کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۹۸۷۷
تاریخ خبر:

واکسیناسیون بر‌مبنای شغل؛ ‌‌ابتکار عجیب وطنی‌!

روزنامه هفت صبح | معلوم نیست شیوه واکسیناسیون در ایران دقیقا بر چه اساسی است، رده سنی یا گروه شغلی. همان اول که واکسن کرونا وارد ایران هم شد، طبیعی بود که بشنویم کادر درمان قبل از هرکس واکسن خواهند زد و بعد واکسیناسیون بر اساس گروه سنی شروع خواهد شد اما در همان گیرودار و بعد از آن، واکسیناسیون افراد براساس شغلشان حاشیه‌هایی داشته که مشابه‌اش را در کمتر کشوری دیده‌ایم.

اغلب کشورها واکسیناسیون را با یکی دو مورد اولویت شغلی مثل کادر درمان و نیروهای پلیس شروع کردند و آن را با واکسیناسیون بر اساس گروه سنی ادامه دادند اما در ایران همه‌چیز طور دیگری پیش رفت و اولویت‌های شغلی که از همان ابتدا با واکسن زدن به پاکبان‌ها حاشیه‌دار شد، براساس اولویت‌هایی که دلیلش بر کسی روشن نشد، ادامه پیدا کرد.

چرا پاکبان‌ها؟
از آنجایی‌که واکسن زدن به تعدادی از پاکبان‌ها همزمان با واکسیناسیون گروه‌های آخر کادر درمان انجام شد، فورا حرف و حدیث پیدا کرد. عده‌ای حتی اعلام کردند که تصمیم‌گیرها می‌خواهند واکسن را روی پاکبان‌ها امتحان کنند تا مطمئن شوند واکسن عوارض خاصی ندارد، به همین دلیل هم خیلی از پاکبان‌ها از زدن واکسن خودداری کردند و همین بهانه‌ای شد برای اینکه مسئولان شهری و چند شهردار خارج از نوبت واکسن بزنند و بگویند که این کار را برای جلب اعتماد پاکبان‌ها انجام داده‌اند.

همان موقع سوال‌های زیادی به‌وجود آمد مثل اینکه حتی اگر توهم توطئه در مورد آزمایش واکسن روی پاکبان‌ها را کنار بگذاریم، اصلا اولویت شغلی آنها برای دریافت واکسن چه بود؟ کسانی‌که اغلب در محیط‌های سرباز فعالیت می‌کنند و معاشرت نزدیک و ضروری که به شغلشان مربوط باشد هم ندارند. سوالی که در جوابش گفته شد به‌‌خاطر تکریم پاکبان‌ها و سر و کار داشتن آنها با برخی آلودگی‌ها!

واکسن پولی برای کارگران
کمی بعد از ماجرای واکسن پاکبان‌ها، خبر آمد که بخش خصوصی می‌خواهد واکسن وارد کند و آن را به قیمتی مشخص در اختیار صاحبان شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ قرار بدهد تا با واکسینه کردن کارگران، چرخ تولید را مشغول نگه دارند. البته این اتفاق نیفتاد و موانع زیادی بر سر راه ورود بخش خصوصی به ماجرا به وجود آمد اما همین که قرار شد واکسن پولی در اختیار کارگران قرار بگیرد، حاشیه‌های زیادی پیدا کرد.

جنجال واکسن خبرنگاری
بعد از پاکبان‌ها، جنجالی‌ترین قشری که واکسن دریافت کرد خبرنگاران بودند. عده‌ای اسم تخصیص واکسن به خبرنگارها را رانت گذاشتند و گفتند با این کار می‌خواهند انعکاس خبرهای بد مربوط به کند بودن واکسیناسیون در ایران را کم کنند و عده‌ای هم اعلام کردند که خبرنگاران به دلیل نزدیکی به مسئولان و فشار رسانه‌ای که در نشست‌های خبری و مصاحبه‌ها آورده‌اند، موفق شده‌اند برای خودشان واکسن ردیف کنند. در مقابل عده دیگری می‌گفتند که واکسن برای خبرنگاران مخصوصا آنها که در حوزه‌های خبری مشغول هستند ضروری است، چون کار آنها دورکاری و تعطیلی ندارد.

آنها می‌گفتند که خیلی از اصناف هم مجبور هستند در محل کارشان باشند و اتفاقا با مردم عادی هم در ارتباط هستند و احتمال بیمار شدنشان زیاد است، پس دلیلی ندارد که کارکنان صدا و سیما و خبرنگاران زودتر از بقیه و خارج از اولویت سنی واکسن بزنند. همزمان با خبرنگاران اعلام شد که معلم‌ها و کارکنان دستگاه قضایی هم واکسن می‌گیرند که به این موضوع هم اعتراض شد، خانواده‌ها می‌گفتند واکسن زدن به معلم‌ها لابد مقدمه بازگشایی مدارس است، در حالی‌که دانش‌آموزان واکسن نزده‌اند و به این ترتیب احتمال بیمار شدنشان با حضور در مدارس وجود دارد.

اما کمی بعد وزارت آموزش و پرورش آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که حداقل نیم سال اول تحصیلی آینده به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد و نگرانی از این بابت وجود ندارد. اینجا بود که اعتراض به واکسیناسیون معلم‌ها بیشتر هم شد. معترضان می‌گفتند که چرا معلم‌ها وقتی قرار است در خانه و به‌صورت آنلاین کار کنند واکسن دریافت می‌کنند اما کسانی که کارشان حضوری است، هنوز در اولویت دریافت واکسن نیستند؟

هرکس که سمبه پرزورتری دارد
برای واکسن زدن به پاکبان‌ها، خبرنگاران، معلمان، کارمندان بانک و… بهانه‌ها و دلایل زیادی مطرح شد اما حالا که هر روز خبر پیوستن گروه شغلی جدیدی به این چرخه شنیده می‌شود دیگر حتی لزومی برای توضیح دادن دلیل این اولویت‌بندی هم احساس نمی‌شود. همین چند روز پیش خبر آمد که کارکنان صنعت خودرو و قطعه‌سازان طی هفته جاری واکسینه می‌شوند و واکسیناسیون کارکنان صنعت برق و حمل و نقل ریلی هم از دیروز شروع شده، در حالی‌که دقیقا معلوم نیست اصلا چه اتفاقی افتاد که واکسن زدن بر اساس شغل به رویه تبدیل شد.

در حالی‌که واکسیناسیون بر اساس گروه سنی روش منطقی‌تری به‌نظر می‌رسد و در تمام دنیا هم در حال اجراست و اینکه اگر سالمندان واکسن زده‌اند و بچه‌ها هم فعلا در اولویت نیستند و بقیه هم قرار است بر اساس اولویت شغلی واکسن بزنند، پس گروه‌بندی سنی دقیقا به چه کار می‌آید و کدام گروه‌های شغلی باید منتظر بمانند تا بر اساس سنشان واکسن دریافت کنند؟ آن هم در شرایطی که به‌نظر می‌رسد روند واکسیناسیون بر اساس گروه‌های شغلی روی واکسیناسیون بر اساس گروه سنی تاثیر گذاشته و آن را کند کرده است. مثلا طی هفته گذشته سامانه واکسیناسیون برای مدت نگران‌کننده‌ای روی گروه سنی متولدان سال ۱۳۴۷ به بالا متوقف مانده بود.

کدخبر: ۴۰۹۸۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر