کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۴۹۲
تاریخ خبر:

وزیر علیه بازگشت قیمت‌ها به‌سایت‌های خرید‌و‌فروش

روزنامه هفت صبح | اواخر هفته گذشته قیمت خودرو و اجاره مسکن به سایت‌های خرید و فروش آنلاین برگشت. دو روز پیش درج قیمت فروش مسکن آزاد شد؛ اتفاقی که با استقبال خیلی از کارشناس‌های اقتصادی و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد، اما گویا وزیر راه و شهرسازی این اتفاق را عامل به‌هم‌خوردن سیر نزولی قیمت خانه می‌داند.

محمد اسلامی گفته: «من شدیدا مخالف بازگشت قیمت‌ها به سایت‌ها و پلتفرم‌های مجازی هستم، چراکه قیمت‌ها بدون مبنا و توهم‌زا درج می‌شود، آن هم در شرایطی که طی ماه گذشته قیمت مسکن رشدی نداشته و به مرحله تثبیت رسیده است.» اسلامی یک‌جورهایی تهدید هم کرده و گفته که حتما برای حذف دوباره قیمت‌ها پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

*** روی بازار تاثیر دارد؟
درحالی‌که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده درج قیمت مسکن در سایت‌های خرید و فروش آنلاین می‌تواند بازار به‌تثبیت‌رسیده مسکن را تحت‌تاثیر قرار دهد، بعضی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که حذف قیمت از سایت‌ها که تا به حال دوبار در دو بازه زمانی مختلف اجرا شده، تاثیر چندانی بر قیمت مسکن نداشته؛

مثلا «ملک رادار» که یک موتور جست‌وجوی آگهی‌های ملکی است، در گزارشی وضعیت قبل و بعد ممنوعیت درج قیمت را در سال گذشته مقایسه و اعلام کرده است که ممنوعیت درج قیمت در آگهی‌های ملکی فقط منجر به کاهش تعداد آگهی‌های قیمت‌دار در سایت‌های مختلف شده و رشد شدید قیمت فروش و اجاره در تهران را به دنبال نداشته است.

به این صورت که بعد از صدور دستور ممنوعیت درج قیمت، تعداد آگهی‌های قیمت‌دار از ۲۵ هزار آگهی در ۲۳ اردیبهشت به کمتر از ۳۵۰۰ مورد کاهش یافته، اما در همان دوران قیمت مسکن در تهران به رشد خود ادامه داده و در نهایت پس از آزادسازی درج قیمت در آگهی‌ها به رقمی فقط کمی بیشتر از اردیبهشت‌ماه رسیده که شروع بالا رفتن شدید قیمت ها بوده.

آمارهای بانک مرکزی هم نشان می‌دهند که در دوران حذف قیمت ها روند افزایش قیمت مسکن در معاملات انجام‌شده با همان شیب قبلی و تا اندازه‌ای بیشتر ادامه داشته است، تا جایی که قیمت هر مترمربع ملک در تهران در اواسط تابستان تا بیش از ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بالا رفته و در شهریورماه دوباره به سطح قیمتی اردیبهشت برگشته.

این روند در آگهی‌های اجاره مسکن در تهران نیز دیده می‌شود و متوسط قیمت آگهی‌های ملکی برای اجاره به ازای مترمربع در تهران حدفاصل فروردین تا آذر ۹۸ روندی صعودی داشته است. این روند گرچه برای مدتی نزولی شده؛ اما از شهریورماه دوباره روند صعودی در پیش گرفته، درحالی‌که درج قیمت ممنوع بوده است.

*** قیمت‌ها دوباره حذف می‌شوند؟
هر دوبار قبلی که درج قیمت در سایت‌های خرید و فروش آنلاین ممنوع شده، پای وزارت صمت در میان بوده؛ یعنی این وزارتخانه به مراجع قضایی شکایت کرده و در نهایت توانسته رای آنها را برای ممنوعیت درج قیمت بگیرد و بعد همان مرجع قضایی به سایت‌ها و پلتفرم‌ها دستور حذف قیمت‌ها را داده است. بنابراین ممکن است این‌بار هم وزارت راه و شهرسازی وارد عمل شود و با شکایت از پلتفرم‌ها آنها را دوباره مجبور به تکرار تجربه ماه‌های گذشته کند، اما این‌بار نمی‌توان به موفقیت مخالفان درج قیمت‌ها چندان امیدوار بود، آن هم به چند دلیل:

* به نظر می‌رسد این‌بار تعداد زیادی از نماینده‌های مجلس موافق درج قیمت‌ها هستند و چهره‌های زیادی به اهمیت شفاف‌سازی و درج قیمت‌ها اشاره کرده‌اند.

* تجربه دوبار حذف قیمت‌ها نشان داده که بعید است این موضوع روی وضعیت افزایش و کاهش قیمت‌ها موثر بوده باشد و این‌بار برخلاف دفعات قبل گزارش‌های دقیقی درباره اثربخشی این سیاست وجود دارد.

* سومین دلیل که مهم‌تر از بقیه هم هست اینکه حالا تا اندازه‌ای ثبات در بازارهای مختلف دیده می‌شود، درحالی‌که قبلا هربار که مراجع قضایی حکم به توقف درج قیمت دادند، بازار بسیار ملتهب بود و هر روز و هر ساعت قیمت‌ها به سمت بالا تغییر می‌کردند، اما حالا عوامل مختلف دست به دست هم داده که تا اندازه‌ای بازار خودرو و مسکن شکل‌وشمایل کاهشی به خود بگیرد.

کدخبر: ۳۶۸۴۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر