کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۱۸۷
تاریخ خبر:

واکنش سایپا به‌شایعات ‌‌درباره شیوه ‌قیمت‌گذاری محصولاتش

روزنامه هفت صبح | گروه خودروسازی سایپا ضمن تکذیب مذاکره و صحبت رسانه‌ای مدیرعامل این گروه خودروسازی در روزهای اخیر پیرامون قیمت‌گذاری محصولات، نسبت به روایت‌های منتشرشده از شیوه جدید قیمت‌گذاری خودرو در فضای مجازی واکنش نشان داد و اعلام کرد که اتخاذ هر نوع تصمیم در این زمینه منوط به تصویب نهایی و اعلام رسمی آن از سوی وزارت صمت و خودروسازان است.

اخیرا بازار خودرو روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند. پس از موج افزایش افسارگسیخته‌ قیمت در هفته‌های قبل، اکنون دوهفته‌ای می‌شود که روند بازار معکوس شده و قیمت‌ها در حال پایین آمدن هستند. بااین‌حال توصیه‌ شماری از کارشناسان خودرو، فروشندگان و مقام‌های دولتی این بوده است که خریداران نهایی فعلا دست نگه دارند تا قیمت خودرو به سطح معقولی برسد و سپس اقدام به خرید کنند.

درباره‌ تنظیم بازار خودرو و تصمیمات دولت هم اظهارنظرهای مختلفی منتشر شده است که دامنه‌ گسترده‌ای از گمانه‌زنی‌ها و شایعات را دربر می‌گیرد. یکی از این گمانه‌زنی‌ها که به‌کرات در فضای مجازی حول آن بحث شده و می‌شود، اجازه‌دادن به خودروسازها برای قیمت‌گذاری جدید از درب کارخانه است که شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار را از بین برده و به معقول‌ترشدن قیمت‌ها کمک می‌کند.

اما دیروز سایپا اطلاعیه‌ای را در وب‌سایت خود منتشر کرد و گفت که موارد مطرح‌شده، تصمیم نهایی یا تنها گزینه کارشناسی برای قیمت‌گذاری خودرو کشور نیست و در حقیقت، نظر مطرح‌شده، یکی از چند گزینه و شیوه قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان است که نهایی شدن یا نشدن آن، منوط به تصمیم‌گیری نهایی و موافقت نهادهای ذی‌ربط است.

به نظر می‌رسد کثرت شایعات و گمانه‌زنی‌ها واکنش بازار به سوی انتظار اعلام سیاست‌های جدید از سوی دولت باشد. درواقع بسیاری از خریداران نهایی همچنان در تصمیم به خرید مردد هستند و منتظرند با اعلام اخبار جدید و اقدامات دولت برای ساماندهی و تنظیم بازار خریدی بهینه‌تر داشته باشند. بااین‌حال گزینه‌های مختلفی مطرح است و اتخاذ هرکدام از آنها دارای تاثیرات و پیامدهایی بر بازار خودرو خواهد بود.

لازم به ذکر است که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز دیروز اعلام کرد که در راستای اجرای مصوبه‌ اردیبهشت‌ماه خودروسازان می‌توانند هر سه ماه یک‌بار درخواست افزایش قیمت بدهند که مجوز آن برای پاییز صادر شده است. به گفته‌ شیوا، خودروسازان اجازه دارند حداکثر تا سقف نرخ تورم بخش اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش قیمت‌‌ها در محصولات خود را به صورت یک‌باره یا در دو مرحله انجام دهند. بر اساس اظهارات وی، دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو با رای ۱۲ نفر از اعضای شورا به همراه سه ناظر تصویب شده و حاصل نظر کارشناسان است.

کدخبر: ۳۵۶۱۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر