کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۱۱۴۵
تاریخ خبر:

دردسر وام یک‌میلیونی؛ سیمکارت بگیریم یا کرونا؟

روزنامه هفت صبح| صف طولانی مقابل دفاتر پیشخوان دولت برای گرفتن سیمکارت صدای وزیر ارتباطات را هم درآورد. این وام یک میلیون تومانی که دولت قرار است به عنوان کمک هزینه به خانواده‌های یارانه بگیر بدهد، هر روز یک دردسر تازه درست می‌کند. اول که مبلغش صدای خیلی‌ها را درآورد و بعد که گفته شد قرار است بازپرداخت وام با سود ۱۲ درصد صورت بگیرد.

دیگر کار از درآمدن صدا‌ گذشت و رسما وارد مرحله عصبانیت شد تا جایی که خود رئیس دولت در جلسه هیات دولت اعلام کرد ‌ اصلا از خیر سودش گذشته‌اند و قرار است کاملا قرض‌الحسنه باشد. حالا هم که صف‌های طولانی و تجمع مردم مقابل دفاتر پیشخوان دولت برای گرفتن سیمکارت تبدیل به چالش جدید دولت و اپراتورهای تلفن همراه شده است.

ماجرا از این قرار بود که دو شب پیش سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا اعلام کرد برای جلوگیری از تقلب و واریز وام سرپرست یک خانواده برای فردی دیگر قرار شده که اولین مرحله برای درخواست وام ارسال یک پیامک به شماره اعلام شده از سیمکارتی که به نام خود سرپرست خانواده است باشد و لاغیر!

اینطور که معلوم است از همان ابتدا هم بانیان ماجرا خبر داشته‌اند که تعداد زیادی از سرپرستان خانواده‌ها سیمکارتی که به نام خودشان باشد ندارند و در این مورد اطلاعات دقیقی هم وجود داشته است چون حسین میرزایی در ادامه گفت: «کل کسانی که از سرپرستان خانوار سیمکارت ندارند ۲.۵ میلیون نفر هستند.»

بعد هم این روش را به عنوان راه‌حل احتمالی ستاد تسهیلات حمایتی کرونا مطرح کرد: «به احتمال خیلی زیاد ما برای یکی دیگر از اعضای خانواده که تلفن و سیمکارت دارند پیامک ارسال می‌کنیم. واریزی سرپرست برای خودشان صورت می‌گیرد ولی پیامک را برای یکی از اعضای خانواده ارسال خواهیم کرد.»

اما کمی بعد ‌ بدون توجه به این بخش از حرف‌های میرزایی اعلام شد که تمام سرپرستانی که سیمکارتی به نام خودشان ندارند باید برای خرید سیمکارت یا انتقال سند آن اقدام کنند تا سیمکارتی به نام و با کد ملی خودشان در سامانه ثبت شود. اعلام این دستورالعمل همان و شکل گرفتن صف‌های طولاتی و تجمع‌های متراکم در دفاتر پیشخوان دولت همان.

از آنجایی که اغلب سرپرستان خانواده که سیمکارتی به نام خودشان ندارند افراد مسن هستند، این تجمع نگرانی‌های بیشتری را در مورد ابتلای آنها به کرونا درست کرد. ضمن اینکه گفته می‌شد با این کار زنجیره ابتلا به قوت خودش باقی خواهد ماند و هرچه تا الان با فاصله‌گذاری اجتماعی رشته شده بود، پنبه می‌شود.

علت عصبانیت مردم در شبکه‌های اجتماعی را وقتی بهتر متوجه می‌شوید که بدانید چند روز قبل ‌ همزمان با خبر واگذاری سهام شستا در بازار بورس، تجمع‌های مشابهی در دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت داوطلبان دریافت کد بورسی‌ شکل گرفته بود! نوک پیکان عصبانیت هم بیشتر از نهادی به سمت اپراتورها بود که چرا با وجود این همه ادعایی که از قبل داشتند امکان ثبت نام اینترنتی را برای متقاضیان خرید سیمکارت فراهم نکرده‌اند.

این عصبانیت کم‌کم به وزیر ارتباطات هم رسید. محمد‌جواد آذری جهرمی در توئیتی که مخاطب آن اپراتورها بودند، نوشت: «آقای اپراتور! مردم نباید برای تهیه سیمکارت رایگان در این شرایط کرونا در دفاتر ارتباطی صف بکشند. همین الان باید این فرآیند «متوقف» شود. از مردم آنلاین ثبت نام کنید و با پست سیمکارت را به منزل آنها برسانید. خدمت‌رسانی خود به مردم «باید» با دستورالعمل های وزارت بهداشت باشد.»

معلوم نیست به دلیل توئیت تند وزیر ارتباطات بود یا فشار افکار عمومی اما بالاخره بعد از اینکه اعتراض‌ها بیشتر شد، دوباره سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا که در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است در صفحه شخصی خود اعلام کرد: «طبق هماهنگی انجام شده با اپراتور‌ها و وزارت ارتباطات فروش فوری سیمکارت ممنوع و به صورت اینترنتی در منزل انجام خواهد شد.» با این وجود هنوز برای عدم مراجعه مردم به دفاتر پیشخوان برای گرفتن کد بورسی چاره‌ای پیدا نشده در حالی که به نظر می‌رسد استقبال از بازار بورس با توجه به وعده عرضه سهام شرکت‌های بزرگ کماکان ادامه
داشته باشد.

کدخبر: ۳۲۱۱۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر