کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۸۷۵
تاریخ خبر:

واکسن ‌چینی یا ‌انگلیسی؟ کدام ایمن‌تر است؟

روزنامه هفت صبح | یک: روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرده که فرآیند تزریق واکسن سینوفارم در امارات به مشکل خورده است. واکسنی که در شش امیرنشین این کشور تنها واکسن موجود است و در دوبی در کنار فایزر عرضه می‌شود. بر اساس این گزارش، شرکتی که مسئولیت انجام آزمایش‌های بالینی فاز سوم واکسن سینوفارم در امارات متحده عربی و دیگر کشورهای خاورمیانه را برعهده دارد

اعلام کرد در چارچوب یک تحقیق علمی، «یک گروه انتخاب شده از افراد، سومین دوز را برای بررسی واکنش سیستم ایمنی دریافت می‌کنند.» مشخص نیست این گروه از افراد شامل چه تعدادی هستند و مقام‌های درمانی امارات متحده عربی در این زمینه توضیحی ارایه نکرده‌اند. البته گفته شده تعداد این افراد نسبت به کسانی که اولین و دومین دوز را دریافت کرده‌اند «بسیار کم» است.

* دو: این در حالی است که چند روز قبل، در مورد وضعیت واکسن آسترازنکا نیز تردیدهایی ایجاد شده بود. در سه کشور دانمارک، اتریش و ایتالیا، تزریق این واکسن باعث لخته شدن خون و مرگ سه نفر شده بود و پس از آن بود که برخی کشورها مثل نروژ، استونی، لیتوانی، لتونی و لوکزامبورگ اعلام کردند که فعلا این واکسن را کنار می‌گذارند.

* سه: آسترازنکا البته از آن بحران سربلند بیرون آمد چرا که فرانسه و آلمان گفتند به استفاده از واکسن آسترازنکا ادامه خواهند داد و آژانس دارویی اروپا استفاده از آن را توصیه کرد و سازمان بهداشت جهانی هم گفت که هیچ دلیلی برای استفاده نکردن از آن وجود ندارد.

* چهار: یک ایده می‌تواند این باشد که خبرهای منتشر شده در مورد واکسن، در راستای جنگ‌های تجاری است که در جهان بر سر این کالای ارزشمند به وجود آمده است. یادتان نرود که واکسن آن قدر از نظر اقتصادی ارزشمند است که گفته شده باعث رشد نزدیک به ۶درصدی اقتصاد جهانی خواهد شد. از این روست که شاید انتشار خبری در مورد واکسن چینی، پاتکی به انتشار خبر در مورد واکسن انگلیسی باشد مخصوصا وقتی می‌بینیم دیروز برای مدرنا، دیگر واکسن رقیب فایزر، غول فعلی واکسن نیز خبری در مورد مرگ یک فرد منتشر شده است.

* پنج: با این حال اصل نگرانی این است که هر دوی این واکسن‌ها یعنی سینوفارم و آسترازنکا قرار است در ایران هم مورد استفاده قرار گیرد. از این روست که باید اخبار جهانی در موردشان را به دقت دنبال کرد و البته از مسئولان هم خواست که در مورد این واکسن‌ها حساسیت لازم را داشته باشند.

کدخبر: ۳۷۸۸۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر