کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۴۸۵
تاریخ خبر:

وداع با اکبر ترکان؛ تکنوکرات صریح‌اللهجه

روزنامه هفت صبح، علی رستگار| در آخرین ساعات شنبه شب فرزند اکبر ترکان از درگذشت پدرش در سن ۶۹ سالگی خبر داد. ترکان از بیماری کلیوی رنج می‌برد و در واپسین روزهای زندگی هم در بیمارستان بستری بود و در اثر بیماری دیابت درگذشت. او یکی از ژنرال‌های دولت اول حسن روحانی بود و در انتخابات سال ۹۲ به عنوان معاون ستاد انتخاباتی او فعالیت می‌کرد. بعد از پیروزی روحانی در سال ۹۲ ترکان به شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری رفت و در عین حال تا آذرماه ۹۷ هم به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد.

ضمن اینکه سکان هدایت سازمان نظام مهندسی ساختمان را هم از سال ۹۲ تا ۹۵ به مدت سه سال در اختیار داشت. او مسئولیت‌های متعدد دیگری هم در دولت داشت و منتقدانش به او لقب ابوالمشاغل داده بودند. بعد از این مسئولیت‌های پرشمار در دولت دوم روحانی به تدریج حضور ترکان در تیم روحانی کمرنگ شد و در نهایت به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، از سال ۹۷ کنار رفت. ترکان از تکنوکرات‌های نزدیک به آیت‌الله هاشمی محسوب می‌شد که از سال‌های ابتدای انقلاب مسئولیت‌های کلیدی‌ برعهده داشت.

در سال‌های ۶۰ و ۶۱ استاندار ایلام بود. بعد استاندار هرمزگان شد و در دولت اول آیت‌الله‌ هاشمی هم به عنوان وزیر دفاع ایران معرفی شد. او تنها وزیر دفاع سال‌های بعد از انقلاب است که نظامی نبود. در دولت دوم هاشمی هم به عنوان وزیر راه و ترابری فعالیت می‌کرد. ترکان از لحاظ سیاسی به میانه‌روها و اعتدالگرایان نزدیک بود و همراه با چهره‌هایی مثل نوبخت و نعمت‌زاده و واعظی حزب عدالت و توسعه را در سال ۱۳۷۸ پایه‌گذاری کردند که بعدا هسته اصلی دولت حسن روحانی را تشکیل دادند.

با این حال او حتی در دوران احمدی‌نژاد هم از دایره مدیران ارشد کشور کنار گذاشته نشد و تا سال ۸۸ به عنوان معاون وزیر نفت به کار خود ادامه داد. اکبر ترکان یک سیاستمدار صریح‌اللهجه بود که نظراتش را بدون تعارف با همان لحن جدی خاص خود بیان می‌کرد. یک بار چند سال پیش گفته بود:‌ »اگر تعرفه‌های واردات را بردارند قابلیت رقابت در هیچ صنعتی را نداریم جز آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزی» جملاتی که تا مدت‌ها سوژه طعنه‌ و کنایه منتقدان دولت بود. او معمولا از افزایش قیمت ارز دفاع می‌کرد و آن را به سود تولید کشور می‌دانست و می‌گفت:‌

«بچه سوسول‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی در کانادا کیف می‌کنند.» ترکان این اواخر از فضای سیاسی کشور تقریبا دور شده بود اما جسته و گریخته از دولت هم انتقاد می‌کرد. مثل وقتی که تصمیم بنزینی دولت را غلط دانست یا یک بار هم گفت: «فکر می‌کردیم روحانی شبیه هاشمی است اما اشتباه می‌کردیم.» یا حتی در مصاحبه‌ای با سایت انتخاب گفت:‌ «روحانی رفتار اعلیحضرتی یک کمی دارد، ولی در قضاوت زیاده‌روی‌ شده.» آخرین پیش‌بینی این فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک دانشگاه شریف این بود که در انتخابات ۱۴۰۰ هیچ اصلاح‌طلبی تاییدصلاحیت نمی‌شود و پیروزی اصولگرایان سرنوشت محتوم این انتخابات است.

کدخبر: ۳۹۰۴۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر