کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۶۹۹
تاریخ خبر:

وضعیت صفر در بازار خودرو!

روزنامه هفت صبح | بازار خودرو روزهای پررکودی را سپری می‌کند. بسیاری از معامله‌گران بازار همچون دلالان، خریدارانی که به قصد سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خود خودرو می‌خرند و همچنین خریداران نهایی که به خودرو به‌مثابه کالایی سرمایه‌ای می‌نگرند، از آمدن پای معامله اجتناب کرده‌اند تا بازار به ثبات نسبی برسد و سپس اقدام به خرید کنند.

پرنوسان بودن بازار سبب شده تا قیمت خودروها واقعی نباشد و فروشندگان با استفاده از راهکارهایی همچون تخفیف به مشتری نهایی پای معامله به دنبال جلب مشتری باشند. رکودی که از هفته‌های پیش در بازار اتفاق افتاده برآیندی از ریزش دومینو‌یی قیمت خودرو در بازار است. در هفته‌های گذشته شاهد کاهش قیمت چند ده ‌میلیونی در خودروهایی با محدوده قیمت زیر یک میلیارد تومان و چند صد میلیونی در خودروهایی با محدوده قیمت بالای یک میلیارد تومان بودیم.

با وجود انتظار خریداران به کاهش قیمت‌ها اما هیچگاه کاهشی این‌چنینی در معامله دیده نشد. گفتنی است عامل انتخابات ایالات متحده به‌مثابه عاملی خارجی اما نیرومند به شدت در بازار خودرو تاثیر گذاشته و فعالان بازار را به سمت استراتژی انتظار بیشتر تا زمان ثبات سوق داده است. به گزارش ایرنا، نعمت‌الله کاشانی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در تهران، گفته است که با عدم رونق بازار در هفته‌های گذشته، خریداران از خرید و فروشندگان از فروش دست کشیده‌اند، به صورتی که معاملات به صفر رسیده ‌ و رکود کامل بر بازار حاکم است.

کاشانی معتقد است روند نزولی دلار به طور قطع بر بازار خودرو اثر خواهد گذاشت و قیمت‌های حبابی در بازار افت می‌کند. اما آیا دولت هم در این بین به سراغ سیاست‌های جدیدی رفته است؟ به گزارش دنیای اقتصاد، علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت، در جلسه‌ای که پنجشنبه شب با خبرنگاران داشت از شکستن انحصار بازار خودرو سخن گفت.

رزم‌‌حسینی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد لزوم اقناع افکار عمومی و گفت‌وگو با مردم توسط مسئولان گفت:« از جمله مواردی که در تعامل با مردم صداقت به خرج ندادیم بحث خودرو بود چرا که حق هر ایرانی است که از یک خودرو با کیفیت و قیمت پایین استفاده کند.»

رزم‌حسینی ادامه داد:«واقعیت این است که در این ۴۰ ساله نتوانستیم چنین خودرویی را تولید کنیم چرا که دو شرکت دولتی، بازار خودرو را در دست گرفته‌اند درحالی که ۱۴ درصد در این دو شرکت دولت سهم دارند لذا بازار خودرو انحصاری شد، حمایت‌های بی‌جا انجام شد، ممنوعیت واردات رقم خورد و این دو شرکت با هر قیمت و کیفیتی اقدام به تولید خودرو کردند.

وی اضافه کرد:« در حال حاضر خودرو در بازار سه قیمتی شده است که شامل ارائه قیمت شورای رقابت، قیمت تمام شده توسط شرکت و قیمت بازار است؛ از طرف دیگر به دلیل رشد نقدینگی زیاد، پول‌های کلانی یکدفعه وارد بازار خودرو شد و دلال‌های مالی نیز برای سود بیشتر ورود پیدا کردند.»

رزم‌حسینی در ادامه ابراز کرد: «جلساتی برای بحث قیمت خودرو تشکیل دادیم و با مشارکت بخش خصوصی و با هماهنگی مجلس طرحی را آماده کردیم و امیدواریم که این انحصار را بشکنیم و رقابتی ایجاد شود. همچنین از طریق تقویت شرکت‌های خصوصی شاهد افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو باشیم.»

کدخبر: ۳۵۷۶۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر