کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۴۵۱
تاریخ خبر:

ورشکستگی ستاره‌های فوتبال؛ ‌آن همه پول‌ کجا می‌رود؟

هفت یک- فوتبالیستی که برای سه باشگاه بزرگ فوتبال جهان بازی کرده، وقتی‌که فهمید به‌زودی ورشکسته خواهد شد، شروع به گریه کرد. رئیس یک باشگاه لیگ برتری دوباره حقوق کاپیتان خود را برای باخت دوباره در قمار، زودتر پرداخت کرد. در دادگاه، یک بازیکن به قاضی دادخواستی ارائه داده تا بعد از اینکه پول‌هایش را ذره‌ذره به باد داد، میزان نفقه پرداختی برای فرزندش را کاهش دهد.

اینها بخشی از سریال «همسران فوتبالیست‌ها» نیست‌، بلکه داستان‌های واقعی در زندگی خصوصی سه بازیکن شاغل در فوتبال انگلیس را بیان می‌کند. چهل‌درصد از این بازیکنان در دوران بازی و پس از بازنشستگی دچار مشکلات مالی می‌شوند. اما درحالی‌که میانگین دستمزد سالانه یک فوتبالیست لیگ برتر بسیار بالاست، چگونه بسیاری از آنها در چنین شرایط سختی قرار می‌گیرند؟

برای برخی از بازیکنان، این مشکلات با افزایش آدرنالین بعد از امضای اولین قرارداد حرفه‌‌ای آغاز می‌شود. بازیکنی از لیورپول به‌تازگی پاکت اولین بسته دستمزد خود را باز کرده و مستقیما به یک نمایندگی فروش ماشین نزدیک به زمین تمرینی باشگاه لیورپول در ملوود رفت. این بازیکن تصمیم گرفت یک خودروی جدید رنج‌روور را خریداری کند و در ادامه متوجه شد که توانایی بازپرداخت قسط خودروی خود را نخواهد داشت.

لیورپول از اشتباه این بازیکن باخبر شد و خیلی سریع با پیتر فرچیلد تماس گرفت. مشاور خصوصی و مالیاتی که کارش دادن مشاوره مالی به بازیکنان آکادمی در باشگاه‌های لیگ برتر و دسته‌های پایین‌تر است. بعدا جلسه‌ای بین فرچیلد و بازیکن لیورپول برگزار شد. فرچیلد در این باره به «فورفورتو» گفت: «این بازیکن درآمد خالص و ناخالص خود را اشتباه گرفته بود. من باید به او می‌گفتم که درآمدش بعد از احتساب مالیات چقدر خواهد شد. خوشبختانه ما موفق به برقراری ارتباط با کمپانی فروش ماشین به آن بازیکن شدیم و آنها قبول کردند خودرویی که به آن بازیکن فروخته بودند را پس بگیرند.»

دنی کاداماتری شروع درخشانی در اورتون داشت و در اولین بازی مقابل چلسی، به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد اما اوضاع برای او در ادامه دوران حرفه‌ای خوب پیش نرفت.فرچیلد معتقد است فشار بازیکنان هم‌سن و سال عامل مهمی در اشتباهات مالی بازیکنان جوان است. او ادامه داد: «آنها یک پارکینگ پر از اتومبیل‌های فوق‌العاده در محل تمرین می‌بینند و نمی‌توانند قبول کنند که باید با خودروی فیات پونتو رانندگی کنند.» دنی کاداماتری، پدیده سابق اورتون، اولین بازی خود را در ۱۷سالگی انجام داد و اتفاقات مشابهی را در دوران حضور در استنلی پارک تجربه کرد.

او در این رابطه به فورفورتو گفت: «من کیف پول بازیکنان ثروتمند و خودروی آنها را می‌دیدم و احساس می‌کردم من هم باید در سطح آنها باشم. گرفتار شدن در چنین شرایطی دشوار نیست.» زیاده‌روی‌های او در مقایسه با یک ستاره مشهور لیگ برتر که برای یک باشگاه لندنی بازی می‌کند، تقریبا ناچیز به‌نظر می‌رسد. این بازیکن ۲۴ ساله در هفته ۳۵۰۰۰ پوند دریافت می‌کند، اما قول داده مبلغ قابل‌توجهی را در پایان ماه به خانواده، دوستان و آشنایان خود تخصیص دهد.

برای بازیکنان رده بالای فوتبال یافتن دوستان واقعی کار دشواری است. مدیر برنامه‌ها، مشاوران مالی و بیزینس‌مَن‌ها غالبا به‌دنبال این هستند در ازای سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه، به‌جای بازگشت سرمایه برای بازیکن، درآمد خود را چندین برابر کنند. لوئیس ساها، مهاجم سابق منچستریونایتد، اورتون و تاتنهام اسپرز در این رابطه به فورفورتو گفت: «در یک مقطع من ۳۰ پیشنهاد از افراد مختلف داشتم. وقتی فوتبال بازی می‌کنید، فرصت ندارید تحقیقات صحیحی برای سرمایه‌گذاری انجام داده و متوجه شوید باید به چه کسی اعتماد کنید. گفتن این جمله که نه، من نمی‌خواهم سرمایه‌گذاری کنم برای شما دشوار می‌شود.»

این بازیکن ۳۸ ساله چندین تجربه دسته اول در به یغما رفتن سرمایه خود در کارنامه دارد. چند سال پیش ساها ترغیب شد روی طرحی که توسط بانکی در انگلیس اداره می‌شد، سرمایه‌گذاری کند و به او وعده داده شده بود در صورت سرمایه‌گذاری در یک شرکت فناوری‌های خاص، از پرداخت مالیات معاف شود، اما این سهام به سودآوری نرسید. ساها در ادامه گفت: «در پایان من یک مبلغ شش رقمی را از دست دادم. بعد از آن من نگران سرمایه خود شده و دریافتم که باید بیشتر مراقب باشم.» البته لوییس ساها تنها بازیکنی نبود که در رابطه با طرح‌های پرسود وسوسه شده بود. یک بازیکن لیگ برتری دیگر با وسوسه هم‌بازی خود در زمینه ملک و املاک در مراکش سرمایه‌گذاری کرد و در این مسیر نزدیک به ۱۰۰ هزار پوند از دست داد.

فرچیلد در این رابطه گفت: «من به او گفتم مکان سرمایه‌گذاری خود را در گوگل ارث جست‌وجو کند و او حتی نمی‌دانست کجا زمین خریده است. برای رسیدن به آنجا شما باید به مراکش پرواز کرده، سپس پرواز داخلی دیگری را انجام دهید و در ادامه نیز سه ساعت برای رسیدن به محل مورد نظر رانندگی کنید. من به آن بازیکن گفتم: در این شرایط چگونه می‌خواهید برای شروع کار، نیروی کار و مصالح ساختمانی را به آنجا ببرید؟ او سرمایه‌گذاری نکرد، اما بقیه دست به چنین کاری زدند و سرمایه خود را از دست دادند.»

«سر رفتن حوصله و ملال» بهانه‌ای بود که گریم لاو هنگام مصاحبه با ۳۴ بازیکن حرفه‌ای فعلی و سابق، از‌جمله ستاره‌های بین‌المللی لیگ برتر و همچنین بازیکنانی شاغل در لیگ‌های پایین‌تر، از آنها بارها و بارها شنید و به‌عنوان بخشی از تز دکترای خود در دانشگاه چستر به آن اشاره کرد. یکی از بازیکنان به او گفت که پوکر آنلاین را هیجان‌انگیزتر از حضور در مسابقات فوتبال می‌دانست. دیگری اعتراف کرد که سرگرمی بازی‌های ویدئویی FIFA، تجربه هدایت تیم و همچنین اینکه مبلغ قابل‌توجهی در هر بازی شرط‌بندی می‌شود، گاه از لذت حضور در فوتبال واقعی برای او بیشتر است.

بسیاری از بازیکنان فاش کردند که عملکرد آنها در میدان بعد از دست دادن هزاران پوند در جلسات قمار در اتوبوس تیم، تحت تاثیر قرار گرفته است. بسیاری از فوتبالیست‌ها نیز مبالغ هنگفتی در سرمایه‌گذاری در بخش املاک از دست داده‌اند. این اتفاق برای لی هندری، هافبک سابق استون‌ویلا و انگلیس، که در سال ۲۰۱۲ ورشکسته شد، رخ داده است؛ اما او همه سرمایه خود را در راه قمار از دست نداد. هندری در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۵ گفت: «بدیهی است که مردم می‌توانند تصویری از شما را خلق کنند، اما من هرگز خودم را در قامت قمارباز نمی‌دیدم. من دوست دارم بیرون بروم و مانند همه لذت ببرم، اما متاسفانه شرایط خوب پیش نرفت، وضعیت بازار خراب شد و من نتوانستم خانه خود را به فروش برسانم.»

لی هندری بعدها فاش کرد که مشکلات مالی باعث شده او دو بار تصمیم به خودکشی و پایان دادن به زندگی خود بگیرد. زندگی برای بازیکنان پس از خداحافظی از فوتبال به سرعت تغییر می‌کند و شگفت‌آور است که ۳۳درصد از بازیکنان در مدت ۱۲ ماه بعد از آویزان کردن کفش‌های خود، طلاق می‌گیرند. در سال ۲۰۰۴ و طبق حکم دادگاه، ری پاولر مجبور به پرداخت هر سال ۴۴۰ هزار پوند که بیش از یک‌سوم حقوق ۱٫۲ میلیون پوندی‌اش در آرسنال بود، به کارن همسر سابق خود شد. او همچنین باید دو خانه بدون وام به ارزش یک میلیون پوند و ۲۵۰ هزار پوند نیز برای همسرش فراهم می‌کرد.

کدخبر: ۴۱۰۴۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر