کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۱۷۲
تاریخ خبر:

واکنش پلیس به‌شکایت سلبریتی‌ها درمورد سرقت منازل

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | همزمانی سرقت از سه واحد مسکونی در یوسف آباد با سرقت خانم آزیتا ترکاشوند موجب شد تا موجی از انتقاد از شرایط امنیت منازل شکل بگیرد و چند چهره سینمایی هم به میدان آمدند و از وفور سارقان منازل شکایت کردند.اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چه میزان زمینه برای سرقت مهیا شده است.یعنی رعایت ایمنی منازل تا چه میزان دست دزدان را از سرقت کوتاه می‌کند.

در ماجرای سرقت از یک آپارتمان ۱۰واحدی در یوسف‌آباد تهران، سرهنگ حسین مافی، رئیس کلانتری ۱۲۵ یوسف آباد که خودش شخصا به صحنه سرقت این آپارتمان ۱۰واحدی رفته است به هفت صبح می‌گوید:« واقعیت این است پلیس تلاشش را برای جلوگیری از سرقت‌ها انجام می‌دهد اما رعایت برخی نکات ایمنی نیز ضرورت دارد. در مورد این ساختمان که ۱۰واحد دارد وجود سرایدار و دوربین مداربسته از ملزومات است. در محله یوسف‌آباد بسیاری از خانه‌ها فاقد ملزومات ایمنی هستند. درباره آمار هم باید گفت خیر سرقت‌ها افزایش نداشته و شاید از ابتدای سال این دومین سرقت منزل در این منطقه باشد.»

البته که وقتی میدانی به سراغ ساختمان‌ها در این منطقه می‌رویم مشخص است به راحتی می‌شود از لبه دیوارها به داخل رفت چرا که حفاظ آهنی مناسب بر لبه دیوارها وجود ندارد. پنجره‌های بالکن طبقه اول هم حفاظ آهنی ندارد و دوربین مداربسته نیز برای ساختمان‌ها نصب نشده است. حتی در پرونده سرقت‌ها وقتی صاحبان منازل می‌دانند در خانه طلا و دلار نگهداری می‌کنند در نتیجه باید نکات ایمنی را رعایت کنند اگرچه بارها اعلام شده طلا، دلار و اقلام باارزش را در صندوق امانات بانک‌ها نگهداری کنید.

از دیگر سو اگر دیدید کسی به اصطلاح زاغ سیاه منزل را چوب می‌زند و بی‌هدف اطراف خانه می‌چرخد به پلیس اطلاع دهید. بسیاری از سرقت‌ها از پیش نقشه‌اش کشیده شده است. نکته مهم دیگر این است که به قول پلیس زمان سرقت‌ها تغییر کرده، قبلا نصف شب سارق‌ها به سراغ منازل می‌رفتند ولی اگر سرقت خانه یوسف‌آباد و منزل آزیتا ترکاشوند بازیگر را بررسی کنید درمی‌یابید یکی در ساعت ۹ شب و دیگری حوالی ۱۱ شب بوده پس ساعت سرقت‌ها نیز عوض شده است.

*** در پیدا کردن سارق،‌موقعیت اجتماعی افراد مهم نیست
درباره سرقت‌های رخ داده و همچنین سرقت از خانه سلبریتی‌ها که با خبر سرقت از خانه آزیتا ترکاشوند آغاز شد و بعد از آن بهاره رهنما نیز درباره سرقت از خانه‌اش نوشت؛ سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، پلیس پیشگیری پایتخت می‌گوید:«زمانی که خبر وقوع حادثه‌ای به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شود، هیچ سوالی مبنی بر اینکه حادثه‌دیده یا مالباخته کیست و دارای چه موقعیت اجتماعی است مطرح نمی‎‌شود.

تمام مردم از نظر پلیس یکسان هستند و به تمام پرونده‌ها نیز به طور یکسان رسیدگی می‌شود. اما گاهی در برخی پرونده‌ها که متعلق به افراد شناخته شده یا اصطلاحا سلبریتی است ما شاهد این موضوع هستیم که جزئیات حادثه از سوی خود این افراد اطلاع‌رسانی می‌شود و همین موضوع نیز به سبب شهرت فرد مورد توجه قرار می‌گیرد.»

او تاکید می‌کند:«به عنوان مثال در ماجرای سرقت اخیر از خانه یک بازیگر در محله نیاوران، رسیدگی به پرونده این سرقت نیز همچون دیگر سرقت‌ها در دستورکار قرار گرفته و از سوی همکاران من در مجموعه پلیس در دستور کار هم قرار دارد. پلیس در هیچ یک از موارد هویت مالباخته یا شاکی را اعلام نمی‌کند اما حالا که ایشان خودشان دست به اعلام این موضوع زده‌اند خوب است که همین موضوع بهانه‌ای شود تا ما از ظرفیت هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های شناخته شده برای ارتقای امنیت و ایمنی کمک بگیریم.»

موقوفه‌ای درباره رعایت ایمنی منزل مخصوصا در سرقت خانه ترکاشوند می‌گوید:«متاسفانه خانه این خانم بازیگر، فاقد کمترین تجهیزات و امکانات تامین امنیت نبود، پنجره‌ها در طبقه اول بدون حفاظ بوده و ساختار ومعماری بالکن نیز به گونه‌ای بود که عملا تبدیل به یک پلکان برای سارقان شده بود. یک سری موارد ممکن است مربوط به معماری باشد، اما موارد بسیاری از جمله ارتقای امنیت خانه باید از سوی خود صاحبخانه مورد توجه قرار بگیرد که اینگونه نبود.

پلیس قطعا به وظیفه خود در مورد رسیدگی به این پرونده همچون دیگر پرونده‌ها عمل خواهد کرد. اما باید بدانیم که جرائم از سرقت گرفته تا موارد دیگر یک بعدی نیستند و باید چندین عامل دست به دست هم بدهند. من به این بازیگر کشورمان پیشنهاد می‌دهم حالا که مردم را در جریان سرقت از خانه‌شان قرار داده، موارد ایمنی و ضعف‌های ایمنی خانه را نیز بیان کند تا شاید مردم با کمک از این موارد توجه بیشتری به ایمنی منازل‌شان داشته باشند.»

کدخبر: ۳۹۵۱۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر