کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۱۹۴
تاریخ خبر:

واکنش بازار موسیقی به روزهای پرالتهاب اخیر

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | درباره قطعات موسیقی پاپ که در واکنش به ماه‌های پرالتهاب اخیر منتشر شد. در ماه‌های اخیر فضای پرتنشی را در کشور تجربه کردیم که برایمان خوشایند نبود. آنقدر که تاثیر این فضا در بازار موسیقی هم به‌وضوح دیده می‌شد؛ به‌جد می‌توان گفت کم‌آهنگ‌ترین ماه‌های سال را تجربه می‌کنیم. شما اگر صفحه اول سایت‌های موسیقی را باز کنید، خواهید دید بسیاری از آهنگ‌ها مربوط به قبل از این اتفاقات است و در هفته‌های اخیر تنها چندقطعه جدید به بازار آمده.

اکثر موزیسین‌ها در این مدت به اظهار نظر در شبکه‌های اجتماعی بسنده کردند و گویی فراموش کردند که بسیاری از حرف‌هایشان را می‌توانند با هنرشان به گوش مردم برسانند. البته در این میان و در مارکت رسمی ‌موسیقی ایران، انگشت‌شمار افرادی هم بودند که با کارشان حرفشان را زدند. به معرفی این آثار انگشت‌شمار خواهیم پرداخت.

*** «قاسم هنوز زنده است» از غلامرضا صنعتگر
غلامرضا صنعتگر شاید یکی از اولین‌ها بود که به اتفاقات اخیر واکنش نشان داد. قطعه «قاسم هنوز زنده است» همانطور که از نامش پیداست، مربوط به شهادت سردار سلیمانی است. ژانر قطعه پاپ است و آهنگسازی و تنظیم آن را محمدرضا چراغعلی انجام داده و ترانه آن هم سروده میلاد عرفان‌پور است. ناشر کار هم مرکز موسیقی حوزه هنری است.

محمدرضا چراغعلی با توجه به ترانه کار سعی بر آن داشته کمی ‌مود حماسی هم به کار اضافه کند اما فارغ از هر قضاوتی باید گفت، این قطعه آنطور که باید از آب درنیامده و آن اثرگذاری که باید را در مخاطب ایجاد نمی‌کند و شاید تنها برای پخش در میان‌برنامه‌های تلویزیونی مناسب باشد.

*** «مرد میدان» علیرضا افتخاری
قطعه علیرضا افتخاری را هم محمدرضا چراغعلی آهنگسازی و تنظیم کرده و اتفاقا این یکی قطعه بهتری از آب درآمده و شاید بتوان آن را در موقعیت‌های مختلفی گوش داد. شعر این قطعه از آثار مولاناست و این قطعه هم اگرچه نه به‌وضوحِ کارِ غلامرضا صنعتگر، اما مشخصا برای شهادت سردار تولید شده که در کل قطعه سرسنگین‌تر و فاخرتری هم شده است. ناشر این قطعه دفتر موسیقی و سرود صداوسیما است و یکی از قطعاتی بود که مخاطب زیادی هم در سایت‌های موسیقی داشته. این قطعه تقریبا دوبرابر قطعه غلامرضا صنعتگر مخاطب آنلاین داشته.

*** «سردار» مهراد جم
سومین کار مربوط به شهادت سردار سلیمانی کار مهراد جم است با تنظیم مسعود جهانی. آهنگسازان و ترانه‌سرایان کار هم به‌صورت مشترک یاحا کاشانی و مهدی امامی ‌هستند. این قطعه پاپیولارتر از دوقطعه قبل محسوب می‌شود و همان سبک و سیاق همیشگی کارهای مهراد جم و مسعود جهانی را دارد. نکته منفی کار میکس و مستر قطعه است که کمی ‌آن را از آن خوش‌صدایی که باید باشد درآورده.

*** «هیچ» بابک جهانبخش
اثری که هفته گذشته و همزمان با اعلام جزئیات حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای اوکراینی و درگذشت جمعی از هموطنانمان منتشر شد. جهانبخش که اولین هنرمند موسیقی بود که با انتشار یک آهنگ با ترانه محسن شیرالی و تنظیم و نوازندگی پیانوی رضا تاجبخش، نسبت به آن حادثه واکنش نشان داده بود، این اثر را خودش هم در کنسرتش همراه با نوازندگی پیانو خواند. نوازندگی و اجرای بابک جهانبخش در این اثر مورد توجه دوستدارانش قرار گرفت و بازخورد زیادی را در سالن برایش به‌دنبال داشت. «هیچ» قطعه‌ای دلی است؛ یک تکنوازی پیانو به‌همراه صدای خواننده و بیشتر حال و هوای شخصی دارد تا اینکه اثری باشد که مارکت را هدف قرار داده است.

*** «ایران» گروه چارتار
چارتاری‌ها واکنش‌شان به اتفاقات اخیر را با نگاهی کلی‌تر به اتفاقات نشان داده‌اند و کاری را برای ایران خوانده‌اند. کاری که شاید همه جامعه و اقشار مختلف، فارغ از دیدگاه و عقاید خود با آن همذات‌پنداری می‌کنند. آهنگساز کار، نوید زمردی است و میکس و مستر آن را آرش پاکزاد انجام داده و باقی داستان هم برعهده خود بچه‌های چارتار بوده. قطعه «ایران» شاید در نگاه کلی واکنشی به اتفاقات در کشور باشد اما کاری است که تاریخ مصرف ندارد و می‌توان آن را برای همیشه در پلی‌لیست خود نگاه داشت. چارتاری‌ها با این کار ثابت کردند که حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند و هنر را به معنای واقعی در کارشان گنجانده‌اند. قطعه «ایران» کاورآرت هوشمندانه‌ای هم دارد که آن‌هم به امتیازهای مثبت این قطعه اضافه می‌کند.

کدخبر: ۳۰۵۱۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر