کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۲۵۵
تاریخ خبر:

ورزش ایران زیر‌تیغ کمیته بین‌المللی المپیک؟

روزنامه هفت صبح، محمدجواد ترابی | سعید مولایی. باید می‌باخت. می‌گویند خودش باخته، اما مگر می‌شد پیروز میدان بیرون بیاید که در فینال به حریف اسرائیلی بخورد؟ او البته راه علیرضا کریمی کشتی‌گیر را نرفت. باخت؛ به ایران برنگشت و به آلمان رفت و حالا می‌خواهد با پرچم IOC‌ یا همان کمیته المپیک در رقابت‌ها حاضر شود. آن زمان لابی رسول خادم تا‌حدود زیادی توانست اثر سنگین «باید ببازی» را رام و کم اثر کند، اما ماجرای سعید مولایی آتشی شد بر خاکستر آن.

*** فلاش بک
بیست و هفتم فروردین ۱۳۹۷٫ نامه رسول خادم به شورای عالی امنیت ملی جنجال به‌پا کرد. او در بخش‌هایی از نامه‌اش نوشته بود: «مطمئن هستم که در جریان مسئله افزایش محرومیت‌های قهرمانان ملی کشتی در مواجهه با نمایندگان رژیم صهیونیستی هستید. موضوعی که … کشتی کشور را نیز با خطر تعلیق مواجه ساخته است…

درخواست خانواده بزرگ کشتی ایران این است که به دستگاه دیپلماسی کشور ابلاغ کنید تا برای حمایت از قهرمانان ملی کشتی و به طور کلی ورزش ایران، در برابر مناسبات آمریکایی- اسرائیلی «کمیته بین‌المللی المپیک» که مردم عزیز کشورمان را از کسب افتخارات ملی توسط قهرمانان نام‌آورشان محروم‌ می‌کند، با ورود تیم‌های دیپلماسی واجد شرایط به کمیته یاد شده، دفاع شود. …. قهرمانان ملی ما از شکست دربرابر حریفان هراسی ندارند، ما از «مفت بازی» بیزاریم… زمان بسیار محدود است و فعالیت دیپلماتیک کاری است که نیاز به زمان دارد.»

نهم آبان ۱۳۹۷، رسول خادم استعفا داد و در متن نامه‌ای که برای اعضای مجمع عمومی فدراسیون کشتی ارسال کرد، نوشت: «اینکه بخواهی هر روز از مقامی عالیرتبه، طلب حق وحقوق ورزش ملی‌ات را داشته باشی و بعد بنا به سنت سیاسیون، پاسخی جز «سکوت» و یا «… همین است که هست…» دریافت نکنی، تا یک جایی معنی دارد… اما ادامه‌اش اصلا خوشایند نیست… » جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۸ خبر تقاضای پناهندگی سعید مولایی به ‌آلمان در رسانه‌ها پیچید. البته که خبر پناهندگی خیلی زود تکذیب شد، چرا که مولایی همسری آلمانی دارد و در واقع صرفا به ایران بازنگشته است. اما اصل خبر چه بود؟

*** خودش باخته! نباخته؟
خبرهای درگوشی می‌گفت کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به سه فدراسیون کشتی، جودو و کاراته که احتمال مواجهه ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی بیشتر است، فشار وارد کرده است و هشدارش را پیش‌تر رسول خادم داده بود، اما گوش شنوایی برای این هشدار نبود. سعید مولایی این بار در مسابقات قهرمانی جودوی جهان، در نیمه نهایی به حریفش باخت.

از اینجا دو قرائت از اتفاق بیرون آمده. قرائت ایرانی که خودش باخته و قرائت فدراسیون جهانی که به ویژه با گفته‌های مولایی، زیر بار نمی‌رود و می‌گوید تحت فشار باخته است. مولایی هم به یک رسانه فارسی‌زبان آن‌ورآبی گفته: «صالحی امیری، رئیس‌کمیته‌ملی المپیک و داورزنی، معاون وزیر ورزش، تلفنی از او خواستند به حریف‌اش در نیمه‌نهایی ببازد تا به جودوکار اسرائیلی نخورد.» صالحی امیری اما دیروز نامه‌ای به توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ارسال کرد .‌

و دربخشی از این نامه با اشاره به سناریوی از پیش برنامه‌ریزی شده ویزر(رئیس فدراسیون جهانی جودو) گفته که او در حاشیه مسابقات جهانی ژاپن شرایط دلهره‌آور و پراسترسی را برای سعید مولایی ملی‌پوش کشورمان به تصویر کشیده و به او القا کرده که در صورت بازگشت به وطن، با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

در ادامه این نامه صالحی امیری اشاره کرده است که ویزر با قول حمایت از این ورزشکار برای پیوستن به تیم پناهندگانIOC ، سعی در ترغیب ورزشکار به درخواست پناهندگی در آلمان کرده است و شکی نیست که مولایی به خاطر همین فضای التهاب آور به وجود آمده در مسابقات جهانی نتیجه نگرفته است.

صالحی امیری نامه‌اش به باخ را اینگونه به پایان می‌رساند که «مطلع باشید که به مولایی پیغام و اطمینان داده‌ام هیچ تهدیدی متوجه شخص وی و خانواده‌اش نبوده و نمی‌باشد و ضمانت می‌نمایم که همچون یک قهرمان در ایران با آغوشی باز مورد استقبال قرار خواهد گرفت.» رئیس فدراسیون جودو هم دیروز توئیت کرد که «پروسه (قانونی) را علیه فدراسیون جودو ایران آغاز خواهیم کرد.»

حال این زورآزمایی به کجا خواهد انجامید؟ خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی جریمه محدود و تذکر به فدراسیون جودوی ایران و بدبینانه‌ترین آن تعلیق ورزش ایران از سوی کمیته بین‌المللی المپیک است که حتی می‌تواند منجر به بی‌اعتبار شدن رویدادهای ورزشی و لیگ‌های داخلی شود. هیچ کس هشدارهای رسول خادم را جدی نگرفت.

کدخبر: ۲۷۸۲۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر