کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۱۹۰
تاریخ خبر:

واکنش‌ها به احتمال دیدار روحانی و ترامپ

روزنامه هفت صبح | دیروز برایتان نوشتیم که واقعا در فرانسه و در اجلاس جی هفت خبرهایی بوده و پیشنهاداتی به ایران شده است. حدس زده می‌شد که این پیشنهادات با واکنش تند اصولگرایان روبه‌رو شود و خب کلید ماجرا را همان اول صبح روزنامه کیهان زد که با تیتر درشت نوشته بود: «آقای روحانی! کشور با کار و تلاش آباد می‌شود نه دیدار با این و آن!» این انتقاد البته فقط مختص کیهان نبود و روزنامه اصولگرای معتدلی مثل خراسان هم از هزینه‌زا بودن پالس مذاکره با ترامپ نوشت.

رئیس جمهور البته همان صبح در مراسم آغاز عملیات ساخت ۱۱۰ هزار مسکن توسط دولت، گریز دیگری به این مطلب زد و گفت: «ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم. اگر کسی تنها به دنبال عکس گرفتن با حسن روحانی باشد، این امکان‌نپذیر نیست، مگر آنکه از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند که در این صورت شرایط عوض خواهد شد.» این سخنرانی، کمی به مذاق اصولگرایان خوش آمد چون پالس مذاکره در آن کم‌رنگ‌تر از دیروز و با آوردن پیش شرط‌های جدی بود.

اما اصولگرایان مخالف مذاکره به این مسئله راضی نشدند و به زودی نشان دادند که می‌خواهند مخالفت خود با رویه جدید دولت را فریاد بزنند. ابتدا نوبت به دو کاندیدای رقیب روحانی در انتخابات ۱۳۹۲ رسید که در این زمینه مواضعی مشابه هم داشتند. محمدباقر قالیباف در توئیتر خود با هشتگ بازی مذاکره نوشت: «امیدوار بودیم فهمیده باشند که اقتصاد را نباید به خارج از کشور پیوند زد.

به‌نظر می‌رسد هدف از وعده مذاکره، ساختن دوقطبی‌سیاسی برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت است نتیجه‌اش هم شرطی‌سازی اقتصاد می‌شود و ناامیدی بیشتر مردم. مذاکره با ترامپ اگر هم انجام شود پر ضرر است.» و سعید جلیلی هم در جریان بازدید از سامانه پدافندی «باور ۳۷۳» به این ماجرا کنایه زد. دیروز در مجلس هم نسبت به این موضوع اعتراض شد و ۸۳ نماینده مجلس در تذکری به حسن روحانی سخنانش را «خلاف» مواضع رهبری دانستند.

اما حتی در میان اصلاح‌طلب‌ها هم هستند کسانی که به مذاکره خوش‌بین نیستند. دیروز غیر از دو صحبت ظریف علیه مذاکره مستقیم با آمریکا و نیز سخنان ربیعی سخنگوی دولت، محمد علی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این زمینه توئیتی کرد و نوشت: «به نظر می‌رسد اعلام مذاکره روحانی ترامپ توسط مکرون یک تله بزرگ سیاسی است و آقای روحانی در لبه سقوط به این پرتگاه. پالس مثبت روحانی به مذاکره‌ای که میداند نمی‌تواند انجام دهدفضای داخلی را بسته‌تر و خطرناک‌تر می‌کند و فشار خارجی را هم بیشتر.»

پالس مخالف از سمت اسرائیل هم می‌رسد و دیروز بخش فارسی روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی نوشت: غروب دوشنبه، از وزرای ارشد نقل شد که گفته‌اند اسرائیل از اعلام آمادگی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، بنا به اصول، برای مذاکره در آینده نزدیک با حسن روحانی رئیس جمهور ایران، عمیقا نگران‌اند و ترس از آن دارند که رئیس جمهور ایالات متحده باب مکالمه‌ای مشابه با مکالمه دامنه دار با کره شمالی را بگشاید، و فشار را از روی ایران بردارد.

کدخبر: ۲۷۷۱۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر