کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۳۰۳
تاریخ خبر:

واکاوی و دسته‌بندی بازیگران زن سینمای ایران

روزنامه هفت صبح | امروز وارد طبقه اول می‌شویم. بازیگرانی که گزیده کار هستند و انتخاب‌های اول سینماگران معتبر‌. در کارنامه‌شان نقش‌های مهم دارند و شهرت و اعتبار را در کنار هم جمع کرده‌اند و در چند سال آینده نقش‌های مهم فراوانی را تصاحب خواهند کرد و البته این که دستمزدهای به نسبت کلانی هم دریافت می‌کنند. اما طبقه اول خودش به سه قسمت تقسیم شده است‌. دو هفته دیگر به شاه‌نشین این طبقه خواهیم رسید .

‌ آزاده صمدی. بازیگر ۴۳ساله لاهیجانی با تلاش و پشتکار، خودش را به طبقه اول رساند. توانایی‌هایش به عنوان بازیگر راه او را به تدریج باز کرد و زیرکی‌اش در استفاده از فضای مجازی موقعیتش را تثبیت کرد. بازی‌اش به‌خصوص در خوب بد جلف و زیر نظر توانایی‌های کمدی اورا نشان داد و بازی سختش در می‌خواهم زنده بمانم در عرصه درام او را تثبیت کرد. یکی از موانع کاری او عدم امکان کار کردن با تیم غالب سینمای ایران یعنی تیم سیدی، روستایی، محمدزاده، معادی و ایزدیار است. او در طول دهه نود در ده‌ها تئاتر ظاهر شد و پیشنهادهای فراوانی را در سینما رد کرد. او از بازیگران محبوب سینمای امروز است.

هنگامه قاضیانی. اقامت طولانی این بازیگر با کفایت و تحصیلکرده مشهدی درآمریکا موجب شد تا او خیلی دیر وارد عرصه بازیگری شود. با این‌حال کارنامه‌اش بسیار گزیده و پربار است. او در گذر از ۳۳‌سالگی به عنوان بازیگر مطرح شد. بین سال‌های ۸۵ تا ۹۸ در ۲۸ فیلم سینمایی ظاهر شد و نقش‌های کلیدی در فیلم‌هایی مثل به همین سادگی و روزهای زندگی و همین طور زندگی مشترک آقای محمودی و بانو ایفا کرد‌. او ۵۲ ساله است.

رعنا آزادی‌ور. دختر دکترآزادی‌ور و بچه شهرک غرب بود که با مارمولک حضوری بسیار موفق در عرصه سینما داشت. آن هم در ۱۹ سالگی و بعد هم با فیلم‌هایی مثل پارک وی و به آهستگی. اما در میانه دهه هشتاد دچار تلاطماتی شد و در دهه نود از سطح اول سینمای ایران دور شد. ایفای یک نقش سخت و متفاوت در سریال زخم کاری ناگهان او را به طبقه اول سینمای ایران دوباره وارد کرد. به نظر می‌رسد او یک دوره تازه از فعالیت‌های سینمایی‌اش را شروع کرده است.

بهنوش طباطبایی. حضور او در این طبقه بیشتر مدیون گزیده کاری و رد پیشنهادهای سینمای تجاری است. او در رشته روانشناسی بالینی مدرک دارد و پس از تحولاتی که در زندگی خصوصی‌اش شکل گرفت تلاش کرد به کاراکترش در سینما رنگبندی مناسبی بدهد و به عنوان گزینه نقش‌های سخت‌تر مطرح شود.او بازیگر کم کاری است و حضور در صحنه تئاتر را به عنوان یک پارامتر لازم برای حفظ اعتبارش همیشه در نظر داشته است‌. طباطبایی ۴۰ ساله است.

سارا بهرامی. بازیگر ۳۹ ساله خیلی دیر و به آرامی‌در سینما مطرح شد.پس از چند تجربه تئاتری فیلم ایتالیا ایتالیا او را مطرح کرد‌. بازی سختش در دارکوب سیمرغ بلورین بازیگری را برایش به ارمغان آورد و یک دوره چند ساله از پرکاری و درخشش در فضای مجازی متعاقب آن. فیلم پرفروش هزارپا جایگاهش را تثبیت کرد و شاید اکران فیلم روشن قدم مهم دیگری برای او باشد.

پگاه آهنگرانی. در ۱۵‌سالگی و با فیلم دختری با کفش‌های کتانی وارد عرصه سینما شد. دختر منیژه حکمت طی ۱۰سال بعد یعنی تا سال ۱۳۸۷ و در حالیکه تنها ‌۲۵ساله شده بود بازی در ۱۶‌فیلم سینمایی رادر کارنامه خود داشت که عموما آثار کارگردان‌های مطرحی بودند. وقایع سال ۸۸ و فعالیت‌های سیاسی او موجب شد تا از حوزه بازیگری تا حدی دور شود. ولی از سال ۹۳ دوباره به شکلی فعال در عرصه بازیگری ظاهر شد و در بعضی از سال‌های دهه نود رکورد ۵ فیلم در یک‌سال را رقم زده است‌. او انتخاب کارگردان‌های مطرح برای فیلم‌های خاص خودشان بوده است. مثل آقا یوسف‌، ورود آقایان ممنوع‌، دربند‌، سارا و آیدا‌، مادر قلب اتمی ‌و…آهنگرانی در حال حاضر ۳۸ ساله است .

هدی زین‌العابدین. مهمان ناخوانده این جمع است‌. فقط اسم کارگردان‌های فیلم‌هایش طی ۵ سال گذشته نشان می‌دهد که چرا او به این طبقه وارد شده است: پرویز شهبازی‌، محمدرضا هنرمند‌، کمال تبریزی‌، سهیل بیرقی‌، منیژه حکمت‌، آیدا پناهنده‌، ارسلان امیری‌، منیر قیدی. او اهل کرج و ۳۲ ساله است و با یک سریال تلویزیونی ساخته بهرام بهرامیان مشهور شده است. ستاره او همچنان رو به صعود است‌. سریال ۸۷ متر از کیانوش عیاری را آماده نمایش برای تلویزیون دارد‌.

تابلوی نتایج ‌(در حال کامل شدن)
یک: ساکنان ثابت طبقه دوم: مورد توجه فضای مجازی‌، بازیگرانی که جاه‌طلبی هنری ندارند و دورنمایی برای ایفای یک نقش خارق‌العاده را در جلو روی خود نمی‌بینند‌. ثروت و فعالیت‌های دیگر را به موفقیت هنری ترجیح داده‌اند.
سحر قریشی، لیلا اوتادی، بهنوش بختیاری، الهام حمیدی، الناز حبیبی، فریبا نادری، لیلا بلوکات و نیوشا ضیغمی

دو: ساکنان راهرو و پله‌های طبقه اول و دوم:بازیگرانی که در کارنامه‌شان حضور در فیلم‌هایی از فیلمسازان معتبر وجوددارد اما سیر ثابتی در کارنامه‌شان نیست‌. عموما پر کار هستند و شاید روزی بتوانند وارد طبقه اول بشوند(به نظر بعید است‌!) هرچند جاذبه سینمای تجاری و فضای مجازی و فن پیج‌ها را نمی‌توانند نادیده بگیرند.اززندگی‌شان راضی هستند!
بهاره کیان افشاری‌، لیندا کیانی‌، بهاره افشار‌، شیلا خداداد، ساره بیات‌، شبنم قلی‌خانی‌، آناهیتا درگاهی‌، لادن مستوفی و نازنین بیاتی.

سه: ساکنان بیرون عمارت‌: تمایزشان با دو گروه قبلی در دو گزینه کم کاری و استعداد بیشتراست‌. بازیگرانی که در حال حاضر در جریان اصلی سینمای ایران حضور ندارند(‌شاید قبلا بوده‌اند و شاید بعدها وارد شوند) موقعیتشان تثبیت شده نیست و ارزیابی از موقعیتشان فیلم به فیلم تغییر می‌کند. ‌‌‌ بازیگران عموما خوبی که ستاره نیستند.

آنها را در سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنیم.
‌همه فن حریف‌ها: ستاره پسیانی‌، الهام کردا‌، پانته‌آ بهرام‌، پانته‌آ پناهی‌ها و شبنم مقدمی‌
‌جوان و تازه نفس: مینا وحید‌، مینا ساداتی‌، ماهور الوند‌، اندیشه فولادوند‌، هستی مهدوی و طرلان پروانه
‌روزی روزگاری…: بهاره رهنما، گلاره عباسی‌، میترا حجار‌، آناهیتا نعمتی‌، ماهایا پتروسیان‌ و مرجان شیرمحمدی

چهار: ساکنان طبقه اول/ورودی :
آزاده صمدی‌، بهنوش طباطبایی‌، هنگامه قاضیانی‌، رعنا آزادی‌ور‌، پگاه آهنگرانی‌، سارا بهرامی و هدی زین‌العابدین

کدخبر: ۴۱۷۳۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر