کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۸۸۶
تاریخ خبر:

وضعیت دشوار در وین؛ رایزنی‌ها ادامه دارد

روزنامه هفت صبح | یک: عصر پنجشنبه بالاخره بعد از یک روز تعویق جلسه ایران با ۱+۴ در وین آغاز شد.این جلسه در وضعیتی به انجام رسید که در هفته گذشته نطنز در ایران مورد حمله قرار گرفت و تهران اعلام کرد که غنی‌سازی خود را به ۶۰درصد می‌رساند.همانطور که انتظارش می‌رفت جلسه اخیر جدی‌تر و دشوارتر از دیگر جلسات در وین پیش رفت و روز جمعه را هم به خود اختصاص داد.

متعاقب نشست روز پنجشنبه کمیسیون مشترک برجام، مقرر شد که گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای در روز جمعه هم ادامه یابد. در دو روز گذشته، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده کشورمان با روسای هیأت‌های چینی و روسی و همچنین انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

* دو: روز پنجشنبه رئیس تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در نشست وین گفت: نشست کمیسیون مشترک برجام جلسه بسیار جدی و چالشی بود. سید‌عباس عراقچی بعد از نشست کمیسیون مشترک در وین در گفت‌وگویی در مورد نتایج جلسه گفت: جلسه کمیسیون مشترک برگزار شد و تقریبا دو ساعت طول کشید و در نهایت توافق شد که گروه‌های کاری هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم درحوزه هسته‌ای کار خود را از بعدازظهر پنجشنبه از سر بگیرند.

همه توافق داشتند که ما باید وارد یک کار جدی و عملی بشویم و مجموعه اقداماتی که آمریکا باید انجام بدهد و مجموع تحریم‌هایی که باید بردارد باید لیست شود و مجموعه اقداماتی هم که ایران در مقابل انجام خواهد داد لیست و دقیق بشود و توافق در مورد آنها صورت بگیرد و بتواند هرچه سریع‌تر اجرایی شود.این توافقی بود که صورت گرفت. معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این نشست یک جلسه بسیار جدی و چالشی بود.

تحولاتی که بین این دو جلسه هفته گذشته و این هفته داشتیم حادثه نطنز و بقیه مسائل فضای این جلسه را به شدت چالشی کرده بود و بحث‌ها از هر دو طرف خیلی جدی و متاثر بود از اتفاقاتی که در این مدت رخ داده بود.وی با بیان اینکه ما مواضع کشور را بسیار روشن بیان کردیم، تاکید کرد: حادثه نطنز چیزی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت. انتظار ما که کشورهای مقابل در برجام این حادثه را محکوم کنند یک انتظار کاملا جدی و به حقی بوده. غیر از روسیه و چین بقیه اعضای برجام (سه کشور اروپایی) نه تنها این کار را به درستی انجام ندادند حتی در حوزه تحریم‌ها مواردی را به فهرست خود اضافه کردند.این باعث بحث‌های کاملا جدی شد.

حسن نیت کشورهای اروپایی به شدت زیر سوال رفت از طرف ما.آنها باید جدیت خود را در مذاکرات نشان بدهند و اینطور نیست که با این حرکات بشود ما به یک جمع‌بندی خوبی بتوانیم برسیم مگر اینکه کشورهای اروپایی جدیت خود را در عمل نشان بدهند.ما فرصت برای مذاکرات فرسایشی نداریم و مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم و باید سریع‌تر به جمع‌بندی برسیم و این را باید در عمل ببینیم که حرکت و شتاب به سمت رسیدن به توافق در حد معقول و مقبولی وجود دارد در غیر این صورت ما دلیلی برای ادامه مذاکره نمی‌بینیم.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با صداوسیما افزود:لیست‌های رفع تحریم‌ها در حال آماده شدن است و موضع ما این است که همه تحریم‌ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می‌شود باید کامل باشد و در این خصوص قرار است که گروه‌های کاری کار خود را جدی‌تر پیش ببرند.

* سه: وزیر خارجه اتریش در گفت‌وگویی اعلام کرد که «پنجره کوچکی» برای به نتیجه رسیدن مذاکرات درخصوص احیای برجام باقی مانده است‌.الکاسندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش روز پنجشنبه به مجله ö۱ اعلام کرد که مذاکرات کنونی در وین شاید «آخرین تلاش دیپلماتیک برای نجات» توافق هسته‌ای باشد.

او با تاکید بر اینکه باید تا ماه «مه» به توافقی دست یافت عنوان کرد «پنجره» برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بسیار کوچک است.وزیر خارجه اتریش ادامه داد: فشار روی دو طرف بسیار زیاد است. آنها می‌دانند که دارند روی یخی نازک حرکت می‌کنند و ساعت با صدای بلند و قابل توجهی در حال تیک تاک کردن است.

* چهار: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پستی اینستاگرامی در مورد مذاکرات اخیر نوشت: زمان و مدت مذاکره را تنها منافع ملی تعیین می‌کند و نه فرصت‌های تبلیغاتی و مبارزات انتخاباتی.یادآوری دیروز مقام معظم رهبری به مذاکره‌کنندگان برای باور از اعماق جان به «حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل» یک‌بار دیگر همچون مقاطع دشوار قبلی، امیدها را زنده کرد و گام‌ها را قوی‌تر. توصیه رهبری به امتناع از «مذاکرات فرساینده» همواره چراغ راه ما بوده است.

«مذاکره برای مذاکره» را تجربه‌ای ناموفق می‌دانستیم و تنها برای دستیابی به اهداف ملی مذاکره کرده‌ایم. همانطور که در چهار سال گذشته، مذاکره‌ منتهی به گرفتن عکس یادگاری را نپذیرفتیم، امروز نیز از مذاکره برای مذاکره، با جدیت امتناع خواهیم کرد. مذاکره در نگاه سیاست خارجی تدبیر و امید، ابزاری قدرتمند و مشروع است برای گره‌گشایی از اکنون و افق‌گشایی برای آینده؛ نه تریبونی برای شعار، نه بلندگویی برای خطابه و نه قابی برای انداختن عکس‌های تکراری.فروتنانه تقاضا می‌کنم مخالفان دریابند که زمان و مدت مذاکره را تنها منافع ملی تعیین می‌کند و نه فرصت‌های تبلیغاتی و مبارزات انتخاباتی.

* پنج: همزمان با این عکس‌العمل‌ها در ایران، سازمان انرژی اتمی هم مسیر خود را می‌رود. رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن تایید دستیابی ایران به اورانیوم تا ۶۰درصد غنی شده گفت: نیمه شب پنجشنبه به اورانیوم ۶۰درصد رسیدیم و الان حدود ۹ گرم از آن را در اختیار داریم. وی ادامه داد: چهارشنبه دستور راه‌اندازی غنی‌سازی ۶۰درصد را دادیم و پنجشنبه محصول ۶۰ درصد را گرفتیم و الان حدود ۹ گرم در ساعت تولید می‌کنیم.

باید راندمان و چیدمان زنجیره‌ها را تغییر دهیم و روی آنها کار کنیم که کمی این میزان تولید کم شود و به ۵ گرم برسد تا همزمان بتوانیم با این دو زنجیره اورانیوم ۲۰درصد هم تولید کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از حادثه هفته گذشته در سایت نطنز هیچ آلودگی در این سایت ایجاد نشده است، اگر آلودگی بود بازرسانی که بازدید کردند آن را اعلام می‌کردند و باید بگویم که بعد از این حادثه، یک لحظه هم غنی‌سازی متوقف نشده است. تنها یک سالن غنی‌سازی که در آن سانتریفیوژهای IR-1 قرار داشتند از کار افتاده است و در سالن‌های متعدد دیگر غنی‌سازی با قوت ادامه دارد.

کدخبر: ۳۸۳۸۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر