کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۴۹۰
تاریخ خبر:

وام گرفتن در کدام استان راحت‌تر است؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | بانک‌ها برای پرداخت وام به مشتریانشان به قدری سختگیری می‌کنند که حدود ۴۸۱هزار میلیارد تومان در حساب‌های بانکی بیکار مانده است. آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت تسهیلات و سپرده‌های بانکی نشان می‌دهد ۷۹درصد از مبالغی که مردم در حساب‌هایشان سپرده‌گذاری کرده‌اند، برای پرداخت تسهیلات استفاده شده. این رقم مربوط به میانگین کشوری است. برخی استان‌ها مثل کهگیلویه و بویراحمد شرایط بهتری دارند.

در این استان آنقدر وام گرفتن راحت است که مبالغ تسهیلات حتی از مجموع سپرده‌های بانکی هم بیشتر شده و نسبت این دو به ۱۰۷درصد می‌رسد. بانک مرکزی می‌گوید در دی‌ سال ۹۸ حدود دو میلیون و ۲۵۵هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم در حساب‌های بانکی سپرده‌گذاری شده و از این رقم ۷۹درصد معادل یک میلیون و۷۷۳هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده. این آخرین آماری است که از وضعیت وام‌ها و سپرده‌های موجود در بانک‌ها منتشر شده است.

اختلاف این دو رقم نشان می‌دهد بانک‌ها مقدار زیادی از سرمایه‌شان را پیش خودشان نگه داشته‌اند و حاضر به بازگرداندن آنها در قالب وام نیستند. هرچه اختلاف این دو رقم کمتر باشد، نشان‌دهنده راحت‌تر بودن دریافت وام است. گزارش بانک مرکزی یک نکته مهم دارد آن هم بالا بودن مبالغ سپرده‌ها و تسهیلات در استان تهران است. بانک مرکزی برای توضیح این مورد اعلام کرده چنین رقم‌های بالایی برای استان تهران بیشتر به این خاطر است که دفتر مرکزی خیلی‌ از شرکت‌ها در پایتخت قرار دارد.

* یک: کهگیلویه و بویراحمد
بانک‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد راحت‌تر از بقیه استان‌ها وام می‌دهند. طوری که حتی بیشتر از سپرده‌هایی که دارند تسهیلات پرداخت می‌کنند. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در این استان ۱۰۷درصد است.
جمع سپرده‌ها: شش هزار و ۲۵میلیارد تومان
جمع تسهیلات: شش هزار و ۴۶۷میلیارد تومان

* دو: ایلام
نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان ایلام ۱۰۲درصد است. ایلامی‌ها بیشتر از سپرده‌هایی که نزد بانک‌ها گذاشته‌اند، از آنها وام گرفته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد بانک‌ها در این استان سختگیری کمتری به خرج می‌دهند.
جمع سپرده‌ها: هفت هزار و ۳۲۴میلیارد تومان
جمع تسهیلات: هفت هزار و ۴۹۵میلیارد تومان

* سه: خراسان شمالی
دخل و خرج بانک‌ها در استان خراسان شمالی سر به سر است. یعنی تقریبا همان مقداری که سپرده از مردم گرفته‌اند، به آنها وام می‌دهند. نسبت تسهیلات به سپرده در این استان ۹۹درصد محاسبه می‌شود.
جمع سپرده‌ها: هفت هزار و ۹۰۶میلیارد تومان
جمع تسهیلات: هفت هزار و ۸۱۶میلیارد تومان

* چهار: تهران
آمار سپرده‌ها و تسهیلات در استان تهران سر به فلک می‌کشد. دلیل آن استقرار دفاتر مرکزی خیلی از شرکت‌ها در پایتخت است. نسبت وام به سپرده‌ها در تهران ۹۳درصد است و اختلاف چندانی بین آنها وجود ندارد.
جمع سپرده‌ها: یک میلیون و ۲۱۷هزار میلیارد تومان
جمع تسهیلات: یک میلیون و ۱۳۱هزار میلیارد تومان

* پنج: لرستان
بانک‌ها در لرستان به ازای هر ۱۰میلیون تومان سپرده‌ای که دریافت کرده‌اند، ۹میلیون تومان وام می‌دهند. نسبت ۹۰درصدی تسهیلات به سپرده‌ها باعث شده لرستان در رتبه پنجم بهترین استان‌ها برای وام گرفتن قرار بگیرد.
جمع سپرده‌ها: ۱۶هزار و ۲۰۳میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۴هزار و ۶۳۷میلیارد تومان

* شش: گلستان
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در استان گلستان حدود ۸۸درصد است. مشتریان بانک‌ها در استان گلستان به مرکزیت گرگان راحت‌تر از میانگین کشوری وام می‌گیرند.
جمع سپرده‌ها: ۱۸هزار و ۹۲۹میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۶هزار و ۷۲۱میلیارد تومان

* هفت: سمنان
بانک‌ها در استان سمنان ۸۷درصد از سپرده‌هایشان را خرج پرداخت تسهیلات می‌کنند و ۱۳درصد آن دست نخورده پیش بانک باقی مانده است. بانک‌های استان سمنان در رتبه هفتم پرداخت وام قرار دارند.
جمع سپرده‌ها: ۱۳هزار و ۷۰۴میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۱هزار و ۸۶۷میلیارد تومان

* هشت: چهارمحال و بختیاری
در استان چهارمحال و بختیاری به ازای هر ۱۰میلیون تومان سپرده پیش بانک‌ها حدود هشت میلیون و ۶۰۰هزار تومان برای پرداخت وام اختصاص داده شده و مابقی آن دست نخورده در حساب‌ها باقی مانده است.
جمع سپرده‌ها: ۱۳هزار و ۴۴میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۱هزار و ۱۶۱میلیارد تومان

*۹: زنجان
آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت سپرده‌های بانک و وام پرداخت شده در استان‌ها نشان می‌دهد بانک‌های فعال در استان زنجان ۸۳درصد از مبلغ سپرده‌ها را در قالب وام به مردم بازگردانده‌اند.
جمع سپرده‌ها: ۱۴هزار و ۶۸۶میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۲هزار و ۱۹۸میلیارد تومان

* ۱۰: اردبیل
شهروندان استان اردبیل حدود ۱۳٫۱هزار میلیارد تومان در حساب‌هایشان پیش بانک‌ها سپرده دارند. این بانک‌ها ۱۱٫۸هزار میلیارد تومان یعنی ۸۱درصد سپرده‌ها را برای پرداخت وام استفاده می‌کنند.
جمع سپرده‌ها: ۱۳هزار و ۱۷۳میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۱هزار و ۸۶۷میلیارد تومان

* ۱۱: کرمانشاه
وضعیت پرداخت وام در استان کرمانشاه تا حد زیادی نزدیک به میانگین کشوری است. نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در این استان ۸۰درصد محاسبه می‌شود که اختلاف کمی با نسبت ۷۹درصدی در کشور دارد.
جمع سپرده‌ها: ۲۳هزار و ۷۵۴میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۸هزار و ۹۶۱میلیارد تومان

* ۱۲: خراسان جنوبی
بانک‌های خراسان جنوبی سه هزار میلیارد تومان سپرده بیکار دارند. آنها حدود ۷۷درصد از سپرده‌هایی که در حساب‌های بانکی نگهداری می‌شود را برای پرداخت وام به مردم استفاده کرده‌اند و مابقی آنها بیکار باقی مانده.
جمع سپرده‌ها: ۱۰هزار و ۶۵میلیارد تومان
جمع تسهیلات: هفت هزار و ۷۴۵میلیارد تومان

* ۱۳: مازندران
آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در استان مازندران نسبت پرداخت وام به جمع سپرده‌ها حدود ۷۶درصد است. این آمار نشان می‌دهد سپرده‌ها در این استان ۱۳هزار میلیارد تومان با مبلغ وام‌ها اختلاف دارد.
جمع سپرده‌ها: ۵۴هزار و ۵۶میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۴۱هزار و ۲۹۲میلیارد تومان

* ۱۴: کردستان
بانک‌ها در استان کردستان سه چهارم سرمایه‌ای را که از مردم به امانت گرفته‌اند در قالب وام بانکی به آنها بازگردانده‌اند. نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در این استان معادل ۷۵درصد محاسبه می‌شود.
جمع سپرده‌ها: ۱۳هزار و ۱۴۸میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۹هزار و ۸۳۴میلیارد تومان

* ۱۵: یزد
بانک‌ها در استان یزد به ازای هر ۱۰میلیون تومان سپرده‌ای که از مردم دریافت کردند، هفت میلیون و ۵۰۰هزار تومان وام داده‌اند. نسبت ۷۵درصدی تسهیلات به سپرده‌ها نشان می‌دهد گرفتن وام در این استان چندان راحت نیست.
جمع سپرده‌ها: ۲۵هزار و ۹۷۲میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۹هزار و ۳۷۰میلیارد تومان

* ۱۶: قزوین
نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان قزوین ۷۴درصد است. قزوینی‌ها تقریبا به اندازه سه چهارم سپرده‌هایی که نزد بانک‌ها گذاشته‌اند، از آنها وام گرفته‌اند. همچنان یک چهارم سپرده‌ها پیش بانک‌ها باقی مانده است.
جمع سپرده‌ها: ۱۹هزار و ۱۵۱میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۴هزار و ۲۰۲میلیارد تومان

* ۱۷: کرمان
۱۱هزار میلیارد تومان از سپرده‌های بانکی در استان کرمان دست نخورده باقی‌مانده است. آخرین آمارهای بانکی نشان می‌دهد در این استان ۷۴درصد مبالغ سپرده‌ها در قالب وام به مردم بازگشته است.
جمع سپرده‌ها: ۴۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۳۱هزار و ۲۷۷میلیارد تومان

* ۱۸: گیلان
شهروندان استان گیلان حدود ۳۶٫۹هزار میلیارد تومان در حساب‌هایشان پیش بانک‌ها سپرده دارند. این بانک‌ها ۲۶٫۴هزار میلیارد تومان یعنی ۷۲درصد سپرده‌ها را برای پرداخت وام استفاده کرده‌اند.
جمع سپرده‌ها: ۳۶هزار و ۸۷۸میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۲۶هزار و ۴۰۵میلیارد تومان

* ۱۹: آذربایجان غربی
بانک‌ها در استان آذربایجان غربی یک سوم مبالغ سپرده‌ها را بلااستفاده گذاشته‌اند و تنها ۶۷درصد مبالغی که مردم در حساب بانک سپرده‌گذاری کرده‌اند را وام داده‌اند. این رقم کمتر از میانگین کشوری است.
جمع سپرده‌ها: ۳۲هزار و ۱۹۹میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۲۱هزار و ۴۸۲میلیارد تومان

* ۲۰: هرمزگان
مبلغ سپرده‌های بانکی که مردم هرمزگان در حساب‌هایشان نگه داشته‌اند تقریبا ۲۰هزار میلیارد تومان است. بانک‌ها حدود ۶۴درصد این مبلغ را وام داده‌اند که نشان از سختی دریافت تسهیلات در این استان دارد.
جمع سپرده‌ها: ۲۰هزار و ۵۰۸میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۳هزار و ۱۷۱میلیارد تومان

* ۲۱: همدان
بانک‌ها در استان همدان در مجموع ۱۳هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. این رقم حدود ۶۳درصد مجموع سپرده‌های بانکی را تشکیل می‌دهد. بانک‌ها در این استان سختگیری زیادی برای پرداخت وام دارند.
جمع سپرده‌ها: ۲۰هزار و ۸۹۱میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۳هزار و ۱۳۸میلیارد تومان

* ۲۲: مرکزی
آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت سپرده‌های بانک و وام پرداخت شده در استان‌ها نشان می‌دهد بانک‌های فعال در استان مرکزی ۶۲درصد از مبلغ سپرده‌ها را در قالب وام به مردم بازگردانده‌اند.
جمع سپرده‌ها: ۲۳هزار و ۶۴۶میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۴هزار و ۷۶۶میلیارد تومان

* ۲۳: آذربایجان شرقی
در استان آذربایجان شرقی به ازای هر ۱۰میلیون تومان سپرده پیش بانک‌ها تنها پنج میلیون و ۸۰۰هزار تومان برای پرداخت وام اختصاص داده شده و مابقی آن دست نخورده در حساب‌ها باقی مانده است.
جمع سپرده‌ها: ۶۳هزار و ۳۱۳میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۳۶هزار و ۵۲۰میلیارد تومان

* ۲۴: سیستان و بلوچستان
شهروندان استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۷هزار میلیارد تومان در حساب‌هایشان پیش بانک‌ها سپرده دارند. این بانک‌ها ۹٫۷هزار میلیارد تومان یعنی ۵۷درصد سپرده‌ها را برای پرداخت وام استفاده کرده‌اند.
جمع سپرده‌ها: ۱۷هزار و ۸۳میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۹هزار و ۷۴۸میلیارد تومان

* ۲۵: اصفهان
بانک‌های فعال در استان اصفهان ۵۴درصد از مبلغ سپرده‌ها را در قالب وام به مردم بازگردانده‌اند. مبلغ سپرده‌ها در این استان به ۱۲۱هزار میلیارد تومان می‌رسد که حدود نصف آن برای پرداخت وام استفاده می‌شود.
جمع سپرده‌ها: ۱۲۱هزار و ۱۶۶میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۶۵هزار و ۷۳میلیارد تومان

* ۲۶: خراسان رضوی
حدود ۵۰هزار میلیارد تومان از سپرده‌های بانکی در استان خراسان رضوی دست نخورده باقی‌مانده است. آخرین آمارهای بانکی نشان می‌دهد در این استان تنها ۵۳درصد مبالغ سپرده‌ها در قالب وام به مردم بازگشته است.
جمع سپرده‌ها: ۱۰۴هزار و ۸۳۸میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۵۵هزار و ۳۷۴میلیارد تومان

* ۲۷: خوزستان
بانک‌ها در استان خوزستان به ازای هر ۱۰میلیون تومان سپرده‌ای که از مردم دریافت کردند، پنج میلیون و ۲۰۰هزار تومان وام داده‌اند. با توجه به نسبت ۵۲درصدی تسهیلات به سپرده‌ها گرفتن وام در این استان سخت به‌نظر می‌رسد.
جمع سپرده‌ها: ۷۳هزار و ۹۶۳میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۳۸هزار و ۷۲۷میلیارد تومان

* ۲۸: قم
آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در استان قم نسبت پرداخت وام به جمع سپرده‌ها حدود ۵۱درصد است. این آمار نشان می‌دهد سپرده‌ها در این استان ۱۲هزار میلیارد تومان با مبلغ وام‌ها اختلاف دارد.
جمع سپرده‌ها: ۲۴هزار و ۴۰۲میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۲هزار و ۴۹۵میلیارد تومان

* ۲۹: فارس
بانک‌ها در استان فارس کمتر از نصف سرمایه‌ای را که از مردم به امانت گرفته‌اند در قالب وام بانکی به آنها بازگردانده‌اند. نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در این استان معادل ۴۹درصد محاسبه می‌شود.
جمع سپرده‌ها: ۹۵هزار و ۴۶۷میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۴۷هزار و ۹۸میلیارد تومان

* ۳۰: البرز
بانک‌ها در استان البرز تنها ۴۸درصد از سپرده‌ها را به پرداخت وام اختصاص می‌دهند. موردی که نشان می‌دهد وام گرفتن در این استان چندان کار راحتی نیست وگرنه ۲۵هزار میلیارد تومان پول پیش بانک‌ها بیکار نمی‌ماند.
جمع سپرده‌ها: ۴۷هزار و ۳۳۷میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۲۲هزار و ۶۸۱میلیارد تومان

* ۳۱: بوشهر
استان بوشهر سختگیرترین بانک‌ها را دارد. دریافت وام در این استان بیشتر از هرجای دیگری دشواری دارد. اتفاقی که باعث شده تنها ۳۹درصد از سپرده‌ها در قالب وام به مردم بازگردانده شود.
جمع سپرده‌ها: ۲۸هزار و ۱۲۷میلیارد تومان
جمع تسهیلات: ۱۰هزار و ۹۲۳میلیارد تومان

کدخبر: ۳۲۹۴۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر