کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۴۸۷
تاریخ خبر:

وضعیت ترسناک بازارهای طلا، ارز، بورس، مسکن و خودرو

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | متاسفیم که با این گزارش کامتان را تلخ می‌کنیم. دیروز دلار در بازار آزاد از ۲۵هزار تومان عبور کرد و سکه به ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید. تقریبا می‌توان گفت همه‌چیز از یک ماه گذشته شروع شد. زمانی که بازارهای طلا و ارز در ۱۹مردادماه از روند نزولی برگشتند و در طرف مقابل ریزش ۲۵درصدی بورس شروع شد. کار به جایی رسیده که دیروز ویدئو‌یی در فضای مجازی از درگیری بین دلال‌های بازار ارز منتشر شد.

آنهایی که در صف صرافی‌ها می‌ایستند تا دلار را ۲۲هزار و ۷۰۰تومان بخرند. در این یک ماه شرایط در بازارهای مسکن و خودرو هم مساعد نبوده و شاهد افزایش قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۲۳میلیون تومان بودیم. از طرف دیگر در بازار خودرو خبر از پراید ۱۰۰میلیون تومانی به گوش می‌رسد.

*** دلار از ۲۵هزار تومان عبور کرد
بازار ارز دوباره به‌هم ریخته. احتمالا عکس‌های مختلف از صف خرید جلوی در صرافی‌ها که در فضای مجازی منتشر شده‌اند، به دست شما هم رسیده باشد. دلار دوباره قرار است خون به دلمان کند. بعدازظهر دیروز تا پایان ساعت کار صرافی‌ها دلار تا ۲۵هزار و ۳۲۰تومان افزایش قیمت پیدا کرد. اگر به یک ماه قبل برگردیم، درست به زمانی می‌رسیم که دلار در یک روز رکورد کاهش قیمت را شکست و به ۲۱هزار و ۶۰۰تومان رسید.

از ۱۹مردادماه تا امروز قیمت دلار حدود چهارهزار و ۳۰۰تومان، معادل ۱۷درصد افزایش داشته است. قیمت دلار در صرافی‌‌های بانکی روی رقم ۲۲هزار و ۷۰۰تومان متوقف شده و اختلاف دوهزار و ۶۰۰تومانی آن با قیمت دلار در بازار آزاد، باعث تشکیل صف جلوی صرافی‌ها شده. کسانی که به امید خرید دوهزار یورو یا معادل آن به صرافی‌ها می‌روند و می‌خواهند با فروش دلار در بازار آزاد از اختلاف قیمت سود کنند.

* توصیه کوتاه‌مدت: بررسی تغییرات قیمت دلار در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد هر زمانی که دلار صعود چشمگیر داشته، بانک مرکزی وارد عمل شده و قیمت دلار را پایین آورده. نمونه آن حدود سه‌ماه پیش اتفاق افتاد. زمانی که دلار از ۱۷هزار تومان به ۲۳هزار تومان رسید و با اقدام بازارسازها دوباره به محدوده ۲۰هزار تومان برگشت. برای همین اگر به فکر سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت باشید، ادامه‌دار بودن روند فعلی تا چند هفته آینده دور از انتظار است و احتمالا به‌زودی شاهد ورود بانک مرکزی و صرافی‌ها برای کنترل بازار ارز خواهیم بود.

* توصیه بلندمدت: خرید و فروش ارز به غیر از صرافی‌ها غیرقانونی است. برای همین نمی‌توان توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز داشت. با این وجود نمی‌توانیم در بلندمدت نسبت به کاهش قیمت ارز امیدوار باشیم. حتی در سال ۹۷ زمانی که دلار از مرز ۲۰هزار تومان بعد از چند‌ماه به ۱۱هزار تومان سقوط کرد، بازهم در بلندمدت شاهد افزایش آن تا محدوده فعلی یعنی ۲۵هزار تومان هستیم.

*** سکه تمام به ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید
بعدازظهر دیروز قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد به ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید. البته اگر بخواهید سکه‌‌هایتان را بفروشید، قیمت خرید سکه از مشتری‌ای مثل شما، تقریبا ۲۰۰هزار تومان ارزان‌تر در نظر گرفته می‌شود. یک‌ماه پیش در چنین روزی نسبت به بازگشت قیمت سکه به کمتر از ۱۰میلیون تومان امیدوار شده‌ بودیم. ۱۹مردادماه بعد از تعطیلات عید غدیر، قیمت سکه در بازار با کاهش شدیدی روبه‌رو شد و تا ۱۰میلیون و ۱۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرد.

اما شرایط در این یک‌ماه طوری رقم خورده که هر سکه تمام بهار آزادی درحال حاضر به ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده و حدود ۱۵درصد بازدهی داشته. شرایط برای سکه‌های نیم‌بهار و ربع‌بهار کمی‌ متفاوت است. برای مثال نیم‌سکه یک ماه پیش در بازار پنج‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان بود و در این مدت نصف سکه تمام افزایش قیمت داشته و با هفت‌درصد رشد به پنج‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده. در همین مدت ربع‌سکه صرفا ۱۰۰هزار تومان گران شده است. یک‌ ماه پیش ربع‌سکه سه‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان بود و دیروز سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان فروخته شد که نشان از افزایش قیمت سه‌درصدی آن دارد.

* توصیه کوتاه‌مدت: قیمت سکه درحال حاضر حدود ۲۰۰هزار تومان حباب دارد. با در نظر گرفتن طلای گرمی ‌یک‌میلیون و ۱۲۴هزار تومان، ارزش واقعی هر سکه تمام حدود ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان محاسبه می‌شود. از این نظر ممکن است در آینده نزدیک قیمت سکه افزایش چندانی نداشته باشد. مگر اینکه شرایط در بازار طلا و ارز خوب پیش نرود. از طرف دیگر اگر مثل دوره‌های قبل بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار دست به‌کار شود، بعید نیست سکه هم به مدار نزولی بیافتد.

* توصیه بلندمدت: بازار سکه چکیده و مخلوط اتفاقات بازار طلا و ارز است. سکه از هر دو بازار تاثیر می‌گیرد. زمانی که دلار گران شود، ممکن است سکه افزایش قیمت پیدا کند و زمانی که طلا گران شود، شاهد افزایش ارزش واقعی سکه خواهیم بود. از این نظر می‌توان برای بلندمدت روی بازار سکه حساب باز کرد.

*** هر گرم طلا یک‌میلیون و ۱۲۰هزار تومان قیمت خورد
قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در این هفته مرز یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان را پشت سر گذاشته و دیروز در بازار به یک‌میلیون و ۱۲۴هزار تومان رسید. یک ‌ماه پیش طلا در محدوده یک‌میلیون تومان نوسان داشت. ۱۹مردادماه هر گرم طلای ۱۸عیار تقریبا یک‌میلیون و ۳۰هزار تومان بود و نسبت به بازگشت آن به زیر یک میلیون تومان امیدوار شده بودیم، با این وجود شرایط در یک‌ماه گذشته طور دیگری رقم خورد. با اینکه انس جهانی تغییر چندانی نداشت، هر گرم طلای ۱۸عیار به‌واسطه افزایش قیمت دلار حدود ۹درصد گران شد.

این مورد درحالی اتفاق افتاده که ماه‌های محرم و صفر به‌خاطر برگزار نشدن مراسم عروسی، عموما به‌عنوان ماه‌های رکود بازار طلا و کاهش نسبی قیمت آن شناخته می‌شود. انس جهانی در محدوده هزار و ۹۰۰ تا دوهزار دلار گیر افتاده و هرازگاهی بین این دو رقم جابه‌جا می‌شود. با این حساب می‌توان گفت، نه بازارهای جهانی، نه تقاضا در بازار داخلی عامل گرانی طلا نیستند و تقریبا همه تقصیرها را می‌توان گردن بازار ارز انداخت.

* توصیه کوتاه مدت: شاید اگر بخواهید برای مدت کوتاه سرمایه‌گذاری کنید، شرایط بازار طلا نسبت به سکه و ارز بهتر باشد ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر سراغ مصنوعات طلا بروید، موقع فروش اجرت ساخت از آن کم می‌شود و طلا را خیلی ارزان‌تر از شما می‌خرند. شمش، پلاک، طلای بی‌اجرت یا کم‌اجرت گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

* توصیه بلندمدت: آینده بازار طلا به کرونا گره خورده. هر بار که خبری از کشف واکسن کرونا منتشر می‌شود، انس جهانی ریزش پیدا می‌کند. درحال حاضر انس طلا در قله تاریخی قرار دارد و ممکن است در بلندمدت با کشف واکسن کرونا، قیمت طلای جهانی کاهش داشته باشد و به تبعیت از آن طلا در بازار خودمان هم ارزان شود. البته این صرفا یک سناریو غیرقطعی ولی محتمل است.

*** شاخص بورس به یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد برگشت
ریزش بورس دقیقا از یک‌ماه پیش یعنی ۱۹مردادماه شروع شد. زمانی که شاخص کل تا دومیلیون و ۷۸هزار واحد رشد کرده بود و چند اتفاق پشت سر هم، باعث اصلاح شاخص و در ادامه با ناامیدی سهامداران از بازگشت روند صعودی، شاهد ریزش شاخص بورس بودیم. در ادامه روند نزولی بورس، دیروز شاخص کل تا یک‌میلیون و ۵۷۰هزار واحد عقب‌نشینی کرد و در یک‌ماه گذشته حدود ۵۰۰هزار واحد معادل ۲۴٫۵درصد کاهش داشته است. برخی نمادها اصلاح شدیدتری را پشت سر گذاشته‌اند و شاهد ریزش ۵۰درصدی قیمت‌ آنها نسبت به یک‌ماه قبل هستیم.

در شرایط فعلی حجم معاملات بورس به حداقل خود یعنی دوهزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به روزهای عادی بورس تقریبا یک‌دهم شده است. خریداری برای سهام وجود ندارد و صف‌های فروش روزبه‌روز سنگین‌تر می‌شوند. دیروز ارزش صف‌های فروش به حدود ۲۰هزار میلیارد تومان رسید و همین رقم ناامیدکننده به کابوس سهامداران تبدیل شده است. هرچند در این بین خبرهای خوبی درباره تخصیص یک‌درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه می‌رسد و می‌تواند با تقویت بازارگردان‌ها جلوی نوسانات عجیب و غریب بورس را بگیرد.

*** توصیه کوتاه‌مدت: در روزهای آینده امیدی نسبت به بازگشت روند صعودی نداریم. آنهایی که در شرایط فعلی به صف فروش رفته‌اند، می‌خواهند هرطور شده از بازار خارج شوند. وگرنه دلیلی برای فروش سهام آن‌هم در چنین قیمت‌هایی وجود ندارد. با این تفاسیر تا زمانی که این سهامداران نتوانند سهامشان را بفروشند، همچنان شاهد صف فروش خواهیم بود. صف‌هایی که دیگر کمتر کسی می‌تواند آنها را جمع کند.

*** توصیه بلندمدت: اگر صبور هستید، اتفاقا این‌روزها بهترین زمان برای خرید سهام است. اصلاح ۲۵درصدی در یک‌ماه، قیمت سهام اغلب نمادها را به حداقل خود رسانده و حتی بعضا کمتر از ارزش واقعی‌شان فروخته می‌شوند. وضعیت فعلی نمی‌تواند برای بلندمدت پایدار بماند و با بازگشت روند صعودی در آینده، خریداران امروز با صبرشان برنده خواهند بود.

*** وضعیت بازار خودرو و مسکن در یک ماه گذشته
بازارهای خودرو و مسکن نمی‌توانند نقش سرمایه‌گذاری داشته باشند. چراکه خودرو یک کالای مصرفی است و مسکن به حدی گران شده که کمتر کسی می‌تواند به فکر سرمایه‌گذاری در این بازار باشد. با این وجود در یک ماه گذشته قیمت آنها تغییرات چشمگیری را در کارنامه خود ثبت کرده‌ است. آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در مردادماه نشان می‌دهد، قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در ماه گذشته ۱۰درصد افزایش داشته و به ۲۳میلیون تومان رسیده است.

شرایط در بازار خودرو عجیب‌تر است. قیمت خودروها چه در کارخانه و چه در بازار افزایش داشته است و اختلاف آنها به اعداد و ارقام نجومی ‌رسیده. مثلا دناپلاس توربو اتوماتیک در کارخانه حدود ۲۵۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده ولی دیروز خبرهایی از فروش اولین سری این خودروها در بازار آزاد به قیمت ۶۰۰میلیون تومان منتشر شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران می‌گوید، قیمت پراید ۱۱۱ در بازار آزاد از ۱۰۰میلیون تومان عبور کرده و به ۱۰۴میلیون تومان رسیده. سعید موتمنی می‌گوید، شیب قیمت‌های غیرمنطقی در چندروز اخیر زیاد‌ شده و به‌عنوان مثال پژو۴۰۵ که هفته گذشته ۱۵۲میلیون تومان قیمت داشت، با قیمت ۱۶۶میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود و پژوپارس که ۱۸۷میلیون تومان قیمت داشت، حالا به ۱۹۷میلیون تومان رسیده است.

کدخبر: ۳۴۸۴۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر