کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۶۹۳
تاریخ خبر:

واکنش دلار به دور اول مناظره‌های اقتصادی

روزنامه هفت صبح | دلار در تعطیلات نیمه خردادماه در محدوده ۲۳هزار و ۷۰۰ تا ۲۳هزار و ۹۰۰تومان باقی ماند و نوسان چندانی نداشت. در این روزها بازار رسمی تعطیل بود و دلال‌ها از پشت تلفن مشغول معاملات پشت خطی بودند. بعدازظهر روز شنبه،درست چند ساعت قبل از آغاز اولین دور مناظرات ریاست جمهوری که از قضا موضوع آن اقتصادی بود، فعالان بازار ارز در معاملات پشت خطی دلار را با قیمت ۲۳هزار و ۷۵۰تومان خرید و فروش می‌کردند.

در زمان اجرای مناظره، آنها هم دست از معامله ارز کشیدند و برای چند ساعت خبری از تعییرات قیمت دلار نبود.کل نوسانات دلار بعد از انجام مناظره تنها افزایش ۵۰تومانی بود و بازار معاملات غیررسمی ارز کار خود را در روز شنبه با قیمت ۲۳هزار و ۸۰۰تومان به پایان رساند.دیروز هم شاهد اتفاقات چشمگیری در بازار ارز نبودیم. معاملات فردایی دلار با قیمت ۲۳هزار و ۸۵۰تومان انجام شد و به نظر می‌رسد نهایت تاثیری که مناظره اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری بر بازار ارز داشته، نوسان ۱۰۰تومانی قیمت دلار بوده است.

*** نوسانات قیمت دلار پشت کانال ۲۴هزار تومانی
برخلاف بازار آرام ارز در تعطیلات نیمه خردادماه، هفته قبل دلار نوسانات قابل توجهی داشت. شنبه هشتم خرداد دلار بعد از افزایش حدود ۷۰۰تومانی به کانال ۲۴هزار تومان وارد شد.روند صعودی دلار تا روز دوشنبه ادامه پیدا کرد و قله ۲۴هزار و ۳۳۰تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد. این بالاترین قیمت دلار در دو ماه گذشته به حساب می‌آید.

از صبح روز سه‌شنبه قیمت دلار نزولی شد و تا آخر وقت به ۲۳هزار و ۲۳۰تومان عقب‌نشینی کرد.روز چهارشنبه روند نزولی قیمت دلار ادامه داشت و بعدازظهر به مرز ۲۴هزار تومانی برگشت.بعد از تعطیلی بازار رسمی، فعالان ارز در معاملاتشان به کاهش قیمت دلار ادامه دادند تا جایی که روز پنجشنبه دلار کانال ۲۴هزار تومان را از دست داد و بعد از ثبت قیمت ۲۳هزار و ۹۰۰تومان، جمعه تا ۲۳هزار و ۸۰۰تومان رسید. شنبه تا قبل از مناظرات دلار ۲۳هزار و ۷۵۰تومان قیمت داشت و کل نوسانات آن در روز شنبه به حدود ۱۰۰تومان افزایش خلاصه شد.

بعدازظهر دیروز قیمت فروش دلار فردایی در معاملات پشت خطی ۲۳هزار و ۸۵۰تومان و قیمت خرید ۲۳هزار و ۸۳۰تومان بود.البته باید توجه داشته باشید که تفاوت قیمت خرید و فروش دلار در معاملات پشت خطی کمتر از بازار آزاد است و عموما در بازار، دلال‌ها دلار را ۱۰۰تومان ارزان‌تر از قیمت فروش از شما می‌خرند.

*** روزهای خوب اردیبهشت تکرار می‌شود؟
نوساناتی که دلار در اردیبهشت‌ماه پشت سر گذاشته بود،ما را نسبت به افزایش یا کاهش ۵۰۰تومانی قیمت دلار بی‌حس کرده است. فروردین‌ماه و زمانی که دلار در اوج ۲۵هزار و ۲۰۰تومان قرار داشت کمتر کسی فکر می‌کرد ممکن است روزی قیمت دلار به کانال ۲۰ هزار تومانی برسد .

اما این اتفاق حدود یک ماه دیگر محقق شد. هرچند روند نزولی دلار چندان پایدار نماند و بعد از آن شاهد افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بودیم. اتفاقی که باعث شد دلار به محدوده ۲۳هزار تومان برسد و بعد از یکی دو هفته استراحت، دوباره روند صعودی خود را تا ۲۴هزار و ۳۳۰تومان آغاز کند. در چند روز گذشته دلار در بازار آزاد روند نزولی به خود گرفته اما مشخص نیست این روند نزولی بتواند ادامه‌دار باشد. به خصوص که واکنش فعالان بازار به انتخابات ریاست جمهوری تا اینجای کار چشمگیر نبوده و نگاه دلال‌ها بیشتر به دیگر مسائل سیاسی است.

*** واکنش آرام به مناظره پرتنش
شنبه اولین دور مناظرات ریاست‌جمهوری با موضوع اقتصاد برگزار شد. مناظره‌ای که حواشی زیادی داشت و می‌توانید جزئیات آن را در صفحه ۳ روزنامه امروز بخوانید. تصور می‌کردیم برگزاری مناظره با چنین موضوعی بتواند تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز بگذارد اما کل نوسانات قیمت دلار به افزایش ۱۰۰تومانی محدود شد.

دلار از ابتدای سال تا حالا نوسانات چشمگیری پشت سر گذاشته و بعضا در واکنش به اتفاقات سیاسی در کمتر از ۲۴ساعت حدود هزار تومان کاهش یا افزایش قیمت داشته و حالا تنها ۱۰۰تومان نوسان قیمت را در واکنش به برگزاری مناظره اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری پشت سر گذاشته‌ است. به نظر می‌رسد اظهارات کاندیداهای انتخابات برای فعالان بازار ارز تفاوت چندانی نداشته است.

کدخبر: ۳۹۴۶۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر