بالا بود که نخواهند تغییری در این وضعیت رخ دهد.

*** بازار چه شد؟
این روزها تولیدکنندگان مطرح تایر در بازار وضعیت خوبی ندارند. شرکت‌های بارز، کویر تایر و یزد تایر به عنوان سه شرکتی که بیشترین سهم را از این بازار دارند، با کاهش فروش بین ۲۰ تا ۴۰ درصدی (بسته به مدل خودرو) مواجه شده‌اند.به گفته داوود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، با وجود افزایش ۵۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای تایر هنوز تعدادی از کارخانجات عرضه محصولات خود را به بازار آغاز نکرده‌اند.

برخی از کارخانجات هزینه خرید تایر را دریافت کرده‌اند اما هنوز عرضه شروع نشده و همین امر عاملی شده تا در بخش تایر پراید اختلاف قیمت کارخانه تا بازار به وجود آید.به‌رغم تقاضای بالا برای لاستیک پراید، پژو ۴۰۵، سمند، پژو پارس، تیبا و پژو ۲۰۶، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از لاستیک‌های دست‌دوم یا چینی استفاده کنند.

قیمت لاستیک ایرانی برای این خودروها در بازار بین ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و و ۲۰۰ هزار تومان است، با این حال شرکت‌های چینی با قیمتی نازل‌تر (بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان) در دسترس خریداران قرار دارند. در حال حاضر قیمت تایر پراید دولتی حدود ۹۸۰ هزار تومان است اما این تایر در سطح بازار یک میلیون و ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بخش تایر پژو تعدادی از واحد‌ها با افزایش عرضه حتی فروش‌هایی پایین‌تر از قیمت دولتی دارند به نحوی که قیمت دولتی تایر پژو یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است‌ اما با قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم در سطح بازار به فروش می‌رسند. خودروهای کره‌ای در پله بعدی تقاضا قرار دارند. بیشترین تقاضا در این گروه برای تایرهای خودروهای سانتافه، اسپورتیج، سوناتا YF، توسان، تیوولی و سراتو است.

مالکان این خودروها معمولاً از لاستیک وارداتی کره‌ای استفاده می‌کنند که قیمت بالاتری دارند. مثلاً برای هیوندای آزرا (گرنجور) تایر ایرانی تولید نمی‌شود و تایر کره‌ای کومودو برای آن موجود است که پنج میلیون تومان قیمت دارد.

در بین خودروهای وارداتی مالکان مرسدس بنز و BMW بیشترین هزینه را برای تایر می‌کنند چون این خودروها از لاستیک مخصوص استفاده می‌کنند و اندازه لاستیک جلو و عقب‌شان با هم فرق دارد. برای خرید لاستیک این آلمانی‌های مغرور، مثلاٌ مرسدس بنز E200 مدل ۲۰۱۷، باید بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه کنید.

*** بازار به کدام‌سو می‌رود؟
به عقیده علیرضا کافی، خبرنگار صنعت خودرو، راهکار حل قیمت بالای لاستیک توسعه فروش آنلاین و مویرگی برای رساندن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی است. اگر سایت‌های فروش آنلاین سهم بیشتری از بازار را کسب کنند مصرف‌کنندگان کمتر به سراغ واسطه‌ها خواهند رفت. در غیر این صورت مصرف‌کنندگان همچنان به سراغ تایرهای چینی خواهند رفت و این بخش از بازار به سودآوری خود ادامه خواهد داد. حتی احتمال تعطیلی بخشی از کارخانه‌های کوچک‌تر نیز وجود دارد.

کدخبر: ۳۶۵۱۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    امسال جهش تولید نبود جهش قیمت‌ها بودکه ب ه تولیدات قبل خورد!