کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۹۹۱
تاریخ خبر:

واژگونی چند باره اتوبوس

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | نقص فنی در سیستم ترمز اتوبوس سوادکوه موجب سقوط آن به دره شد و ۲۰ کشته و ۲۴ مصدوم برجای گذاشت. حدود ۱۰روز از خبر واژگونی اتوبوس مسیر اصفهان، زنجان می‌گذرد که ۹ نفر کشته و ۱۷ مصدوم بر جای گذاشت و حالا پس از ۱۰روز خبر واژگونی اتوبوسی دیگر این بار در محور سوادکوه منتشر می‌شود که منجر به کشته شدن ۲۰نفر و مجروحیت ۲۴سرنشین آن شده است.

ساعت ۲:۳۳ دقیقه بامداد پنجشنبه ۱۹‌دی ماه اتوبوس تهران- گنبد در جاده فیروزکوه محدوده خطیر کوه ورسک به دره سقوط کرد و در این حادثه براساس آخرین اطلاعات و اخبار به دست آمده ۲۰نفر از مسافران جان خود را از دست داده و ۲۴ نفر مصدوم شدند. به این حادثه خبر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در ارسنجان صبح روز گذشته را نیز اضافه کنید که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است.

این اتوبوس حامل کارکنان کارخانه سیمان اردستان صبح دیروز ۲۰دی‌ماه، در مسیر بازگشت حوالی یکی از روستاها واژگون شده بود که بنابر اعلام مسئولان فوریت‌های پزشکی، خوشبختانه کشته و زخمی نداشت. برخی منابع علت بروز این حادثه را بی‌احتیاطی راننده در رعایت نکردن سرعت مطمئنه و لغزندگی جاده در نتیجه بارش برف عنوان کردند.

اگرچه در چهارم دی‌ماه نیز تصادف یک دستگاه اتوبوس با یک تریلی در جاده اردکان یزد، چهار کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت. اگر فقط در همین دی‌ماه ۹۸ که حدود ۱۰ روز به پایان آن مانده آمار تصادفات جاده‌ای که اتوبوس‌ها داشتند را بررسی کنیم حدود چهار تصادف در حورهای مختلف کشور رخ داده که برخی با تلفات جانی همراه بوده و در بقیه موارد مسافران مصدوم شده‌اند. اما حادثه اتوبوس تهران - گنبد بیشترین تلفات جانی را در پی داشت.

*** نقص فنی در ترمز علت تصادف اتوبوس
به گفته مهدی میقانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان حدود ساعت ۲:۳۲ دقیقه بامداد این اتوبوس که از تهران به مقصد گنبدکاووس در حرکت بوده در محدوده «خطیرکوه» محور فیروزکوه به دلیل نقص در سیستم ترمز با وجود تلاش راننده برای کنترل وسیله نقلیه به گارد ریل وسط مسیر برخورد و به سمت راست منحرف شد.

پس از انحراف به سمت راست به حفاظ‌های حاشیه راه برخورد کرده و به دره حدود ۱۰ متری سقوط کرده و متاسفانه در مجموع ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند. همچنین به گفته رئیس پلیس راه استان مازندران، در محور سوادکوه در منطقه ارزنگ رودبار خطیرکوه اتفاق افتاد که بر اثر آن تاکنون ۱۹ نفر جان باختند و ۲۳ نفر زخمی شدند.

به گفته وی این اتوبوس از تعاونی شماره ۲ بود که از تهران به سمت گنبد در حال حرکت بود.به گفته برخی از سرنشینان اتوبوس، در میانه راه اتوبوس دچار نقص فنی و عیب در ترمز شده بود که با تعویض راننده و رفع عیب، تا حدودی به راه خود ادامه داد، اما در سراشیبی‌های منطقه گدوک متاسفانه سرعت خودرو زیاد شد و راننده نتوانست خودرو را کنترل کند که به دره سقوط کرد.

در مورد تعداد کشته‌شدگان حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس اما فرماندار گنبدکاووس گفت ۲۰ نفر در این حادثه فوت کرده‌اند. از دیگر سو، عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت براساس اطلاعات و بررسی‌های اولیه به دست آمده سرعت این اتوبوس بسیار زیاد و حدود ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برآورد شده است و به دلیل بروز نقض فنی در سیستم ترمز این حادثه برایش به جود آمد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وظیفه کدام دستگاه و نهاد متولی است که سیستم فنی اتوبوس‌ها را چک کند تا این قدر با حادثه مواجه نشوند افزود: دو مورد را در این زمینه می‌توان متذکر شد و آن این است که اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد و در جاده تردد کند بخش زیادی از این تقصیر به گردن شرکت تعاونی است که به او اجازه کار داده اما اگر به دلایل ثانویه‌ای بروز نقص فنی آن هم در سیستم ترمز به وجودآمده باشد عوامل بسیاری دارد که باید آن را بررسی کرد. البته این اتوبوس جزو ناوگان فرسوده یا بدون مجوز تردد نبوده چرا که همواره در جاده‌ها در حال تردد بوده است و باید تا نتیجه نهایی گزارش سوانح برای تصمیم‌گیری صبر کنیم.

*** هویت جان‌باختگان
علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران ضمن تایید جان‌ باختن ۱۹ نفر در حادثه سقوط اتوبوس به دره در جاده سوادکوه درباره احراز هویت جان‌باختگان گفت: منتظر حضور خانواده‌ها برای شناسایی اجساد هستند. در این حادثه ۱۰ زن و ۹ مرد که همه آن‌ها بالای ۲۰ سال سن داشتند جان خود را از دست دادند.

همچنین در میان جان‌باختگان یک خانم باردار بود که نوزادش را در بیمارستان«زیرآب» به روش سزارین به دنیا آوردند اما متاسفانه این نوزاد دختر فوت کرد.در بین جان‌باختگان یک مادر باردار بود و سه کودک ۱.۵ تا پنج ساله نیز در بین مصدومین بودند. همچنین راننده و کمک راننده اتوبوس نیز فوت کرده‌اند.

درباره تصادفات جاده‌ای آمارهای عجیب و هولناکی ارائه می‌شود. سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در گفت‌وگو با ایسنا درباره این آمارها اعلام کرده بود: سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در حوادث رانندگی کشته و ۳۶۵هزار نفر نیز مجروح شدند. این آمار در حال حاضر از حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کشته در سال‌جاری نیز بیشتر شده است. او به این مهم اشاره کرد که از حدود دو هزار دوربین در جاده‌ها، ۴۹ درصد آنها معیوب است!

طی این حادثه تمام مسئولان قضایی اعلام کردند که پیگیری این پرونده انجام خواهد شد و در صورت احراز تقصیر و نقص فنی دیه جان‌باختگان برقرار می‌شود. اما مشخص نیست کی قرار است آمار تصادفات جاده‌ای به پایان برسد که فقط در دی‌ماه امسال چهار مورد تصادف اتوبوس منجر به مرگ رخ داد.

کدخبر: ۳۰۲۹۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر