کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۲۳۶
تاریخ خبر:

وضعیت بازار‌ سکه و دلار در آستانه ازسرگیری مذاکرات ‌

روزنامه هفت صبح | همزمان با ورود هیات دیپلماتیک ایرانی به وین برای آغاز دور جدید مذاکرات دلار رسما جایگاه جدید خود در کانال ۲۳هزار تومان را پذیرفت و محدوده مقاومت طلا هم شکست تا قیمت آن به زیر یک میلیون تومان برسد. تنها سکه است که پس از افت شدید با دست و پا زدن زیاد دوباره خود را به بالای ۱۰میلیون تومان رساند اما امروز به احتمال زیاد یکبار دیگر به کانال ۹میلیون تومان برمی‌گردد. وضعیت بازار طلا و ارز را می‌توانیم به‌طور خلاصه اینطور شرح دهیم.

*** دلار؛ کنار آمدن با جایگاه جدید
عدد ۲۳هزار و ۶۵۰تومان روز گذشته برای دقایقی جلوی قیمت دلار نشست. قطعا توقع داشتیم اسکناس آمریکایی برای عوض کردن بازی تلاش کند اما در بهترین حالت نتوانست به جایگاهی بالاتر از ۲۳هزار و ۸۰۰تومان دست پیدا کند. همین عدد هم برای کسانی که موافق روند نزولی بازار هستند خوش‌یمن است. تحلیلگران بازار این اتفاق را عامل ریزش بیشتر در روزهای آینده می‌دانند.

در ابتدای سال ۱۴۰۰، قیمت دلار بین ۲۴هزار و ۵۰۰تومان تا ۲۵ هزار تومان بود اما روند کاهشی قیمت به‌قدری آرام و بدون سروصدا بوده که تقریبا کسی آن را لمس نکرد. از این طرف تعطیلی و قرنطینه بخشی از جریان مبادلات بازار را کاهش داده است و باعث می‌شود شانس بیشتری برای تداوم روند نزولی بازار در نظر بگیریم.

*** سکه طلا؛ احتمال ترک کانال ۱۰میلیونی
کف قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز گذشته ۹میلیون و ۹۵۰تومان بود اما قبل از اینکه قند در دل خریداران آب شود و سرمایه‌گذاران ترس به دلشان بیفتد، روند بازار معکوس شد. متاسفانه! با این حال هنوز می‌‌توان امیدوارانه به وضعیت سکه نگاه کرد چون دیروز دوشنبه سکه کار خود را از محدوده ۱۰میلیون و ۱۸۰هزار تومان شروع کرد ولی در ابتدای معاملات با رشد ۲۰هزار تومانی همراه شد.

وقتی آفتاب مستقیم به زمین می‌تابید سکه به زیر ۱۰میلیون تومان سقوط کرد. خیلی‌ها چشم انتظار این لحظه بودند. امروز قیمت سکه کاهش پیدا می‌کند یا ارزان می‌شود؟ نباید نبردی ساده و بدون خون‌و‌خونریزی را داشت. با این حال شانس تداوم کاهش قیمت بیشتر است. فعلا ارزش واقعی یک سکه طلای تمام بهار آزادی حدود ۹میلیون و ۹۵۰هزار تومان برآورد می‌شود و بقیه‌اش حباب است.

*** دلار؛ ناامیدی دلالان
فعالان بازار غیررسمی ارز که خود را لابه‌لای صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی پنهان کرده‌اند بوی خوبی به دماغشان نرسیده. حداقل تا دیروز عصر و زمانی که قیمت لحظه‌ای دلار ۲۳هزار و ۸۰۰تومان بود آنها در معاملات صوری عددهایی مثل ۲۳هزار و ۷۰۰تومان و حتی ۲۳هزار و ۶۰۰تومان را به رسمیت می‌شناختند. البته وضع این بازار می‌تواند در یک چشم برهم زدن تغییر کند. کافی است در گوشه‌ای از جهان ترقه در کنند یا سیاستمداری حرف‌های گنده‌گنده به‌ زبان بیاورد.

*** سکه؛ کاهش حباب سکه‌های درشت
قیمت سکه در صورت نافرمانی از قیمت دلار و سرپیچی از دستور بازار جهانی طلا، در بهترین حالت امروز بین ۱۰میلیون تا ۱۰میلیون و ۱۰۰هزار تومان خواهد بود. در حالی که دلار و طلای ۱۸عیار سرنوشت خود را پذیرفته‌اند به‌نظر می‌رسد سکه باز هم بخواهد با سرعت از کانال ۹میلیون تومان دور شود.

از این سمت حباب سکه تمام به‌رقمی ناچیز رسیده است و نیم سکه بین ۱۰ تا ۱۲درصد حباب دارد اما حجم حباب در سکه‌های ربع و گرمی همچنان چشمگیر است. پس برای سرمایه‌گذاری سمت آنها نروید چون در زمان ریزش احتمالی بدجوری پشیمان می‌شوید. سرمایه‌گذاران بازار سکه که نگران دارایی خود هستند نیم‌نگاهی هم به بازارهای جهانی دارند جایی که اونس طلا در سایه ریزش بازار ارزهای دیجیتال فعلا از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

*** دلار؛ سود پرخطر
ترس کرونا باعث شده مردم در خانه بمانند و بخشی از کسب‌وکارها دورکار شوند؛ در کمال تعجب بعضی‌ها جلوی صرافی ملی صف می‌کشند تا شاید با دریافت سهمیه ارزی و فروش آن در بازار آزاد سودی به‌جیب بزنند. اگر قیمت دلار در بازار آزاد را خوشبینانه ۲۳هزار و ۹۰۰تومان لحاظ کنیم قیمت صرافی دولتی ۲۳هزار و ۴۵۰تومان بود. بین این دو عدد ۴۵۰تومان فاصله است و کسی که در شرایط کرونایی فعلی برای دریافت و فروش دو هزار دلار در صف می‌ایستد نهایتا ۹۰۰هزار تومان سود به‌جیب می‌زند. این یکی از آن کارهاست.

*** طلا؛ جلب توجه دوباره طلای آب شده
طلای ۱۸عیار پس از مدت‌ها حضور و مقاومت در بالای یک میلیون تومان تسلیم شد و دیروز ۵۰۰-۴۰۰تومان عقب‌تر ایستاد. این اتفاق وضع فروش مصنوعات طلا را تغییر نمی‌دهد اما شاید مراجعه به زرگرها برای خرید طلای آب شده بیشتر شود. بالاخره این یکی هنوز جزو گزینه‌های سرمایه‌گذاران حساب می‌شود.

کدخبر: ۳۸۶۲۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر