کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۱۰۸
تاریخ خبر:

واکنش شدید غربی‌ها به حکم حبس منتقد پوتین

روزنامه هفت صبح | یک: روز سه‌شنبه اصلی‌ترین منتقد پوتین به سه سال زندان محکوم شد. او در حالیکه به زندان منتقل می‌شد روی شیشه حائلی که بین خودش و دیگران قرار داشت، برای همسرش یولیا شکل قلب کشید و این تصویر در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات الکسی ناوالنی مخالف دولت روسیه روز سه‌شنبه در دادگاه عمومی‌شهر مسکو برگزار شد. براساس اعلام این خبرگزاری، قاضی دادگاه محکومیت تعلیقی وی را لغو و به جای آن «ناوالنی» را به اتهام تهدیدات امنیتی به سه سال و نیم حبس محکوم کرد. این دادگاه در حالی برگزار شد که نیروهای امنیتی روسیه، در مسکو به حالت آماده باش بودند.

* دو: الکسی ناوالنی بنا به درخواست اداره زندان‌های روسیه و به اتهام ایجاد تهدیدات امنیتی در این کشور دیروز در دادگاه حاضر شده بود. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیش‌تر حضور دیپلمات‌های غربی در جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امنیتی «الکسی ناوالنی» از منتقدین دولت مسکو را نشانه تلاش آنها برای مهار روسیه و اعمال فشار بر قاضی دانسته بود.

وی یادآوری کرد که بنابر آنچه مرسوم است، در دادگاه، دیپلمات‌ها از اتباع کشورهای خودشان حمایت می‌کنند. زاخارووا افزود: حضور آنها در دادگاه ناوالنی دیگر به منزله مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل نیست؛ بلکه به نمایش گذاشتن نقش ناخوشایند و نامشروع مجموع کشورهای غربی در تلاش برای مهار روسیه یا حتی اعمال فشار روانی بر قاضی دادرسی است.

* سه: همزمان، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین هشدار داد حضور دیپلمات‌های غربی در جلسه دادگاه ناوالنی که سه‌شنبه برگزار شد؛ طبق قوانین بین‌الملل بلامانع است حال آنکه آنها نباید در مسائل داخلی روسیه مداخله کرده یا دادگاه را تحت فشار بگذارند.

* چهار: الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت دولت روسیه، دو هفته پیش به محض بازگشت از آلمان در فرودگاه بازداشت شد. او اواخر تابستان گذشته در پی مسمومیت با گاز اعصاب نوویچوک به آلمان منتقل شده بود. مسمومیت و بازداشت وی عاملی شد تا بار دیگر کشورهای غربی حملات تندی را علیه روسیه انجام داده و مسکو را عامل مسمومیت ناوالنی معرفی کنند. روسیه دست داشتن در مسمومیت این منتقد را تکذیب کرده است.

* پنج: کشورهای غربی صدور حکم قطعی سه‌ سال و نیم زندان برای ناوالنی را محکوم کرده و خواستار آزادی او شدند. درخواست‌های مطرح شده از سوی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و سباستین کورتز، صدراعظم اتریش در میان درخواست‌های بسیاری از کشورهای غربی برای آزادی ناوالنی است. کاخ سفید نیز گفته که نگران این حکم صادره علیه ناوالنی است و جن ساکی، سخنگوی آن اعلام کرد:

بررسی اقدامات روسیه از سوی آمریکا شامل رسیدگی به پرونده الکسی ناوالنی هنوز در جریان است.
وی افزود:‌ اقدامات نگران کننده از سوی روسیه همچنان در حال بررسی است. وقتی ما به نتیجه برسیم، روند تعیین و مشخص کردن اقداماتی که باید در قبال روسیه گرفته شود، اعلام می‌شود.در همین حال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز خواستار آزادی ناوالنی شده است. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز خواستار آزادی سریع الکسی ناوالنی شده است.

وی در بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر شد، نوشته است: کانادا قاطعانه محکومیت حبس علیه ناوالنی را محکوم می‌کند. ما خواستار آزادی سریع او و معترضان صلح‌طلب و خبرنگارانی هستیم که در هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند. سیستم قضایی روسیه نباید هیچگاه برای اهداف و مقاصد سیاسی مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز خواستار آزادی ناوالنی شد و در توئیتی نوشت: محکومیت حبس برای الکسی ناوالنی غیرقابل قبول است. اختلافات سیاسی را نباید جرم تلقی کرد. ما خواستار آزادی سریع او هستیم. احترام و رعایت به حقوق بشر نظیر آزادی دموکراتیک مسئله‌ای نیست بخواهیم درباره‌اش مذاکره کنیم.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از روسیه خواست تا هرچه سریعتر ناوالنی را آزاد کند و در توئیتی نوشت: ‌محکومیت حبس ناوالنی برخلاف تعهدات روسیه به اجرای قانون و آزادی‌های بنیادی و برخلاف کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است.

کدخبر: ۳۷۲۱۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر