کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۶۶۹
تاریخ خبر:

واکنش‌های گسترده و متنوع به ماجرای‌ رد صلاحیت‌ها

روزنامه هفت صبح |‌روایت فرزند شهید مطهری از ماجرای دختر علی لاریجانی (خواهرزاده‌اش): محمد مطهری در یادداشتی در کانال تلگرامی‌خود نوشت: در این بازار داغ تهمت و شایعه‌سازی، جهت تنویر افکار عمومی‌با اطلاع دقیق عرض می‌کنم که ویزای خواهرزاده‌ام خانم‌ فاطمه لاریجانی در آمریکا ویزای کار از نوع H1 b است و امور دیگر مثل تابعیت و پاسپورت آمریکایی از جعلیات‌ است. طبعا این امر ظرف چند دقیقه با ارسال تصویر ویزا قابل راستی‌آزمایی است، زیرا کسی که ویزای یک کشوری را دارد قطعا تابعیت و پاسپورت آن کشور را نمی‌تواند داشته باشد. (در آمریکا برای گذراندن دوره تخصص فرد می‌تواند ویزای کار بگیرد). فاطمه دارای مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه تهران با معدل A و جزو ۳۰ نفر اول کشوری در آزمون جامع پره‌انترنی (pre-internship) در سال ۱۳۸۹ است.

او که به تقدیر الهی دوران دانشجویی‌اش مقارن با یک سال شیمی‌درمانی برای سرطان خون از نوع لنفوم بود، پس از پایان دوره دکتری، همراه با همسرش - رتبه ۱۰۴ کنکور پزشکی (سهمیه آزاد) و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران - که برای گذراندن دوره تخصصی عازم آمریکا بود همراه شد و پس از پایان تحصیل به ایران باز خواهد گشت.برخلاف شایعات، او در یک آپارتمان ۴۰ متری زندگی می‌کند و نیز عکس منتشر شده از دست دادن با نامحرم هم متعلق به فاطمه لاریجانی نیست. شایعات دیگر درباره خواهر و دو برادر فاطمه هم دقیقا منشأش یا بی‌اطلاعی است و یا بی‌تقوایی که در صورت لزوم توضیح خواهم داد. به قول شهید مطهری، «به نفع دین تهمت زدن، به نفع دین بی‌دینی کردن است. دین اجازه نمی‌دهد ولو به نفع خودش بی‌دینی کنیم.» جیفه ریاست دنیایی که جای خود دارد.

* گزیده سخنان جدید آملی لاریجانی: خروجی شورای نگهبان باید موجب افزایش مشارکت مردم و اعتمادساز شود. سخن صحیحی نیست که بگوییم کاری به مشارکت مردم نداریم. نباید به رویه‌هایی اصرار کنیم که ما را متهم کنند به اینکه اینها همه سالخورده شده‌اند. مرز من با کسانی که از حرف‌هایم سوءاستفاده کردند جداست. اگر حرفی زده‌ام از سر دلسوزی برای شورای نگهبان و جهت اعتماد سازی بوده است.

* سید‌حسن خمینی با اشاره به ردصلاحیت گسترده داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزود: به نظر می‌رسد عامل اصلی چنین ردصلاحیت‌هایی توجه نداشتن به عنصر زمان و مکان در اجتهاد و ماندن در همان اندیشه بسته و ناکارآمد است. اگر کسی جهان را بشناسد، آن را بفهمد، فضای جامعه اسلامی‌و اندیشه ورزیدن و مشکلات را دریابد به راحتی می‌فهمد این گونه عملکرد پایه‌های مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی‌را سست می‌کند.

اگر ما سخن می‌گوییم فقط از این جهت است والا اگر بحث اشخاص مطرح بود می‌گذاشتیم آنها تا هر وقت که بخواهند باشند. در قرآن می‌فرمایند: «وَاتَّقوا فِتنَهً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّهً وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ» (و از فتنه‌ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد؛ (بلکه همه را فرا خواهد گرفت؛ چرا که دیگران سکوت اختیار کردند.) و بدانید خداوند کیفر شدید دارد!). امروز واقعا باید به همه دست اندرکاران مضمون این آیه را یادآور شد.

وی یادآور شد: البته من شک ندارم که روح تفکر مردم گریز و جمهور ستیز از جان دشمنان مردم در کالبدها دمیده می‌شود و عده‌ای ناآگاهانه آن را در جان خود می‌پذیرند. سید حسن خمینی گفت: واقعا کافی است آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می‌پذیرند؟ پشت عبارت پردازی‌های زیبا و رفتارهای مقدس مآبانه سنگر گرفتن و پاسخگو نبودن و در عین حال تیشه به ریشه اصیل انقلاب زدن را نمی‌دانم چه بنامم؟! البته در این میان رقبای انتخاباتی هم که سالم از گردنه عبور کردند آسیب دیده اند و من اگر جای آنها بودم، انصراف می‌دادم چرا که دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد و خود را هم در مقابل مردم و هم در مقابل خدا مسئول خواهند یافت و ناتوان در حل مسائل صحنه را ترک خواهند کرد.

* واکنش زهرا مصطفوی، دختر امام خمینی: متأسفانه این گونه گزینش‌های سلیقه‌ای سال‌هاست نظام جمهوری اسلامی‌را به خطر انداخته و بزرگترین سرمایه آن را که ارتباط ملت و دولت است، تضعیف می‌کند. هیچ نظامی‌بدون تکیه بر حمایت و اعتماد مردم، توان ایستادگی در برابر مشکلات و خطرات را ندارد و لازم است همه دست اندرکاران در راستای تقویت اعتماد عمومی ‌و حفظ وحدت که در شرکت گسترده در انتخابات تجلی پیدا می‌کند، کوشا باشند، نه آنکه مانعی بر سر راه حضور حداکثری بر افرازند.
من نمی‌دانم پذیرش نظر غیر منصفانه شورای نگهبان که از سوی کاندیداهای محترم اعلام شده است، به مصلحت نظام و جامعه است یا خیر، اما می‌دانم که سکوت امثال بنده در این نوع حوادث، نگرانی مردم را برای آینده افزایش می‌دهد. به همین جهت، بر خود لازم می‌دانم از حضور کاندیداهای محترم و کاردانی که احساس وظیفه کردند و به صحنه انتخابات قدم گذاشتند، تشکر و رفتار شورای نگهبان را تقبیح کنم.

محمدجواد حجتی کرمانی در بیانیه ای نوشت: «تیر خلاص به تابوت جمهوریّت نظام»* اعلام نامزدهای عمدتاً یکدست ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در باور نمی‌گنجد! دستآورد سیاسی کسانی که سیاست نمی‌دانند و به آراء و افکار صاحب‌نظران وقعی نمی‌نهند همین است! دلسردی و بی تفاوتی عامّه مردم و نیز شمار فراوانی از صاحبنظران و ناظران امور، بسیار خطرناک است و هر روز خطرناک تر می‌شود. (خبرآنلاین)

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در واکنش به نتیجه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان کاندیداتوری این انتخابات در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏نمی‌شود ادعای دین داری کرد و ‎جریان حذف دیگران را ترویج نمود!»

علی مطهری نماینده سابق مجلس در توییتی نوشت: اکنون که جمهوری بودن نظام به خطر افتاده است جا دارد که تاییدصلاحیت شدگان نیز اعتراض کنند همین طور اصولگرایانی که فعلا سیر قضیه به نفع آنهاست. این رویه اگر تثبیت شود روزی دامن آنها را نیز خواهد گرفت، همین طور که قبلا عده‌ای در مقابلِ مثلا برهم زدن سخنرانی‌ها سکوت کردند و بعدا دامن خودشان را گرفت.

سایت دولت بهار نوشت: پیش از اعلام رسمی‌اسامی‌نامزدهای تایید شده در شورای نگهبان، سردار نجات فرمانده قرارگاه ثارالله و مسئول امنیت شهر تهران دوشنبه شب مصادف با سوم خرداد ماه، ضمن مراجعه به منزل دکتر احمدی نژاد، با اعلام مراتب رد صلاحیت، از ایشان خواستار همکاری و سکوت و همراهی شده و گفته است که تمایلی به بازداشت حامیان دکتر احمدی نژاد که افرادی حزب اللهی و انقلابی هستند، ندارد. عده ای به جد، دنبال رد صلاحیت من هستند…احمدی‌‎نژاد هم متقابلا گفته: چرا باید مرا رد کنند؟ چنین حقی را هیچ کس ندارد ومن این عمل ناحق را هرگز نه تایید و نه در برابر آن سکوت می‌کنم.

بیانیه جبهه اصلاحات ایران؛ جبهه اصلاحات ایران؛ تمام تلاش خود را بکار گرفت تا انتخاباتی پرشور و مشارکتی و با حضور نمایندگان همه جریان‌ها و اقشار مختلف برگزار گردد و زمینه برای حل مشکلات اساسی کشور و وضعیت ناگوار اقتصادی و معیشت مردم فراهم شود.
اما فرآیندی که در جریان رسیدگی به صلاحیت ها اتفاق افتاد، ضربه‌ شدیدی بر اعتماد و امید مردم برای اصلاح امور از طریق انتخابات و صندوق رای زد. شورای نگهبان در اقدامی‌از پیش زمینه سازی شده نمایندگان همه جریان‌های سیاسی مختلف کشور را به غیر از یک جریان مشخص حذف کرد.
اعضای مجمع عمومی‌جبهه اصلاحات ایران،۹ نفر را برای نامزدی در انتخابات پیشنهاد کرده و به دنبال انتخاب یک نامزد واحد از میان آنها بودند. اما با رد صلاحیت همه آنها، اینک جبهه نامزدی برای معرفی به مردم ندارد.
این اقدام از نظر ما فقط به معنای حذف اصلاح طلبان نیست، بلکه پیام اصلی آن حذف مردم از فرآیند تصمیم گیری در امور کشور است. اصلاح طلبان با معرفی طیف گسترده‌ای از افراد و گرایش‌ها کوشیدند تا از هرگونه تنش در جریان انتخابات جلوگیری کنند اما مشخص شد که گروهی مصرانه می‌خواهند کاری کنند که شما مردم و صاحبان سلائق مختلف سیاسی در انتخابات شرکت نکنید و انتخابات با حضور حداقلی شرکت کنندگان و یک سلیقه خاص برگزار شود.این گزارش را به مردم بزرگ ایران می‌دهیم تابه عنوان مالکان اصلی کشور، در جریان تلاش های ما و تخریب‌های دیگران باشند.

* توضیحات عضو شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها؛ سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری که با موضوع بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به جزئیاتی از روند بررسی ها اظهار داشت: اگر در شورای نگهبان مطرح می‌شد که یکی از اعضای محترم درخواستی دارد که به یک دلیلی حتی پس از رای گیری نسبت به یک پرونده لازم است که پرونده مجددا بررسی و حتی رای گیری مجدد شود، این کار انجام شده است.

وی افزود: در همین دوره حدود ۱۰ پرونده را دو بار مورد بررسی قرار داده و دو بار درباره آن رای گیری صورت گرفت و یک پرونده بود که سه بار مورد بررسی و رای گیری قرار گرفت. بنابراین در حدود شرایط و امکانات که کار فوق العاده ای نسبت به شرایط معمولی صورت می‌گیرد، این بررسی ها به دقت انجام می‌شود. ره پیک با بیان اینکه تمام ۴۰ پرونده داوطلبان در صحن شورای نگهبان مطرح شده است، خاطرنشان کرد: درباره یکی از نامزدها، حدود ۴ ساعت در شورای نگهبان بحث کردیم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه صرف اینکه داوطلبی بستگان درجه یک او در خارج از کشور اقامت داشته باشند، نمی‌تواند دلیل عدم احراز باشد، گفت: دستگاه‌ها مکلف به پاسخ به استعلامات شورای نگهبان هستند؛ در بررسی‌ها به یک گزارش استناد نمی‌شود بلکه ما به چند گزارش استناد می‌کنیم.ره پیک در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است که صلاحیت فردی که پیش از این در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده، در انتخابات ریاست جمهوری تایید شود؟ گفت: گاهی وقت ها در رسانه ها و فضای مجازی طوری طرح می‌شود که این اتفاقات یک اتفاق عادی است در حالی که این اتفاقات رویدادهای استثنایی هستند.

وی افزود: به طور مثال در انتخابات گذشته مجلس ۱۶ هزار داوطلب داشتیم که بعضی این آنها سابقه داشتند. حالا آن کسانی که سابقه رد داشتند و بعدا جزو این ۱۶ هزارتا تایید شدند ممکن است ۲۰ نفر باشند یا برعکس آن. بنابراین یک مورد استثنایی است. این مسئله ممکن است در بررسی صلاحیت ها در ریاست جمهوری هم روی دهد. مسئله این جا است که فاصله بین این دو زمان ممکن است شرایطی را به وجود بیاورد که باعث رد یا تایید صلاحیت یک فرد شود. به این معنا که گاهی وقت ها اتفاق می‌افتد که فردی از لحاظ قضایی یک اتهامی‌ متوجه او بوده است.

در آن زمان نمی‌توان تصمیم گرفت که احراز صلاحیت وی ممکن است اما پس از گذشت زمان این فرد از اتهام وارده به شکل قطعی رفع ابهام و اتهام شده است.قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: یا اینکه ممکن است در فاصله بین دو انتخابات دادگاه بالاتری رای صادره علیه یک فرد را منقضی کرده یا بالعکس رای به محکومیت آن فرد داده باشد. بنابراین ممکن است اشکالاتی در پرونده افراد در یک دوره وجود داشته باشد که این اشکال در دوره بعدی رفع شده باشد و همین مسئله موجب تایید صلاحیت فرد مذکور شود. البته همانطور که عرض شد، این گونه اتفاقات نادر و استثنا است. (تسنیم)

* گزیده کوتاهی از سخنان تاج زاده؛ رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در این د گره این درد به دست رهبری باز می‌شود؛ محمد مهاجری درباره توئیت آیت‌الله آملی‌لاریجانی عضو فقیه شورای نگهبان درباره عملکرد ضعیف شورای نگهبان اظهار داشت: گره این درد بزرگ جامعه ما فقط به دست رهبر انقلاب باز می‌شود؛ دیگران همه و همه در مقام دعوای بازی سیاسی هستند و اگر رهبری برای این کار تدبیری نکنند، این قصه تلخ همچنان به یک درام وحشت‌آور تبدیل خواهد شد. وی درباره اینکه آیا رهبری حکم حکومتی صادر خواهد کرد، اظهار داشت: نمی‌دانم.

رد صلاحیت آقای لاریجانی اتفاق کمی نبود؛ اکنون یک پروژه و مسئله داریم و آن بحث رابطه با آمریکاست و از آن‌طرف در مقابل آن یک استراتژی داریم به‌نام رابطه با چین؛ یعنی در واقع رابطه با چین به لحاظ اقتصادی و ژئوپلتیک مقوله اصلی نظام است. مقوله اصلی نظام در دست فردی به‌نام علی لاریجانی است و وقتی رد صلاحیت می‌شود یعنی اتفاق بسیار بزرگی در کشور افتاده و شورای نگهبان درک درستی از موقعیت آن فرد ندارد. این روزنامه‌نگار اصولگرا تصریح کرد: حتی اگر فرضا لاریجانی با حکم حکومتی تایید شود و حتی رئیس‌جمهور هم شود؛ کسانی که اکنون بازی در می‌آورند در مقابل او باز هم بازی در خواهند آورد و اجازه نخواهند داد که دولتی موفق داشته باشد.

احتمال انصراف رئیسی تکذیب شد؛ برنامه‌های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی از امروز آغاز شد و اولویت اقتصاد در کمپین رئیسی با برگزاری نشست مشترک با اتاق های اصناف، تعاون و بازرگانی ایران و حضور در بازار تهران کلید خورد. این در حالی است که از شامگاه سه‌شنبه یک کانال تلگرامی و سایت خبری از احتمال انصراف سیدابراهیم رئیسی به نفع یکی از کاندیداهای دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم خبر داده بودند که یک منبع نزدیک به ستاد مرکزی ابراهیم رئیسی در همین خصوص ضمن رد شایعات مطرح شده گفت: فعالیت‌های انتخاباتی آقای رئیسی و برنامه‌های تبلیغاتی ایشان با جدیت و قدرت در حال انجام بوده و از امروز وارد فاز جدیدی خواهد شد. (ایسنا)
وره چنان ناموجه و امنیتی بوده که صدای اعتراض عضو بیست ساله شورای نگهبان را درآورده است.

کدخبر: ۳۹۲۶۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر