کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۵۴۴
تاریخ خبر:

واکنش سکه و دلار به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| دلار ۱۸هزار و ۸۰۰تومانی و طلای ۷۶۵هزار تومانی، نتیجه رشد عجیب و غریب قیمت‌ها در بازار طلا و ارز هفته گذشته بود. این اتفاقات باعث شد قیمت سکه تمام طرح جدید به هفت‌میلیون و ۸۷۰هزار تومان برسد که نشان از رکوردشکنی جدید در بازار طلا دارد. البته دلار هنوز با رکورد ۲۰هزار تومانی مهرماه سال ۹۷ فاصله دارد. در این گزارش نشانه‌های مثبت و منفی در بازار طلا و ارز را برای هفته پیش رو بررسی کرده‌ایم.

برخی معتقدند با در نظر گرفتن قطعنامه شورای حکام و افزایش احتمالی قیمت اونس جهانی، روزهای خوبی را پیش رو نداریم، در طرف مقابل برخی دیگر به تزریق دلار توسط بانک مرکزی و همچنین عقب ماندن ارزش طلا از قیمت آن امیدوارند و می‌گویند روزهای آینده شرایط آرام خواهد بود. شنبه هفته گذشته دلار با یک عقب‌نشینی نسبی از کانال ۱۸هزار تومانی کار خود را آغاز کرد. اولین روز هفته دلار ۱۷هزار و ۹۶۰تومان قیمت خورد ولی این کاهش جزیی در بازار ادامه‌دار نبود.

یکشنبه قیمت دلار با جهش ۲۴۰تومانی به ۱۸هزار و ۲۰۰تومان رسید و دوشنبه تا ۱۸هزار و ۳۵۰تومان پیش‌روی کرد. اوج افزایش قیمت دلار در روز سه‌شنبه رقم خورد. این ارز با قدرت تمام نیمه کانال ۱۸هزار تومانی را پشت سر گذاشت و با افزایش ۳۰۰تومانی در یک روز به ۱۸هزار و ۶۳۰تومان رسید. تعطیلی سه‌شنبه کار دست بازار ارز داد. طوری که فعالان بازار در روز پنجشنبه سنگ تمام گذاشتند و قیمت هر دلار آمریکا را به ۱۸هزار و ۸۲۰تومان افزایش دادند.

این قیمت در ۲۱ماه گذشته بی‌سابقه است. طلا در هفته‌ای که گذشت، حدود ۳۰هزار تومان افزایش قیمت را پشت سر گذاشت. روند صعودی قیمت طلا از هفته سوم خردادماه شروع شده بود و باعث شد روز شنبه هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۷۳۲هزار تومان قیمت‌گذاری شود. یکشنبه این رقم با افزایش دوباره ۱۰هزار تومانی به ۷۴۲هزار تومان رسید. دوشنبه روز آرامی برای طلافروش‌ها بود و شاهد تغییرات چندانی نبودیم.

در عوض سه‌شنبه طلا کم‌کاری این روز را جبران کرد و ۱۶هزار تومان گران شد. این روند افزایشی در روز پنجشنبه هم ادامه پیدا کرد و باعث شد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به محدوده ۷۶۵هزار تومان برسد.
سکه تمام ۳۲۰هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه هفته گذشته خود ثبت کرده است. شروع هفته با سکه هفت‌میلیون و ۵۵۰هزار تومانی همراه بود که همان اول کار با افزایش ۱۱۰هزار تومانی به هفت‌میلیون و ۶۶۰هزار تومان در روز یکشنبه رسید.

سکه دوشنبه بین بازار طلا و ارز گیر افتاده بود. از یک‌طرف دلار گران شده و از طرف دیگر طلا عقب‌نشینی کرده بود. نهایتا سکه هم به افزایش ۲۰هزار تومانی رضایت داد و به هفت‌میلیون و ۶۸۰هزار تومان رسید. سه‌شنبه که بازارها یکدست صعودی بودند، شاهد نرخ هفت‌میلیون و ۷۵۰هزار تومان برای هر سکه تمام بودیم. فعالان بازار طلا در روز پنجشنبه با وجود بین‌التعطیلین و خلوتی بازار، قیمت سکه را به هفت‌میلیون و ۸۷۰هزار تومان رساندند.

*** چهار پیش‌بینی درباره قیمت دلار در هفته پیش رو
قیمت دلار در بازار آزاد به‌سرعت در حال پیشروی در کانال ۱۸هزار تومانی است و در آخرین روز هفته گذشته به ۱۸هزار و ۸۰۰تومان رسیده است. قطعنامه شورای حکام و نزدیک شدن به سد مقاومت ۲۰هزار تومانی مهمترین عوامل تاثیرگذار در بازار ارز هفته پیش رو خواهد بود.

* یک: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیروز قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس را تصویب کرد. این قطعنامه از ایران می‌خواهد دسترسی لازم را برای بازرسی آژانس از دو محلی که دسترسی به آن محدود شده، ایجاد کند و به‌طور کامل با آژانس همکاری کرده و درخواست‌های آژانس را بدون تاخیر بیشتر اجابت کند. از جمله اینکه فورا به محل‌های مشخص‌شده از جانب آژانس دسترسی ایجاد کند. این قطعنامه احتمالا می‌تواند دست کم اثر روانی خود را بر بازار ارز بگذارد. به‌خصوص که این برای اولین‌بار در هشت‌سال گذشته است که آژانس درباره ایران قطعنامه صادر می‌کند.

* دو: آخرین باری که دلار در چنین محدوده‌ای قرار داشت، مربوط به شهریورماه سال ۹۷ است. روند صعودی آن زمان در هفته اول مهر اوج گرفت و شاهد افزایش عجیب قیمت‌ها در بازار ارز بودیم. تا جایی که هفتم مهرماه دلار به سد ۲۰هزار تومان خورد و تا سه‌ماه شاهد روند کاهشی در بازار بودیم. حالا دلار دوباره به سد قبلی نزدیک شده و از نظر برخی کارشناسان، بعید است بتواند از مرز ۲۰هزار تومان عبور کند. به‌خصوص که در دوهفته گذشته شاهد رشد عجیب قیمت دلار بودیم و احتمال اصلاح این روند در هفته پیش رو وجود دارد. خدا را چه دیدید، شاید همین سد ۲۰هزار تومانی باعث شود دوباره قیمت دلار تا سه‌ماه روند کاهشی به خود بگیرد. شاید این موضوع برایتان خوش‌بینانه به نظر برسد ولی باید توجه داشته باشید که شهریورماه سال ۹۷ هم کسی گمان نمی‌کرد دلار در سه‌ماه هشت‌هزار تومان سقوط کند.

* سه: دلار نیمایی پا به پای بازار آزاد پیشروی می‌کند. این می‌تواند یک نکته منفی برای بازار ارز در هفته پیش رو باشد. چراکه عموما در افزایش قیمت دلار چشم امید کارشناسان به دلار نیمایی است. زمانی که قیمت ارز در سامانه نیما فاصله زیادی با بازار آزاد پیدا می‌کند، کارشناسان می‌گویند رشد دلار غیرواقعی است. در حال حاضر گزارش‌های سنا نشان می‌دهد، دلار نیمایی به کانال ۱۸هزار تومان رسیده و حدود ۸۰۰تومان با بازار آزاد فاصله دارد. رشد قیمت‌ها در بازار تاجران و صرافی‌ها نشان می‌دهد، افزایش قیمت دلار آنقدرها هم بی‌دلیل نیست.

* چهار: گزارش‌های میدانی از بازار ارز نشان می‌دهد، بانک مرکزی اخیرا درحال تزریق دلار به بازار است. مسئول یکی از صرافی‌های خیابان فردوسی می‌گوید، خبر گرفتیم بانک مرکزی بیشتر از قبل تزریق دارد و احتمالا هفته آینده این تزریق بیشتر ادامه داشته باشد. یکی دیگر از صراف‌های قدیمی از صعودی شدن فروش حواله‌های ارزی در بازار دوم می‌گوید و پیش‌بینی می‌کند در هفته آینده با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد. با کنار هم گذاشتن نشانه‌هایی مثل تعداد زیاد حواله‌هایی که در نیما فروخته شده، وضعیت اسکناس صرافی‌ها و فروش حواله‌های ارزی در سنا می‌توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی هفته آینده مداخله بیشتری در بازار ارز داشته باشد.

*** چهار پیش‌بینی درباره قیمت طلا در هفته پیش رو
قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار این‌روزها به ۷۶۵هزار تومان رسیده و برخی طلافروشی‌ها مصنوعات طلا را با در نظر گرفتن نرخ ۷۷۰هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌کنند. برای هفته پیش رو روند اونس جهانی و قیمت دلار در بازار طلا تعیین‌کننده خواهد بود.

* یک: اونس جهانی طلا در اوج خود قرار دارد. اتفاقات داخلی آمریکا در یک‌ماه گذشته کلی قیمت طلا را افزایش داده و در هفته گذشته شاهد ادامه این روند بودیم. تا جایی که اونس طلا این روزها در محدوده هزار و ۷۳۰دلار قرار گرفته است. هرچند روز پنجشنبه اونس کمی عقب‌نشینی کرد و در حد شش‌دلار ارزان شد اما دیروز دوباره شاهد بازگشت به محدوده هزار و ۷۳۰دلار بودیم و امکان دارد این روند برای هفته پیش رو ادامه داشته باشید. افزایش اونس جهانی عموما تاثیر مستقیمی در قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ایران دارد. چراکه اغلب طلافروش‌ها با بازار دوبی در ارتباط هستند و عمده مصنوعات طلای ترکیه‌ای و ایتالیایی از دوبی وارد کشور می‌شود.

* دو: ارزش واقعی طلا از قیمت آن پایین‌تر است. در هفته‌های گذشته اگر ماشین‌حساب دست می‌گرفتید و شروع به تبدیل اونس جهانی به قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار می‌کردید، با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ بازار روبه‌رو می‌شدید اما اخیرا این مورد برعکس شده. طوری که در حال حاضر ارزش واقعی طلا از قیمت آن عقب مانده و تا حدودی می‌توان گفت گرانی طلا در بازار غیرواقعی به‌نظر می‌رسد. با در نظر گرفتن اونس هزار و ۷۳۰دلاری و دلار ۱۸هزار تومانی صرافی‌ها، ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار حدود ۷۵۰هزار تومان محاسبه می‌شود. این در حالی است که قیمت طلا در بازار پنجشنبه به حدود ۷۷۰هزار تومان رسیده بود. این موضوع نشان می‌دهد می‌توان به کاهش قیمت نسبی طلا در هفته پیش رو امیدوار بود.

* سه: سکه حباب ندارد. هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش واقعی طلا از قیمت آن عقب افتاده، ولی این مورد درباره قیمت سکه درست نیست. محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا، حباب سکه را در حال حاضر کمتر از ۵۰هزار تومان می‌داند و این مورد نشان می‌دهد، قیمت سکه این روزها بی‌دلیل افزایش قیمت پیدا نکرده است. از طرف دیگر افزایش قیمت دلار در بازار ارز تاثیر مستقیمی روی قیمت سکه می‌گذارد. در صورت ادامه‌دار بودن روند صعودی در بازار ارز، حتی با وجود کاهش قیمت طلا امکان گرانی سکه وجود دارد. چراکه دلالان بازار ارز بیشتر از طلافروشی‌ها در تعیین قیمت سکه تاثیرگذار هستند.

* چهار: بعضی کارشناسان با بررسی روند قیمت جهانی اونس طلا در هفته‌های گذشته می‌گویند، اونس طلا در کانالی بین هزار و ۷۱۰ تا هزار و ۷۴۰دلار حبس شده و امکان افزایش قیمت در روزهای آینده کاهش پیدا کرده است. این کارشناسان می‌گویند، در حال حاضر به نظر می‌رسد که قیمت طلا در محدوده هزار و ۷۳۰دلار باقی بماند و بالاتر نرود. احتمالا دلیل بالا نرفتن قیمت طلا، رشد بازارهای سهام در جهان باشد.

کدخبر: ۳۳۴۵۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر