کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۸۱۸
تاریخ خبر:

ورود حامله‌ها به آمریکا ممنوع‌!

روزنامه هفت صبح | موانع و محدودیت‌های تازه بر سر راه ایرانی‌ها برای سفر به آمریکا. سه سال پیش تقریبا در همین مقطع از سال دونالد ترامپ یک فرمان مهاجرتی امضا کرد که بر اساس آن ورود شهروندان ۷ کشور از جمله ایران به آمریکا ممنوع شد. از آن زمان دانشجویان و تاجران ایرانی برای ورود به آمریکا با مشکلات غیرمترقبه‌ای مواجه شدند و حالا در سه هفته اخیر دولت آمریکا قوانین سختگیرانه‌تری را اعمال کرده که اوضاع را برای ایرانی‌ها به مراتب سخت‌تر از قبل می‌کند.

از لغو ویزای تجاری و سرمایه گذاری گرفته تا بازجویی‌های سنگین از ایرانی‌ها در مرز آمریکا با کانادا و محدودیت‌های تازه برای صدور ویزا‌ برای زنان باردار. در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از بازداشت و بازگرداندن دانشجویان ایرانی در مبادی ورودی به خاک آمریکا منتشر شد که یک نمونه آن مشکلاتی بود که برای یک دانشجوی ایرانی به نام شهاب دهقانی رخ داد و بازداشت او در فرودگاه بوستون بازتاب رسانه‌ای وسیعی داشت.

به نظر می‌رسد دولت ترامپ بعد از تنش‌های اخیر با ایران و ترور شهید سردار قاسم سلیمانی اقدامات تازه‌ای را برای تحت فشار گذاشتن مسافران ایرانی شروع کرده است. در این حد که چند روز پیش شبکه سی بی سی نوشت ماموران مرزی آمریکا یک راننده کامیون به نام بابک سلیمانی ساکن کانادا را در مرز آمریکا بازداشت کردند و به کانادا بازگرداندند فقط به این دلیل که فامیلی او با شهید قاسم سلیمانی مشابه بوده!

* یک: لغو صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی
سه روز پیش اداره تابعیت و مهاجرت آمریکا رسما اعلام کرد از این به بعد ویزاهای ای-۱ و ای-۲ که ویژه سرمایه‌گذاران و بازرگانان است برای ایرانی‌ها صادر نمی‌شود. در بیانیه‌ای که صادر کردند هم دلیل این تصمیم را پایان عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا عنوان شده. این عهدنامه در حقیقت در سال ۱۳۳۴ امضا شده بود و با تائید در مجالس شورای ملی و سنا تبدیل به این قانون شده بود. این عهدنامه در حقیقت تنها پیمان دیپلماتیک ایران و آمریکا محسوب می‌شد که هنوز پابرجا مانده بود.

البته مهرماه پارسال پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که آمریکا از این عهدنامه خارج می‌شود. حالا خروج از این عهدنامه زندگی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد‌؟ به گفته وکلای مهاجرت بعضی دانشجویان ایرانی بعد از دوران فارغ‌التحصیلی و در بازه زمانی‌ای که هنوز استخدام نشده‌اند با استفاده از این نوع ویزا در خاک آمریکا می‌ماندند و حالا با لغو این قانون به مشکل می‌خورند. البته اینطور که از بررسی اطلاعات روی سایت فدرال رجیستر دستگیرمان شد ویزای E از نوع مهاجرتی برای ایرانی‌ها حذف نشده، بلکه امتیاز ویزاهای E1‌و E2 غیر مهاجرتی از ایرانی‌ها سلب شده است. ‌

* دو: لغو صدور ویزا برای زنان باردار
وزارت خارجه آمریکا به افسران اداره مهاجرت و گذرنامه این کشور دستور داده برای زنان باردار دیگر ویزا صادر نکنند. اینطور که رسانه‌های آمریکایی نوشتند در صورتی که ماموران این اداره تشخیص دهند سفر زنان باردار به این کشور با هدف وضع حمل و کسب امتیاز شهروندی برای فرزندشان باشد،‌ درخواست مادران رد می‌شود. این دستور از روز جمعه عملا اجرایی شده و شامل همه درخواست‌های ویزا از جمله گردشگری و درمانی و دیدار با دوستان و اعضای خانواده هم می‌شود.

کاخ سفید توضیح داده:«اتخاذ این تصمیم هم از نظر تامین امنیت عمومی و هم به لحاظ تامین امنیت ملی و اجرای درست قوانین مهاجرتی اهمیت دارد.»‌ این در حالی است که بر اساس ماده ۱۴ قانون اساسی آمریکا هر نوزادی که در این کشور متولد شود در بدو تولد تابعیت آمریکایی به او تعلق می‌گیرد. وب سایت بی‌بی‌سی از قول بعضی وکلای مهاجرتی نوشته این مقررات تازه عملا بخشی از مقررات منع سفر است که شامل شهروندان ایرانی می‌شود.

* سه: بازجویی از متولدین ایران در مرز آمریکا و کانادا
در هفته‌های اخیر گزارش‌های پراکنده‌ای منتشر شده بود از بازجویی‌های طولانی و آزاردهنده ایرانی‌ها در مرز آمریکا و کانادا. اولین بار رسانه کانادایی سی‌بی‌سی نوشت که مرزبانان آمریکایی موظف شدند هر مسافر متولد ایران را بازداشت کنند و مورد بازجویی قرار دهند. در همین مقطع بود که گزارشی هم منتشر شد مبنی بر اینکه یک راننده کامیون ساکن کانادا در مرز آمریکا و کانادا بازداشت شده.

ماجرا بلافاصله در رسانه‌های آمریکایی هم منعکس شد و چند نماینده کنگره از جمله الیزابت وارن نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. ماجرا اینطوری بوده که حتی ایرانی‌هایی که اقامت دائمی در این کشور هم دارند بازجویی می‌شدند. مسئولان گمرک و مرزبانی آمریکا اول زیر بار نمی‌رفتند اما بعد تایید کردند که مسافران در مرز کانادا معطل شده‌اند اما دلیل آن «افزایش مسافران و تعداد محدود کارمندان در تعطیلات سال نو بوده است». سی‌بی‌سی در گزارش تازه‌ای تعداد ایرانیانی که در این ماجرا بازداشت شدند را ۲۰۰ نفر گزارش کرده است.

کدخبر: ۳۰۵۸۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر