کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۹۱۹
تاریخ خبر:

ورود همه به‌جز شاسی‌بازها ممنوع!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| ولوو XC90 از هر نظر اس‌یووی مقبولی است؛ جز آنکه هر چند وقت یک بار خبر آتش گرفتن موتورش منتشر می‌شود و البته وضعیت نه‌چندان روشن خدمات پس از فروش آن! البته هنوز هم با شنیدن نام خودروی سوئدی ممکن است در ذهن برخی ساب‌های زمخت قدیمی تداعی شود.

از این رو ضمن احترام به شایستگی XC90 در این رقابت آن را کنار می‌گذاریم و به سراغ دو گزینه دیگر از لاکچری‌های پرفروش بازار ایران می‌رویم. لکسوس RX200 توربو با کیت اف اسپرت مدل ۲۰۱۸ که نسخه فول آن موسوم به نسخه ۹ کلید هم‌قیمت پورشه ماکان فول مدل ۲۰۱۸ است: ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ناقابل.

طراحی
شاید اگر عضو کلوپ هواداران پروپاقرص لکسوس نباشید پرداخت رقمی نزدیک به ۸ میلیارد را برای RX پول حرام کردن بدانید. نمای جلوی خودرو با لکسوس NX مو نمی‌زند و این در حالی است که شما نزدیک به دو برابر NX برای خرید RX هزینه کرده‌اید. نمای عقب RX، البته به جز مجموعه جذاب اگزوز آن، از NX و حتی RX350 نسل قبل هم زشت‌تر و ساده‌تر است.

در آن سوی میدان پورشه ماکان امضای مایکل موئر، طراح مشهور مرسدس کلاس SL‌ را بر خود دارد. گرافیک چراغ‌های جلویش شبیه ‌ کاین اما به‌روزتر است و گرافیک چراغ‌های عقبش هم ۹۱۱ دوست‌داشتنی را در عین ویژگی انحصاری پف‌کرده ‌بودن تداعی می‌کند. البته از نظر ابعاد کلی لکسوس RX بزرگ‌تر است و بیشتر عضلاتش را در خیابان به نمایش می‌گذارد.

کابین و آپشن‌ها
راحتی و ارگونومی صندلی‌های RX از قدیم زبانزد بوده و خوشبختانه RX200 توربو هم این ویژگی را حفظ کرده است. هم صندلی راننده و هم صندلی سرنشین جلو هر دو ۸ حالته برقی با دو حالت ویژه مخصوص گودی کمر هستند و هر دو گرم‌کن و سردکن دارند. اگرچه طراحی داشبورد و کنسول در حد خودرویی با این قیمت نیست اما دسترسی خوبی به آنها وجود دارد و پاسخگویی صفحه نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی خوب است.

سیستم صوتی مارک لوینسیون نیز تجربه گوش دادن به موسیقی مورد علاقه با بهترین کیفیت را تضمین می‌کند. در آن سوی میدان کابین ماکان جلای خاورمیانه‌ای کاین را ندارد اما با همان انبوه دکمه‌ها در کنسول و اطراف گیربکس مواجهیم. صندلی راننده ۱۴ حالته است و در نسخه‌های خاص ماکان سیستم صوتی برمستر هم پیدا می‌شود.

۹ کلید اشاره به ۹ دکمه زیر دسته‌دنده این خودرو دارد که شامل دکمه‌های اسپرت و اسپرت پلاس (برای تنظیم همزمان حساسیت فرمان، پدال گاز، جعبه‌دنده و تعلیق)، دکمه تعلیق هوشمند یا PASM (با سه حالت کامفورت+اسپرت+اسپرت پلاس)، دکمه تنظیم ارتفاع (کاهش ارتفاع تعلیق به میزان ۱۰ میلی‌متر)، دکمه کنترل پایداری (ESP)، دکمه آفرود (برای مسیرهای شنی، برفی و یخی)، دکمه ماندن در لاین (کنترل فرمان خودرو برای ماندن بین دولاین)، دکمه اگزوز اسپرت، دکمه استارت استاپ انجین (خاموش کردن پیشرانه در حالت توقف برای کاهش مصرف سوخت) می‌شوند.

پیشرانه
هر دو خودرو به پیشرانه دو لیتری توربو مجهزند که در RX200 قدرت آن ۲۳۸ اسب بخار و گشتاورش ۳۵۰ نیوتن‌متر است. ماکان هم ۲۵۲ اسب بخار نیرو قدرت و ۳۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در کل موتور ماکان بهتر است چون شتاب بالاتر (۶٫۷ ثانیه) و مصرف سوخت کمتر (۷٫۴ لیتر) دارد. لکسوس با شتاب ۹٫۵ ثانیه‌ای و مصرف ۸٫۱ لیتری واقعاً اعصاب ‌خردکن است!

کدخبر: ۴۲۱۹۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر