کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۸۰۷
تاریخ خبر:

انتقاد از اظهارات ضدزنانه‌ فنونی‌زاده و‌ حیدری

روزنامه هفت صبح | ما خودمان سینمای آمریکا را بابت این توصیه‌های مکرر درباره نژاد و جنسیت مورد ملامت قرار می‌دهیم. اینکه مدام در فیلم‌ها و سریال‌هایشان مجبورند برابری نژادی و جنسیتی را مراعات کنند و در کلام و تصویر هم خودشان را متعادل کنند. (البته بخشی از این انرژی به تمایلات جنسیتی هم مرتبط است که داستانش جداست) این ترفندها به نظرمان زورکی است و در ارزشیابی آثار اختلال ایجاد می‌کند.

اما از آن‌سو گاه در همین ایران خودمان احساس می‌کنیم که ما هم به دستورالعمل‌های مشابهی در مورد جنسیت و نژاد و قوم محتاجیم؛ چه در کلام و چه در محیط‌های کار و زندگی. چند روز قبل مهدی فنونی‌زاده و سپهر حیدری، دو چهره مشهور فوتبال مردان و به قولی پیشکسوت‌های فوتبال،‌ در یک نبرد نه‌چندان موجه اینستاگرامی و در رجزخوانی‌های معمول همدیگر را برای تحقیر به شایستگی عضویت در تیم‌های بانوان خطاب کردند.

به شکل علنی از زن بودن نشانه‌ای برای تحقیر ساختند. یکی از آنها می‌گوید تو را قرار بود ببرند فوتبال بانوان؛ آن یکی می‌گوید تویی که نامردی کردی و تو باید به تیم بانوان بروی! جالب اینجاست که سپهر حیدری همیشه اصرار دارد با همسرش در مجامع عمومی ظاهر شود و مشخص نیست که آن مهر همسرانه چرا در کلام این‌گونه از بین می‌رود و زایل می‌شود.

این ادبیات زشت که وقتش رسیده است با قاطعیت و صراحت در موردش نوشت و انتقاد کرد، دیروز توسط یکی از موفق‌ترین چهره‌های فوتبال ما در سال ۲۰۲۰ مورد انتقاد قرار گرفت که خب این چهره موفق یک زن است. گلاره ناظمی، داور فوتسال و فوتبال که حالا از گزینه‌های فیفا برای عنوان بهترین داور سال یا حداقل یکی از ۱۰ داور برگزیده است.

این عنوان بدون توجه به جنسیت انتخاب شده؛ یعنی گلاره ناظمی با رقیبان مرد از سراسر جهان در کورس قرار دارد. ناظمی به ورزش سه گفته:‌ خیلی غم‌انگیز است که اینطوری صحبت و رفتار می‌کنند. جامعه فوتبال بانوان خیلی دلش پر است. هیچ‌کدام از این دو نفر شرایط فوتبال بانوان را درک نمی‌کنند که با چه سختی‌هایی و بدون اینکه امکانات کافی وجود داشته باشد، باید فعالیت کرد.»

ناظمی حرف‌هایش را از سر گرفت و بیان کرد:«اصلا بانوان در این درگیری نبوده‌اند، ولی یکی از آنها می‌گوید تو را قرار بود ببرند فوتبال بانوان؛ آن یکی می‌گوید تویی که نامردی کردی و تو باید به تیم بانوان بروی»! ناظمی با ابراز ناراحتی ادامه داد: «اینکه بانوان را با نامردی خطاب کنیم، خیلی بد است. اینکه یکی از آنها گفته، تو نامردی و باید به فوتبال بانوان بروی خیلی بد است. انگار زن بودن توهین است! این کار زیبنده نبود و باعث دلخوری شد و من هم خیلی ناراحت شدم».

ناظمی ۳۸ ساله و اهل گیلان و منطقه سیاهکل است. از سال ۲۰۱۴ به عنوان داور بین‌المللی انتخاب شد. داوری را ابتدا با فوتبال و بعد با قضاوت در لیگ برتر فوتسال بانوان آغاز کرد. وی در رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های جهان مردان ۲۰۱۹ در تایلند به عنوان داور اول مسابقه تیم‌های بارسلونا برابر شنزن چین، نماینده تایلند در برابر تیم بوکاجونیورز آرژانتین، شنزن چین در برابر منگوس برزیل و همین‌طور دیدار پایانی مسابقات را قضاوت کرد.

او تا به حال دوبار به عنوان یکی از ۱۰ داور برگزیده فیفا در فوتسال انتخاب شده. در کشوری که تیم فوتسال مردان یکی از ۵ کشور قدرتمند جهان است و داوران مرد نخبه‌ای هم دارد، این موفقیت گلاره و حضورش در مهم‌ترین مسابقات مردان همیشه با شگفتی و البته کمی هم حسادت همراه بوده است.

کدخبر: ۳۶۶۸۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر