کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۴۵۶۷
تاریخ خبر:

ورود ‌بیل گیتس برای جلوگیری از پایان زودرس جهان

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| طرح کاهش تورم توسط بسیاری از کارشناسان و کاربران فضای مجازی آمریکا تغییر نام داد و به طرح پیروزی بایدن و دموکرات‌ها موسوم شد. گفتنی است این طرح پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و مسیر پر پیچ‌‌و‌خمی که در مجلس سنا طی کرد، با تک‌رای تعیین‌کننده کامالا هریس به‌عنوان رئیس این مجلس تصویب شد و سه‌‌شنبه هفته گذشته نیز به امضای جو بایدن درآمد. عده دیگری از مردم نیز فارغ از برد و باخت‌ها و منازعات سیاسی به این قانون نگاه کردند و آن را یک پیروزی بزرگ برای بشر و آینده جهان دانستند.

در متن این قانون بیشترین بودجه‌ تاریخ جهان برای کنترل و مدیریت تغییرات اقلیمی و گسترش انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است. تجربه نشان داده است که دیگر کشورهای جهان دیر یا زود همان مسیری را پیگیری می‌کنند که آمریکا پیموده است و این اتفاق می‌تواند شروعی برای جلوگیری از پایان زودرس جهان باشد. تخصیص بودجه ۳۷۰ میلیارد دلاری توسط دولت بایدن در این بخش سبب شده است سهام شرکت‌هایی که در زمینه انرژی‌های پاک فعالیت می‌کنند رشد قابل‌توجهی داشته باشد. همچنین توجه سرمایه‌گذاران به میلیون‌ها طرح و ایده‌های استارتاپی در این زمینه جلب شده است.

بیل گیتس وارد می‌شود
روز گذشته بلومبرگ در خبری اختصاصی فاش کرد که بیل گیتس در متقاعد کردن سناتورها به منظور تصویب این قانون نقش اساسی داشته است. پس از مخالفت‌های سناتور جو منچین با طرح بزرگ اقتصادی بایدن که منجر به متوقف شدن چند ماهه رسیدگی به آن در مجلس سنا شد، بیل گیتس که نگران بود بندهای محیط زیستی این طرح فدای بازی سیاست‌، قدرت و پول شود وارد میدان شد.

گیتس ابتدا جلسه‌ای طولانی و مفصل با چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا گذاشت و اهمیت تصویب بودجه محیط زیستی را برای او شرح داد و هشدار داد که این فرصت می‌تواند آخرین تلاش بشر برای حفظ حیات باشد و زمان برای جبران تعلل‌ها تمام شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که گفت‌وگوهای ۲ نفره بایدن و منچین نتوانست او را برای رای مثبت به این قانون نرم کند و منچین زمانی رضایت به تصویب این قانون داد که چاک شومر در گفت‌وگویی ۲ نفره با منچین از اهمیت و ضرورت این قانون برای حیات بر روی کره زمین سخن گفت.

بیل گیتس در سخنرانی‌های قبلی از افسوس خود مبنی بر عدم تصویب قانون انرژی‌های پاک در سال ۲۰۱۹ سخن گفته بود و این نکته را یادآوری کرده بود که رای چند سناتور موافق طرح در یک دورهمی شام تغییر پیدا کرد و این افراد به مخالفان طرح تبدیل شدند. حالا گزارش‌ها نشان می‌دهد بیل گیتس با توجه به این تجربه تلخ، بیکار ننشست و با سناتورهایی که حدس می‌زد تغییر رای‌شان محتمل است جلسه برگزار کرد و آن‌ها را متقاعد کرد با تمام قوا از این قانون حمایت کنند. بیل گیتس پس از تصویب این قانون به رسانه‌ها گفت «حالا زمان آن رسیده است که از ده‌ها میلیون استارتاپ محیط‌زیستی مانند اکوسم، کمنت و بریم استون حمایت کنیم.»

اکوسم
سیمان و دیگر مصالح ساختمانی از پرمصرف‌ترین محصولات تولیدی در کارخانه‌های جهان است. در این میان سیمان بیشترین حجم مصرف را دارد و حجم تولید سیمان در جهان نیز قابل توجه است. ارزش کل سیمان تولید شده در جهان در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۲۶.۸ میلیارد دلار برآورد شده است و این رقم با افزایش تقاضا تا سال ۲۰۲۹ به ۴۸۱.۷ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر ۸‌درصد از دی‌اکسید‌کربن موجود در جو زمین را کارخانه‌های سیمان تولید می‌کنند.

با افرایش تقاضا، میزان آلایندگی کارخانه‌های سیمان نیز افزایش می‌یابد. استارتاپ اکوسم که یک استارتاپ ایرلندی است تمرکز خود را بر روی تولید سیمانی گذاشته است که با بالاترین کیفیت، سازگار با محیط زیست است و برای تولید آن دی‌اکسید‌کربن کمتری در جو زمین رها می‌شود. هرچند این استارتاپ همچنان در مرحله توسعه است اما توانسته با کاهش ۱۴ میلیون تنی میزان دی‌اکسید‌کربن تولید شده در کارخانه‌های اروپایی، ۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کند و کار خود را گسترش دهد.

کمنت
دولت جو بایدن به‌عنوان اولین دولت در جهان، قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن تا پایان سال ۲۰۳۵ باید نیمی از خودروهای آمریکا خودروهای الکتریکی باشند. برخی از کشورهای اروپایی نیز این چشم‌انداز را تا پایان سال ۲۰۴۰ برای خود متصور شدند. این اتفاقات و نگرش مثبت غرب به آینده خودروسازی سبب شده است تا چشم‌ها به پیشرفت‌ فناوری در این عرصه دوخته شود.

استارتاپ کمنت در زمینه تولید باتری‌های الکتریکی خودروهای سبز فعالیت می‌کند. این استارتاپ می‌گوید هرچند با تولید این باتری‌ها جهان پاک‌تر از پیش می‌شود اما در روند تولید همین باتری‌ها نیز آلاینده‌های کربنی تولید می‌شوند که کنترل و بازیافت آن‌ها از منظر شیمیایی کار بسیار سختی است. تمرکز این استارتاپ بر روی کنترل آلاینده‌های تولید شده در این کارخانه‌هاست.

بریم استون
طراحی و ساخت مواد اولیه و مصالحی که با محیط زیست سازگار باشند کار دشوار و پیچیده‌ای است. به علاوه اگر راهی هم برای این منظور پیدا شود هزینه‌بر خواهد بود و سبب می‌شود قیمت تمام شده برای مشتری بسیار بالاتر از محصولات مشابه باشد. به همین دلیل تقاضای محصولات آلاینده به‌مراتب بیشتر از محصولات سازگار با محیط زیست است. استارتاپ بریم استون که به تازگی ۵۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است سعی دارد میزان کربن آزاد شده در برخی از کارخانه‌ها را به صفر برساند بدون آن‌که افزایش هزینه دراماتیکی در قیمت تمام شده حاصل گردد.

کدخبر: ۴۷۴۵۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر