کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۵۳۱
تاریخ خبر:

وام ۱۰۰‌میلیونی ازدواج فقط ۳۰میلیون تومان

روزنامه هفت صبح | اگرچه گرفتن وام ازدواج سخت و دارای مراحل زیادی است اما دلالانی پیدا می‌شوند که به ادعای خودشان با چند تماس مشکل را حل می‌کنند و وام را ۷۰میلیون ارزان‌تر از افراد می‌خرند. یکی از آنها به روزنامه هفت صبح می‌گوید:«برای مثال اگر برای بانک تجارت یک محله ثبت‌نام کنید من می‌توانم با چند تماس از طریق سرپرستی، نوبتتان را جلو بیندازم.» با این حال او این کار را از سر لطف انجام نمی‌دهد.«در ازای این کار شما هر دو وام ازدواجتان را به من ۳۰میلیون تومان می‌فروشید و ما هم تا هفت سال اقساط شما را می‌پردازیم.»

این دلال وام که برای شغل خود سایتی هم طراحی کرده است می‌گوید: «‌وام ازدواج را با قرارداد محضری و ارائه سفته بابت پرداخت اقساط با حضور کارمند از شما خریداری خواهیم کرد. علاوه بر این چهار میلیون تومان بابت هزینه قرارداد محضری هم شما باید بپردازید تا این مبادله زیر نظارت دفتر حقوقی انجام شود.»

روز گذشته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان علت مشکلات ایجاد شده برای ثبت نام «وام ازدواج» را تخلف‌های متعدد خرید و فروش این وام‌ها اعلام کرد. محمد مهدی تندگویان به خبرگزاری ایسنا گفت:

« از یک‌سو با افزایش متقاضیان وام و موضوع تبعات سنی مواجه شدیم و از سوی دیگر میزان تخلفات خرید و فروش وام ازدواج در جامعه بسیار زیاد شده است و برخی نیز وام دریافتی را برای امر ازدواج تخصیص نمی‌دهند و بر مبنای این اتفاقات، جامعه متقاضی وام با میزان ازدواج‌ها هیچ تناسبی ندارد.»

او همچنین توضیح داد:«زمانی که نرخ وام ازدواج به قدری افزایش می‌یابد که به عنوان متاع، قابل معامله می‌شود، متقاضیان صوری ایجاد می‌کند لذا رقم وام و تعداد متقاضیان افزایش می‌یابد که به نوبه خود افزایش مشکلات کشور را نیز به دنبال خواهد داشت.»

*** فعالیت موسسه‌های وام ازدواج
وام ازدواج از اردیبهشت ماه امسال به ۱۰۰میلیون تومان برای زوجین افزایش پیدا کرد که بازپرداختی هفت ساله دارد. این موضوع از این تاریخ به افزایش آگهی و تقاضاهای خرید و فروش این نوع وام در جامعه منجر شد.

فروشنده وام دیگری که در قالب یک موسسه وام ازدواج در ستارخان فعالیت می‌کند در این رابطه می‌گوید:«ما وام را می‌گیریم و دیگر مسئولیت ضامن و اقساط با ماست. ضامن‌هایی که برای وام‌ها انتخاب می‌کنیم کارمند رسمی دولت هستند که نه حقوقشان قطع می‌شود و نه اقساطشان عقب می‌افتد.» او می‌گوید به محض قطعی شدن تصمیم زوجین آماده خرید وام از سوی آنهاست.

به گفته این خریدار وام، گاهی هم که خریداری برای وام ازدواج در دسترس نباشد، موسسه وام را می‌خرد و بعد برایش مشتری پیدا می‌‎کند. او همچنین تاکید می‌کند که به جای بانک‌های خصوصی، مشتریانش وام خود را از بانک‌های دولتی دریافت کنند تا بتواند از طریق ارتباطات شخصی خود، سریع‌تر این مبلغ را دریافت کند.

تخلف در خرید و فروش وام تنها مشکلی نبوده که منجر به توقف ثبت نام در وام ازدواج شده است. تندگویان پیش از این تذکرهایی بابت گرفتن وام با طلاق صوری و ازدواج مجدد، ازدواج‌های اجباری و به خصوص ازدواج دختران زیر ۱۵ سال داده بود.

او گفته بود:«نگرانی ما از این بابت است که اولیای دختران و پسران زیر ۱۸سال به دلیل مشکلات معیشتی به اجبار زوجین را مجبور به ازدواج کنند و از این تسهیلات برای اقدامات دیگری استفاده شود.» تذکری که به نظر می‌رسد حالا بیشتر از قبل جدی شده و دامن گروه بسیار زیادی از دریافت‌کنندگان وام ازدواج را هم گرفته باشد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۴۶۵۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر