کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۲۶۸
تاریخ خبر:

واکنش مرموز تلویزیون در صبح شنبه

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | بعد از اعلام اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره ‌سقوط هواپیمای اوکراین، شبکه‌های مختلف تلویزیونی واکنشی به این مسئله نشان ندادند و برنامه‌های روتین‌شان را روی آنتن بردند. عملکرد شبکه‌های مختلف تلویزیونی بعد از اعلام اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای اوکراین به دلیل خطای انسانی و شلیک اشتباه واقعا عجیب بود.

درست در شرایطی که همه منتظر بودند بعد از اعلام این اطلاعیه، تلویزیون، به این اتفاق مهم واکنش نشان دهد و برنامه‌هایی در این زمینه روانه آنتن کند، شبکه‌های مختلف سکوت کردند و به پخش برنامه‌های روتین‌شان ادامه دادند. اکثر شبکه‌ها به زیرنویس این خبر اکتفا کردند و حتی برای لحظه‌ای هم دست از پخش برنامه‌هایشان برنداشتند. هفت صبح عملکرد شبکه‌های مختلف را در این زمینه بررسی می‌کند.

*** سکوت شبکه‌های سیما
روز گذشته در گزارش همین صفحه درباره عملکرد شبکه‌های یک تا پنج در عزای عمومی سردار قاسم سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق نوشتیم. در ادامه این پرسش را مطرح کردیم که آیا لازم بود تمام شبکه‌ها مانند شبکه خبر عمل کنند و با تعطیلی برنامه‌ها، سعی در پوشش همه جانبه‌ این اتفاق‌ها داشته باشند؟

توضیح دادیم که هر شبکه هدف خاص خودش را دارد و باید منطبق با اهدافش به مسائل مهم روز ورود کند و تحلیل و بررسی نهایی را در اختیار شبکه خبر بگذارد. این‌بار اما مدیران، واکنشی کاملا متفاوت به ماجرای صبح شنبه نشان دادند و خیلی بی‌اهمیت از کنار آن رد شدند.

*** پخش سریال کمدی در شرایط بحرانی
روز گذشته، بخش خبری ساعت هفت صبح شبکه خبر برای اولین بار اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح درخصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را اعلام کرد. درست در همان زمان منتظر بودیم واکنش شبکه‌های یک، دو، سه، چهار و پنج را در این زمینه ببینیم. شبکه یک درحال پخش برنامه «صبح بخیر ایران» بود و تا پایان این برنامه هیچ حرفی از ماجرا توسط مجری برنامه به میان نیامد.

بلافاصله بعد از پایان برنامه سریال کمدی «زیر همکف» پخش شد. آن هم در شرایطی که کل هفته گذشته پخش این سریال متوقف شده بود و طبیعتا با توجه به اعلام این خبر مهم می‌توانستند صبح شنبه هم از بازپخش آن جلوگیری کنند. همزمان با پخش سریال، خبر اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس‌جمهور زیرنویس شد؛ فقط همین!

بعد از بخش خبری ساعت ۹ صبح و اعلام این خبر مهم توسط گوینده خبر، شبکه یک در ادامه هم واکنش خاصی به این مسئله مهم نداشت و در کمال ناباوری مستند حیات وحش روی آنتن فرستاد. برنامه «سیمای خانواده» هم درست مثل روزهای قبل روی آنتن رفت و مجریان در ابتدای برنامه کوچک‌ترین اشاره‌ای به این مسئله مهم نکردند و نهایتا فقط در یکی از بخش‌ها خیلی کوتاه درباره آن حرف زدند و تمام!

*** واکنشی کوتاه و بی‌تحلیل
شبکه دو تا قبل از ساعت ۱۰ و شروع «زنده باد زندگی» واکنش خاصی به این خبر نداشت. ابتدا مشغول بازپخش «عصرخانواده» بود و بعد هم برنامه کودک روی آنتن برد. در «زنده باد زندگی»، خسروی تسلیت گفت و در ادامه صرفا اطلاعیه سپاه کل نیروهای مسلح را روایت کرد و گفت که این اطلاعیه همه را در بهت و ناباوری فرو برده است. شبکه سه و پنج، نسبت به سایر شبکه‌ها، واکنش جدی‌تری به این مسئله داشتند.

ساعت حدود ۸:۱۵، حسین حسینی، یکی از مجریان برنامه «سلام صبح بخیر» مقابل دوربین قرار گرفت و با این شروع که احتمالا از طریق رسانه‌های مجازی و سازمان صداوسیما در جریان ماجرا قرار گرفته‌اید، یکی دو بند از اطلاعیه نیروهای مسلح را خواند و بعد هم در ادامه برنامه به شیوه همیشگی روی آنتن رفت. نهایتا در پایان برنامه مجددا در بخشی به برخی واکنش‌ها اشاره کرد و در پایان صحبت‌هایش هم گفت:«نجات در راستگویی است.»

مجری برنامه «یه روز تازه» شبکه پنج، طوری با ماجرا برخورد کرد که انگار اصلا مسئله مهمی نیست. او بعد از خواندن خبرها به همکارش گفت:« یک خبر دیگر هم هست که اگر اجازه بدی بگویم. خب این قصه‌ هواپیمای اوکراینی خیلی ابعاد مختلفی پیدا کرده. اطلاعیه‌ای دقایق پیش منتشر شده که فقط همان را می‌خوانم.»

*** گلایه‌ کارمندان صداوسیما
سکوت تلویزیون در قبال این اتفاق مهم با واکنش خود کارمندان صداوسیما روبه‌رو شد. گوینده شبکه خبر روی آنتن زنده توضیح داد که بعد از اعلام بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح، شبکه خبر تلاش کرده تا از مسئولان مربوطه در این زمینه دعوت کند تا راجع به جزئیات این اتفاق توضیحات بیشتری دهند اما تا الان که موفق نشده‌اند و منتظر هستند تا مسئولان قبول دعوت کنند.

رئیس خبرگزاری صداوسیما گفته:«چرا برخی مراجع رسمی سکوت کردند و رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی را به مسیر دیگری سوق دادند جای سوال دارد.» المیرا شریفی مقدم، گوینده شبکه خبر هم توئیت کرده:«در ساعاتی که باید بیایید برای عذرخواهی و توضیح، سکوت کرده‌اید! چرا ما را شرمنده مخاطب کردید؟»

کدخبر: ۳۰۳۲۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر